Hoi mama's, Ik ben heel erg ongerust, ik kom net van de verloskundige af. Wij hebben onlangs de 20 weken echo gehad, en nu blijkt dat dit niet goed was. De baby ligt in een stuit, maar bij de meting is de buitenkant van het hoofdje buiten de lijn, en de binnenkant van de hersenen was ook aan de linker lijn. Zijn buikje was klein. Ze zei wel, niet om direct zorgen te maken, maar wij willen een extra meting een extra echo hiervoor. Maar ik maak mij wel zorgen! Zijn hersenen waren oke, maar wel wat aan de linker kant van het lijntje dus niet in het midden, omtrek was te klein, buikje was te klein. Sophia dat is mijn dochtertje was ook erg klein 2700gram bij geboorte had maat 42, ook erg klein haar hoofdje en buik. Maar toch hadden ze toen bij haar niks gezegd, (had toen wel een ander verloskundige) Helaas heb ik bij beide zwangerschap diabetes, maar ik weet het even niet meer. Ik weet dat ik niet moet Googlen (Toch gedaan ) en ik wil graag mijn verhaal kwijt of iemand dit ook meegemaakt heeft? En gewoon ik weet het niet.. ik maak me echt zorgen, waaraan moet ik eigenlijk denken als het een klein hoofd heeft en buikje? want de verloskundige kon mij dat niet vertellen. Omdat ze eerst extra onderzoek willen doen. ZUCHT... ik voel me zo verdrietig
Voorlopig betekent het alleen maar dat ze je kindje extra gaan meten. Sommige kindjes zijn nu eenmaal kleiner dan andere. Het feit dat je eerste ook Klein was is in deze positief. Het is heel normaal dat je kindjes eenzelfde soort lijn volgen. Maar kleine kindjes hebben geen marge en de vk wil uitsluiten dat je placenta niet goed werkt. Daarom zullen jullie extra gevolgd worden. Daarbij gaan ze controleren of je kindje het eigen lijntje goed volgt, of naar beneden of boven gaat afwijken. Er is een goede kans dat het bij gaat trekken, dan is er uiteindelijk niets aan de hand en heeft je kindje gewoon een wat andere groeisnelheid dan gemiddeld. Er is een nog grotere kans dat je kindje het eigen lijntje volgt. Dus wel achter blijft lopen, maar wel afdoende groeit. Dan zullen ze je iets vaker controleren, maar is het zeer waarschijnlijk ook gewoon een klein kind, net als je eerste. Er is ook altijd een kans dat je placenta niet voldoende werkt. Om zeker te weten dat het daar niet aan ligt, zullen ze naast de groeiecho's zeer waarschijnlijk nog een aantal andere metingen doen. Bij mij hebben ze op verschillende plekken de doorstroming gemeten omdat dit een indicatie geeft van de bloedtoevoer naar de placenta en je kindje. Aan de hand daarvan kunnen ze besluiten tot verdere behandeling indien nodig. Hoe moeilijk het ook is, geloof me, IK weet het, we zitten er middenin, er is bij jullie geen redden tot grote zorgen. Jullie eerste kindje is ook een kleintje en er zijn verder geen zorgelijke zaken gevonden. Jullie gaan voor de zekerheid extra gevolgd worden. De reden waarom ze dat bij de vorige keer niet hebben gedaan en nu wel, ligt waarschijnlijk eerder aan gewijzigd protocol of ervaringen van je vk, Dan aan je kindje. Zeker omdat het een andere vk betreft vind ik dat niet vreemd. Kruip vanavond even extra tegen je man aan en bel morgen nog een keer de vk. Ik ben er zeker van dat zij je ook nogmaals zullen geruststellen. Voorlopig zijn het alleen extra controles omdat het erger is om iets te missen dan om voor niets een extra echo te maken. Succes!
Wat spannend; kan me indenken dat je je zorgen maakt... Heb je de papieren van de 20 weken echo van je dochter nog? Dan zou je eens kunnen vergelijken of er echt verschil in zit of dat, zoals hierboven werd beschreven, het protocol veranderd is.
Een vriendin van mij heffen dit ook gehad. Ook te klein hoofdje en buikje. Dit wisselde vervolgens bij elke echo. Dan hoofdje te klein, dan buikje etc. Uiteindelijk heeft ze een heel gezond, normaal kind wat een beetje klein was bij de geboorte, maar echt miet extreem. Sterkte!
Snap je gevoel volledig. hier weten We vanaf de 14wk al dat ons kindje achter loopt op groei en te klein Is. Kindje zit in de curve onder de P3 lijn. ik hoop dat je met de groei echo wat gerust gesteld wordt.
Ik snap dat je je zorgen maakt, herken het ook van mijn zwangerschap. Toch zijn er naast gemiddelde en grote kinderen ook heel veel gezonde (iets te) kleine baby's. Mijn dochter was ook te klein bij de 20 weken echo. Ik moest toen ook voor een GUO (uitgebreid echo onderzoek). Ze kijken bij zo'n echo niet alleen naar de grootte van alles, maar ook naar de baby in het geheel. Ook gaan ze kijken naar kleine 'peilers' (die ze softmarkers noemen) die eventueel een syndroom zouden kunnen voorspellen. Ze kijken bijvoorbeeld of je kindje een neusbotje heeft, of de armen en benen wel in verhouding zijn, of de darmen er goed uit zien en ze bekijken het hartje en de placenta. Als er meerdere dingen te zien zijn houden ze je de hele zwangerschap in de gaten met (twee)wekelijkse echo's, ook al is de kans dan nog steeds veruit het grootst dat je een gezond kindje hebt. Het kan erg stressvol zijn om je zorgen te maken om een klein kindje, maar in de meeste gevallen is er niets aan de hand. Ik hoop voor je dat bij de volgende controle alles goed is! Mijn dochter is uiteindelijk 'kerngezond' geboren, zonder syndromen of trisomieën. En dat terwijl ze te korte beentjes had en een plekje op haar hart. En met 2900 gram was ze niet eens zo heel inimini!
Ik snap dat je je zorgen maakt! Wat een vervelend nieuws want bij de echo hoop je natuurlijk altijd dat alles prima is. Met een te klein buikje heb ik geen ervaring maar ons kindje heeft wel een te klein hoofdje. Hier werd ook gezegd dat dat (nog) niks was om ons zorgen over te maken... Nou natuurlijk maak je je zorgen als je zoiets hoort! Wij moeten met 27 weken terug voor een extra groei echo. Hopelijk is dan alles gewoon goed en hopelijk geldt datzelfde voor jullie kindje! Succes!
Ik snap dat je je zorgen maakt maar er is niet direct iets aan de hand, je geeft zelf al aan dat je andere kindje ook erg klein was. Ons kindje was met de metingen ook erg klein, vooral de beentjes en de buik. Echt net niet buiten de curve. Dit komt veel vaker voor dan je denkt zeiden ze bij ons. Je hebt niet voor niets een gemiddelde hé. Er zijn kindjes die er onder zitten en die erboven zitten, zo komt het gemiddelde tot stand