Fiets: (verjaars)cadeau of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Aquilegia, 1 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Een fiets is in ons gezin:

1. Een cadeau bij verjaardag / Sinterklaas / kerst.

2. Iets dat je krijgt als je er één nodig hebt.

3. Soms een cadeau, soms krijgt een kind het als het nodig is.

4. Anders, namelijk:

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Is een fiets een verjaardags/sinterklaas/kerst-cadeau in jullie gezin? Of krijg je een fiets als je die nodig hebt?

Mijn dochter heeft een 16 inch fiets gekregen toen ze 3,5 jaar was. Nu is ze daar eigenlijk uitgegroeid en heeft ze een 20 inch fiets nodig.

Ik wilde hem eigenlijk voor haar 6e verjaardag geven, maar dat duurt nog 6 maanden.

Bijkomend probleem is dat ze eigenlijk nergens mee speelt (behalve tekenen, kleuren, strijkkralen etc.) dus dat ik dacht mooi van het 6e verjaardagscadeau af te zijn. Ze fietst heel graag.

Wat zouden jullie doen?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als het nodig is. Als het toevallig min of meer uitkomt met een speciale dag, is dat mooi meegenomen. Maar ik zou er geen half jaar mee wachten...

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.961
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor mij valt een fiets in dezelfde categorie als eten, kleding & schoenen, zwemles e.d. Dat zijn dingen die 'nodig' zijn. Wij kopen dus een fiets, op het moment dat de andere te klein is. Ik moet wel zeggen dat de fiets bij ons nooit als 'speelgoed' wordt gebruikt (om gezellig rondjes op het pleintje te fietsen ofzo) Het is bij ons echt een vervoersmiddel waarmee onze zoon 3x per week naar school gaat en 1x per week naar zwemles. Zonder fiets zou hij dan achterop moeten bij mij en dat vind ik inmiddels niet prettig meer. Ik zou niet graag 6 maanden zonder fiets voor onze zoon doen, omdat de oude te klein is.

Als jullie dochter nog 6 mnd vooruit kan op deze fiets, zou je het kunnen combineren met haar verjaardag. Maar dan moet je dus ook bedenken of je dat dan voor alle volgende fietsen ook wilt en kunt doen. Ook voor je andere kinderen. Wij zijn wat dat soort dingen betreft vrij 'star'. Als de één 'zomaar' een fiets krijgt (EN een verjaardagscadeau) vinden wij niet dat de ander dan de fiets voor de verjaardag moet krijgen.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Als het nodig is, geen cadeau.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Beide.

Mijn dochter wilde en grotere en was bijna jarig dus toen hebben we het wel gecombineerd. Mijn schoonouders hebben toen een fiets gekocht.

Mijn jongste wil nu ook graag een fiets met trappers. Hij wordt 3 in december maar dat duurt dan nog wel lang. Ik gok dat hij ook los kan leren fietsen voor december dus ik zoek nu op marktplaats alvast een fietsje voor hem.

Maar ik vind een fiets voor je verjaardag krijgen ook prima.

6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.110
    113
    Iets dat je krijgt als je er één nodig hebt. Vind het geen cadeau.

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Daar ben ik het wel mee eens!

Het huidige fietsje heb ik gekocht op Marktplaats EN is donkerblauw zodat mijn zoontje hem ook nog zou kunnen gebruiken. Mijn dochter heeft het er nog steeds over dat hij van een ander kind is geweest en dat ze geen keuze (lees: geen roze) heeft gehad! En dat is 2 jaar geleden. Toen ook bewust geen nieuwe fiets gedaan omdat ze niet jarig was, maar dat wil ze dus echt niet meer (en is ook niet nodig; we kunnen gewoon een nieuwe fiets kopen).

Bij ons is de fiets wel "speelgoed". We wonen op 3 minuten lopen van school, maar ze neemt wel vaak haar fiets mee, omdat ze liever fietst dan loopt (ik loop dan zelf wel). Ook neemt ze hem mee om naar de speeltuin te gaan. Ik loop dan ook en mijn zoontje gaan met zijn loopfiets.

8. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Hier kreeg onze dochter met haar 3e verjaardag een fiets. Maar zou ze nu uitgegroeid zijn en ze is niet jarig dan krijgt ze het zo.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier komt het nu nog wel aardig uit met de verjaardagen. De oudste heeft dus 3x een nieuwe fiets gekregen. Vond ze overigens een supercadeau haha. De middelste doet het tot nu toe met haar 1e echte fiets, omdat die nog in prima staat is, dus die heeft geen fiets cadeau gehad toen het nodig was, maar die is gewoon uit de schuur gepakt.

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou m nu kopen. Een fiets is geen luxe product vind ik. Als je wacht rem je misschien haar fietsontwikkeling.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    In deze situatie zou ik trouwens wel een nieuwe fiets kopen. Wie weet nog wat leuke accessoires voor op de fiets als ze jarig is? Vlag, mandje, fietstas of iets anders wat ze graag zou willen?

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    Ik vind het geen verjaardagscadeau, ik zou hem dus zo kopen. Dochtertje heeft toevallig vorige week een "nieuwe" gekregen (voor het eerst via marktplaats, haar eigen fiets verkocht en heeft ons dus helemaal niks gekost dit keer).

13. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik zou zeker geen half jaar wachten met een fiets. Ze is er aan toe. Ik zie een fiets dat net als schoenen; ben je er uitgegroeid, dan moet je nieuwe (al is een fiets een stuk duurder natuurlijk :D).
    Luxe niet noodzakelijke dingen als een groot poppenhuis of een dure barbie, dat kan wel wachten. Je verzint vast wel een ander cadeau voor de verjaardag ;).

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier als het nodig is en ook wel als verjaardagscadeau gedaan. Een klasgenootje van mijn jongste heeft nu net een nieuwe fiets voor haar verjaardag gekregen, terwijl haar oude fiets al bijna een jaar te klein was. Zag er echt sneu uit en daarbij is het zo'n verschil met trappen!

Mijn kinderen gaan trouwens niet bepalen of ze een nieuwe of tweedehands fiets krijgen. Wij gaan altijd naar een fietsenmaker hier in de buurt die heel veel tweedehands fietsen heeft staan en daaruit mag ze dan kiezen. Je kan ook met je dochter op marktplaats gaan kijken. Ik vind het echt raar als een kind van 5 persé een fiets wil die niet van een ander kindje is geweest.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Same here..

En het nadeel van eind september jarig zijn is dat het ook niet echt leuk is om dan buitenspeelgoed te krijgen.

Maar hier wordt de fiets veelvuldig gebruikt voor daadwerkelijk vervoer.
    Dus als ze een nieuwe moet.. MOET ze ook echt een nieuwe :)

Al vind ik het geen probleem om als het zo uitkomt.. voor dr verjaardag te krijgen.
    Maar goed.. van ons krijgt ze meestal geen speelgoed voor haar verjaardag.
    Met 4 paar opa-en-omas en ook nog overgrootouders... krijgt ze wel genoeg speelgoed :)

Vorig jaar kreeg ze een grote-meiden-kamer voor haar verjaardag.
    Supergelukkig. (Was ook wel nodig trouwens.. want nu kan ze ook boven haar huiswerk maken)
    En om uit te pakken een nieuw favoriet boek.
    (Er was net een nieuw "deel" uit van dr lievelingsboek... dus dat was snel gekozen)

16. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Ik zou er in dit geval niet nog een half jaar mee wachten. Als ze hem nodig is. Voor haar verjaardag zou je dan kunnen kijken naar fietstassen oid.
    Wij kunnen heel goedkoop met verjaardagen. Speelgoed is hier ook niet echt besteed aan ze, dus gaan we of voor een leuk boek, dekbedovertrek, laarzen, iets geks voor op de fiets oid.

17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.304
    17.200
    113
    zo denk ik er ook over. Of allemaal voor de verjaardag, of geen van alle. Hier is het dus geen van alle (loopfietsje voor de jongste even niet meetellend, 1ste verjaardag). De oudste 2 hebben afgelopen 2 maanden allebei een andere fiets gehad

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat is dan wel weer practisch met maar 1 kind....
    Daar hoeven we niet over na te denken.

En ik heb dr ook nog nooit horen mopperen dat ze het ene jaar een bijzonderder kado krijgt dan een ander jaar.
    Gelukkig maar :)

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nou hier 3, maar ook daar geen gemopper over een fiets als cadeau hoor ;) En nee, die krijgen ze dus niet alledrie als de fiets nog prima is. Maar ze krijgen hier ook genoeg andere praktische cadeaus (die ze graag willen), het leven bestaat gelukkig niet alleen uit speelgoed denk ik dan maar :p

20. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Leuke fiets via marktplaats kopen! In de kleur die ze wil.
    Nieuwe fiets doen we hier pas als ze niet meer groeien.
    Tot dan mooie 2e hands fietsen.

Deel Deze Pagina