Ben nu 7,5 week zwanger en al 3 weken behoorlijk ziek (vooral heel extreem vermoeid). Moest daardoor afgelopen vrijdag bloedprikken op HB, schildklier en HCG. Eerste twee waren prima, laatste erg hoog (aldus de huisarts en verloskundige, maar volgens Google valt het mee, maar mag niet meer zoveel Googlen van de artsen, haha). Nu moet ik morgen ineens voor een spoedecho naar de gynaecoloog en moet ik mijn vroege echo bij de verloskundige afzeggen. Grumble de grumble. En dan wordt me wel gezegd dat ik me niet teveel zorgen moet maken. Jaja, nou dat lukt nogal lekker met die mededelingen. Het kon duiden op een tweelingzwangerschap, een molazwangerschap, maar ook een normale zwangerschap is nog niet uitgesloten. Tjonge, nu moet ik nog bijna een dag wachten op duidelijkheid en dat duurt na zo'n telefoontje ineens heel lang. Zijn er hier ook mensen met een hoog hcg, bij wie alles goed was?
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Snap ook niet zo goed waarom de verloskundige niet eerst een echo maakt. Een tweelingzwangerschap kan zij ook zien en ze kan je eventueel daarna doorverwijzen. Hoe hoog was je HCG?
Ja de huisarts had die spoedafspraak al ingepland bij de gynaecoloog en vond dat ik de afspraak bij de verloskundige moest afzeggen voor nu. HCG was in de 60.000 bij 6 weken en 6 dagen.
Ik denk dat jouw huisarts een beetje piet paniek is geweest... Volgens Freya zijn de normaalwaarden van hCG bij een zwangerschap van 7-8 weken ergens tussen de 7650 en de 229000 (https://www.freya.nl/kinderwens/starters-in-het-medisch-circuit/laboratoriumwaarden/). Je zit dus mogelijk wat aan de hoge kant maar gewoon binnen een normale en acceptabele waarde.
Ja dat had ik ook gelezen idd. Toch heeft hij telefonisch met de gynaecoloog overlegd en ze vonden het beide nodig dat ik snel een echo kwam laten maken. En omdat mij het eerst ook overdreven leek, heb ik de verloskundige gebeld (ook omdat ik die afspraak moest afzeggen) en die bevestigde wel dat het hcg hoog was. Ik weet het ook niet meer. Mijn gevoel zegt dat ik gewoon zwanger ben van 1 kindje en dat ik me zo slecht voel door het hcg wat zich wat snel opbouwt. Maar ik lees dat je een teveel aan hcg uitplast, dus in dat geval moet dat ook goedkomen. Nu mijn gevoel nog net zo rustig laten worden als deze verstandelijke beredeneringen en dan slaap ik misschien ook nog wat vannacht.
Eind van de middag pas helaas. Wel een slechte nacht gehad, met hele nare dromen. Nu duik ik nog maar even in bad om de tijd te doden, want ik kom toch tot niets zinnigs vandaag (nou ja, laatste weken sowieso moeilijk door die extreme moeheid).
Zijn er hier meiden die ook hun hcg hebben moeten testen rond de 6 a 7 weken en zo ja, hoe hoog was die van jullie toen?
Mijn hcg was ook hoog. Bij mijn zoontje hg gehad (nooit hcg geprikt) nu ivm al snel klachten hcg geprikt en heel hoog. Bij bijna 6 weken een echo gehad om mola uit te sluiten. Gelukkig was alles goed. Nu ruim 23 weken zwanger..wel helaas weer hg.
Misschien een domme vraag, maar wat is hg?? Ja bah ik moet dus ook die echo om mola uit te sluiten. Vind het geen fijn idee. Want ben zo ontzettend blij zwanger te zijn!
In mijn ervaring zeggen die waardes allemaal niet zoveel. Het gaat meer om het verloop ervan. Ik had juist hele lage waardes in het begin waardoor ze me waarschuwden dat het ws mis zou gaan, maar zie mijn banner het plokt al de hele ochtend lekker druk in mijn buik... Wel goed dat ze het even checken, maar volgens mij geen enkele reden tot paniek meteen...
Bedankt meiden!! Alles is helemaal goed. Er kwam dmv een inwendige echo al heel snel een mooi embryotje in beeld met kloppend hartje! Gewoon 1 kindje en verder helemaal niks mis! Waarschijnlijk zal ik de komende 4 a 5 weken nog wel last houden van deze extreme moeheid en diverse klachten, maar daarna neemt het hoogstwaarschijnlijk af. Aldus de gynaecoloog.
Nee hoor eigelijk niets enkel nu de laatste loodjes die zwaar komen maar heeft iedere zwangere vrouw wel denk ik