Hoi Mama's, Mijn zoon wordt de laatste weken snachts regelmatig wakker en gaat dan krijsen/van zich af slaan/trappelen enz. Geruststellen werkt averechts, hij lijkt alleen meer overstuur te raken dan. Ik laat hem een beetje trappelen en prop (ja echt proppen moet ik dan...) zijn speentje in zijn mond, en dan ontspant hij opeens en slaapt hij verder. Nu kwam ik op Internet Een artikel tegen over nachtangst. Dat is schijnbaar iets dat optreed wanneer kinderen in een bepaalde slaapfase wakker worden en dan verward zijn. Ze zijn dan niet écht wakker en zitten toch nog in een bepaalde slaapfase (volgen jullie het nog haha). Ik vraag me af of iemand dit herkent en hoop een beetje op tips hoe hiermee om te gaan en hoe lang dit bij jullie kindjes geduurd heeft?
Ja hier bij alledrie gehad (en verwacht bij de jongste het nog wel meer te gaan meemaken). Ze zijn dan inderdaad niet te bereiken en gillen/krijsen en trappen in het rond (tenminste hier wel). De ene keer werkte echt helemaal niets behalve het te laten gaan (praatte ondertussen wel tegen ze), maar soms kon ik ze wel bij me nemen en enigszins kalmeren. Tenminste dit laatste leek dan zo geen idee hoe het gelopen had als ik ze niet bij me genomen had natuurlijk. Hier vooral vanaf 2,5 tot een jaar of 3,5. Niet wekelijks, maar in bepaald periodes leek het vaker voor te komen. Vooral in drukke/indrukwekkende periodes.
Ja Ik heb het ook gehad in een drukke periode. Hij kreeg teveel indrukken overdag en toen we die prikkels hebben gereduceerd was het zo goed als weg.
Onze oudste heeft hier last van als hij niey fit/ziek is of echt heel moe na een dag vol prikkels. Hij heeft dit nu ongeveer een jaar. Het duurt meestal een week of 2, maar dan niet iedere nacht. Dan weer rustig maanden niet. Maar deze winter, met veel verkoudheidjes, krentenbaard èn net begonnen met school is het wel een paar keer raak geweest. Hier werkt het het beste om hem te laten liggen en rustig over z'n bolletje te aaien.
Ja! Hier ook als ik de 'symptonen' zo lees. Verschrikkelijk vind ik het. Meestal na 2uur slapen uit het niets een keiharde gil! En dan begint het, helemaal wild! Gillen en krijsen hij graaft zijn hoofdje dan helemaal 'in' zijn matras (zijn gezicht naar beneden) in een hoekje van zijn bed.. Een speen slaat hij weg soms krijgen we die met 'dwang' erin en sabbelt hij even om op adem te komen.. Dan gaan we weer van voor af aan.. Dit duurde de laatste keer 15a20minuten lang! (Komt denk ik ook omdat mijn man hem uit bed tilde, dit werkt juist averechts!) Hij heeft het nu 6 keer in zijn leventje gehad vanaf ongeveer een maand of 7. Hij is nu 14maanden. De laatste keer was het toen hij ziek/niet fit was. Wij denken dat het daarmee te maken heeft. Sorry voor mijn lange verhaal maar zover ik weet kan het voor je kindje geen kwaad en herinneren ze het zich niet eens! Voor mama's is het verschrikkelijk
Bedankt voor jullie reacties! Bij mijn zoon gebeurt dit toch wel zeker 2 of drie keer per nacht (bijna elke nacht). Hij is nooit een goede slaper geweest, maar was meestal met een speentje makkelijk te sussen. Dat lukt nu dus niet meer. prikkels kan, maar zou niet weten hoe ik die kan reduceren. Ik werk dus hij is veel bij mijn schoonouders, ik heb geen goed zicht op welke prikkels hij bij hun krijgt maar lijkt me niks geks. Als ik vakantie heb (of in het weekend) als we lekker rustig aan kunnen doen, dan lijkt het niet minder te worden. Misschien toch een bepaalde fase van veel nieuwe dingen leren. Hopelijk gaat het snel over
Hmm.. dat verklaard misschien sommige periodes bij ons ook wel. Het enige wat hier hielp was haar meenemen naar de woonkamer (zodat ze echt wakker werd?) en na 15-30 min terug leggen (eigenlijk op het moment dat ze klaarwakker was)
Ja wie weet Ik moet wel zeggen dat hij na zo'n angstaaval (of hoe ik het ook moet noemen?) vrij snel weer in slaap valt (5 min). Het is nog niet nodig geweest hem echt van zijn kamer te halen. Hij wordt meestal vanaf 2,5 uur na bedtijd (22u) tot ongeveer 2.00u snachts om het uur wakker zoiets. Dat is me wel opgevallen...
als je uit gaat van slaapcyclussen van 45 minuten zit ie idd midden in een slaapcyclus als hij wakker word. hier was er geen pijl op te trekken, moet zeggen dat het ook over was een paar dagen voor dr verjaardag
Oudste had het vanaf zijn 2e iedere avond en sinds zijn 7e niet meer elke dag. Nu hij 8 is misschien nog 1x per week
Hier hebben we het ook meegemaakt. Zo bizar. De eerste keer wist ik echt niet wat ik meemaakte. Ik had mijn zoontje mee genomen naar beneden en hij krijste alleen maart harder en kroop achteruit, weg van mij onder een kastje. Heel eng omdat ik niet wist wat het was. Gelukkig niet zo vaak meegemaakt. Wel begint hij veel nachten even te huilen en slaapt dan weer verder.
Ik ken het niet, maar er staat in de ouders van nu een artikel over in. Misschien interessant om te lezen?