Wanneer groep 2 autostoel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yaro, 5 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

yaro Niet meer actief

#1 yaro, 5 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2018
    Wanneer hadden jullie voor jullie kinderen een groep 2 autostoel? Bij welke lengte en gewicht?

Mijn jongste past nog prima in onze groep 1(-2-3) autostoel. Maar in die van mijn schoonouders (groep 0/1) is ze uit gegroeid. Die heeft geen verstelbare hoofdsteun en de gordels op de hoogste stand beginnen halverwege haar rug. Die zijn onmogelijk nog goed vast te stellen. Ze zitten te strak (langste stand) en blijven niet meer over haar schouders zitten maar zakken naar de armen.

Nou kwam dus de vraag wanneer ze in een groep 2 autostoel kan, en tegelijk de vraag hoe je dat moet doen met kindjes met ondergewicht.

Mijn oudste zat met 2,5 in de groep 2 autostoel. Was ook wat zwaarder en kon perfect.
    De middelste moest noodgedwongen naar een groep 1-2 autostoel ivm zijn ondergewicht. Hij zit nu op een verhogen voor korte ritten en een groep 2 autostoel voor lange ritten (118cm en 18kg bij ruim 6,5 jaar).

De jongste is 11 kg bij 93cm geloof ik.
    Wij hebben net eens de groep 1-2 autostoel van mijn zoontje destijds van zolder gehaald om te kijken of dat wat is voor bij schoonouders. De autostoel is breder en hoger dan de groep 2 autostoel van zoon en ze zit er absoluut niet mooi in, past nog een kind naast bij wijze van. Hoofdsteun kan ook niet laag genoeg om comfortabel te zitten.
    Hebben we haar in de groep 2 autostoel van de oudste gezet en daar zit ze perfect in. Gordel zou niet bij haar nekje komen, stoel is smaller en sluit mooier aan.

Zo zie je maar weer het verschil in diverse autostoelen net als de groep 1 stoel van ons en die van schoonouders.

Ik dacht eerder dat ze 15 kg moesten wegen omdat anders de gordel niet aan zou slaan. Maar dat is natuurlijk onzin want een groep 1-2 autostoel is net zo zwaar en mogen ze in principe vanaf 9kg in. En een baby van 4 kg in een maxicosi is samen ook niet meer dan 15kg+Gr 1 stoel.

Ik ben dus erg benieuwd wanneer jullie over gegaan zijn. (En nee, wij zetten haar nu nog niet in een groep 2 autostoel in de auto, ik vraag dit uit interesse)

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Onze oudste met bijna 4 jaar, 99 cm en 15 kg

De jongste is nu 3, 98 cm en 15,5 kg. Hij past nog in de groep 1 autostoel, daarom blijft hij daar eerst nog in maar eigenlijk past hij nog beter al in een groep 2 autostoel.
    Volgens mij gaat het ook vooral om de gordel, in een groep 1 autostoel heb je een 5 puntsgordel en bij een groep 2 autostoel een 3 punts gordel waardoor de druk minder goed verdeeld wordt bij een aanrijding.

yaro vindt dit leuk.
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter was toen ruim 3,5 jaar en woog toen 19 kg ongeveer.

yaro vindt dit leuk.
  4. rums

rums Niet meer actief

Onze oudste ging over naar de groep 2 autostoel 2 maanden voor zijn 4e verjaardag.

De middelste is overgegaan toen hij net 3 was.

yaro vindt dit leuk.
  5. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Het gaat om de gordel. De gewone gordel werkt pas met minimaal 15 kilo. Dus of de autostoel nou goed zit of niet, met de gewone gordel heeft weinig zin, heb ik altijd begrepen.
    De oudste was 3 denk ik toen hij naar groep 2 autostoel ging, hij was lang, en was toen 16 kilo ofzo.
    Dochter was 4,5 toen ze pas 15 kilo was, en heeft dus tot die tijd in groep 1 autostoel gezeten.
    Jongste is bijna 3 en weegt 14 kilo dacht ik, dus ook hij zit voorlopig nog in de groep 1-2-3 stoel. Wel bewust die gekocht toen we een tweede autostoel moesten, zodat hij daar gewoon in kan blijven, ook als hij wel met de gewone gordel mag.

yaro vindt dit leuk.
  6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    #6 ikkie97, 5 jan 2018
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
    Dat van die 15 kg is onzin. Een maxicosi met baby weegt ook geen 15 kg. Google maar eens op de werking van een gordelsysteem, dat heeft niks te maken met gewicht maar met verandering van snelheid. Hier wordt het bijvoorbeeld wel aardig duidelijk uitgelegd;
    www.auto-techniek.com/veiligheid/veiligheidsgordel

Wat met een groep 1 of 2 autostoel wel verschil maakt is het soort gordel.

yaro en merah vinden dit leuk.
  7. yaro

yaro Niet meer actief

Ja dat dus. Ik dacht eerder ook dat de gordel pas bij 15 kg aanslaat omdat ik dat gehoord had. Maar na wat logisch nadenken kan dat gewoon niet kloppen.

Ze zit overigens perfect in onze 1-2-3 autostoel en die gaan we waarschijnlijk maar steeds van auto wisselen totdat ze groot genoeg is voor de groep 2 autostoel.

Maar als ik bijv kijk naar onze groep 1-2-3 autostoel dan staan daar dus de richtlijnen aan gewicht op. 9-18 kg met 5 punt gordel. 15-22 kg met hoofdsteun laag en autogordel. 22-36 kg met hoofdsteun hoog en autogordel.

Maar dat is dus echt een richtlijn van niks. Ik krijg mijn 18kg wegende 6,5 jarige met geen enkele mogelijkheid in die stoel met de hoofdsteun op de lage stand hoor... en die moet toch echt nog flink wat kilo’s voor die bij de 22 kg is.

Richtlijnen van lengte zouden volgens mij veel beter zijn.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier is hij ruim 16kg en 105cm ongeveer en zit nu nog prima in groep1 autostoel. Van de week wel al de groep 2 autostoel gekocht, hij was in de aanbieding, dus die zetten we nog even op zolder. Als straks onze dochter de maxi cosi ontgroeit is gaat zij in de groep 1 stoel en zoon in de groep 2 autostoel. Verwacht dat tegen de zomer zal zijn, zoon is dan (bijna) 4.
    Hier heeft hij al wel de maten dus voor een groep 2 autostoel, maar ik vind het gewoon een prettiger en veiliger idee dat hij nog in de groep 1 autostoel zit. In die groep 2 autostoel oogt hij weer zo klein, iets met m'n eigen gevoel. :p

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    #9 NiekeKris, 6 jan 2018
    Laatst bewerkt: 6 jan 2018
    De oudste was 3, geloof ik, 16 kg en 102 cm oid. De jongste was 4 (bijna 5), 107 cm en 15,4 kg.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Maar als je een stevig kind hebt gaat dat juist weer niet op.

Richtlijnen zijn niet voor niets richtlijnen, soms zijn er redenen om er vanaf te wijken.

11. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Zo lang mogelijk in groep 1.
    Dochter had een Maxi Cosi Priori, ruime stoel. Tot 4,5 jaar, 112 cm en 18.5 kg erin gezeten.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Toen hij 3 jaar was en een paar weken ging hij over, zat aan de minimale aantal kilos en lengte, ondertussen is hij 3 jaar en 9 maanden en al 1.09 hij heeft altijd al in de plus gezeten dus zat hij niet goed meer in stoel 1.

13. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Hier ging ze met 6 mnd over naar een achterwaartse groep 1 stoel.
    Daar heeft ze helaas maar tot 2 jaar ingezeten.
    Kwam tot haar kin boven de stoel rand uit :eek:
    Ze was toen 1m05 bij 18 kilo 10 gr.
    Ze is toen overgegaan op een grotere stoel.
    Ze is nu net 3 jaar en ruim 1m17.5 lang en weegt bijna 21.5 kilo.

Ze zit perfect in de grotere stoel.
    Al had ik haar liever tot 4 jaar in haar achterwaartse autostoel gehad.
    Dat vind ik veel veiliger.

Vind het echt rot dat mijn meisje extreem hard groeit want op basis van veiligheid hoort ze kwa leeftijd nog in een achterwaartse autostoel maar door haar enorme lengte en gewicht niet te doen :(

Deel Deze Pagina