buikspieroefeningen wel of niet goed?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kirsty84, 8 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kirsty84

kirsty84 Actief lid

30 jul 2013
    166
    9
    18
    Ik heb een vraag waar ik geen duidelijk antwoord op vind.

Rechte buikspieroefeningen zijn niet goed tijdens je zwangerschap omdat je buikwand (blijvend!) kan verzakken, heb ik gelezen.

Maar ik kan nergens vinden of dit geld vanaf wanner je buik dikker word of ook al in het begin van de zwangerschap??

Ik weet nog maar net dat ik zwanger ben, ben nu 5 weken.
    Ik ga 1 keer in de week naar een sportklasje waarbij buikspieroefeningen een onderdeel zijn. we doe dan een minuut of 5 sit-ups.
    Ik kan eigenlijk niet zomaar zeggen dat ik die niet doe want ik ga met mn zus en een vriendin en wil nog niet vertellen dat ik zwanger ben en wil liever ook niet dat ze het vermoeden zeg maar :)

Wie weet hoe het zit met die buikspieroefeningen??

2. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Ik doe normaal pilates en heb meteen mijn instructrice gebelt toen ik het wist (doen ook veel buikspieren) en zij adviseerde me dat ook al ben ik het gewend, te wachten tot min 10 weken tot ik weer terug kom. Dus ik zit even thuis tot dan. Ik ben nu 6 weken ongeveer. Zodra ik 10 weken ben kan ik terug en krijg ik zwangerschaps pilates. Omdat het lijf nu veel gaat veranderen.
    Dus als je het niet vertrouwd zou ik even wachten hiermee of zeker even bespreken met je trainer.
    Hoop dat dit wat helpt!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij wordt het pas een punt zodra je buikspieren gaan wijken en dat is pas als je dikker wordt. Bij mij is het vorige keer helemaal niet gebeurd zelfs.
    Maar je zou het voor de zekerheid even kunnen navragen aan de verloskundige (kan ook op het forum).

4. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    De eerste drie maanden mag je de rechte buikspieren nog "trainen", daarna is het beter van niet. Schuine buikspieren mogen wel gewoon de hele zwangerschap door getraind worden.

Kan je niet iets minder hard trainen? :) Zo doe je wel nog mee, maar valt het niet gelijk op dat je "niks" doet.

5. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Gisteren nog gepumpt maar op advies van een mensendiectherapeut en de pump instructrice niet meegedaan met de buikspieren. Ik heb met mijn 5,5 wk al een behoorlijk buikje. En voor alle zekerheid doe ik het maar niet meer. Ik wil niet de rest van mijn leven met een 'zwangere' buik lopen.

6. kirsty84

kirsty84 Actief lid

30 jul 2013
    166
    9
    18
    bedankt voor jullie antwoorden. En inderdaad Siertje. Ik kan best proberen n beetje te smokkelen ;)

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Mijn bekkenfysio gaf aan dat je buikspieroefeningen mag doet totdat je een bolling krijgt in het middenstuk van je buik (dat is die opening tussen je rechte buikspieren waar dan je ingewanden doorheen persen). Als je dat hebt mag je er geen meer doen.

8. Merenwen86

2 apr 2013
    67
    0
    0
    Ik zit ook op Pilates, in verband met eerdere miskramen gewacht tot mijn 7weken echo en daarna weer voorzichtig mee gaan trainen. VK zei ook dat je de rechte buikspieren beter niet kan doen. Dus nu doe ik veel zij buikspieren. Dit ook met de trainer overlegd en ik krijg nu aangepaste oefeningen.
    Merk wel dat mijn energielevel een stuk minder is.

9. mirna1984

mirna1984 Lid

10 jan 2013
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Het wordt afgeraden om vanaf 12 weken idd geen rechte buikspieren te trainen omdat ze gaan wijken maar ook om je rug te ontlasten. Bekken kantelen is een goede oefeningen voor de buikspieren! Ook is het goed om je schuine buikspieren te blijven trainen.

Succes!

Deel Deze Pagina