wanneer hapjes?!?!

Discussion in 'Voeding' started by Loenepoen, Apr 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loenepoen

Loenepoen Niet meer actief

Hoi,

Mijn zoontje is nu 4 maanden, en ik ben nu aan het afbouwen met borstvoeding, want dit gaat niet helemaal lekker...
    Zelf heb ik best veel allergieën, mijn vriend helemaal niets.
    Nu zei het consultatie bureau tegen mij dat ik mocht beginnen met hapjes bij te geven, maar ik hoor en lees vaak dat het helemaal niet verstandig is om met 4 maanden te beginnen met hapjes, en helemaal niet wanneer er (grotere) kans is op allergieën.. Op internet lees ik erg veel verschillende dingen.

Wanneer zijn jullie begonnen met hapjes, en wat voor hapjes?!
    Mijn gevoel zegt nog te wachten met hapjes tot (bijna) 6 mnd.
    En dan te beginnen met groenten..

Lees graag jullie meningen en tips! :)

2. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

Mar 10, 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik zou je gevoel volgen. Ik mocht ook met 4 maanden beginnen, maar ben met dik 5,5 mnd begonnen. Toen had ik het idee dat ze er klaar voor was. Paar lepeltjes groente, en zo ben ik gaan uitbreiden.

Paar dagen dezelfde groente geven, dan kan je zien hoe hij er op reageert, ivm mogelijke allergieën.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij zijn met 6 maanden begonnen.

Wat die minder goed lopende bv betreft...je weet toch dat je rond 4 maanden weer regeldagen hebt?

4. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

Feb 10, 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Eind februari is er weer een nieuwe studie afgerond waaruit blijkt dat met 4 maanden beginnen juist goed is bij het voorkomen van allergieën...
    Ik snap de verwarring hoor! Heb zelf ook getwijfeld, maar heb het wel gedaan. Omdat mijn gevoel zei van wel.
    Denk dat je ook best je gevoel volgt!

5. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Volg je gevoel :)
    4 maanden , 6 maanden daar kun je eeuwig over discussiëren.
    Wij begonnen met 4 maanden , met groente .

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Dezelfde 'nieuwe studie' als vorig jaar?

Ik zou nog steeds graag deze onderzoeken willen bestuderen, want er wordt veel geroepen over 'het nieuwe onderzoek' maar concreet kun je er niets over vinden.....
    (Is niet specifiek op jou gericht ;) )

@ts. Ik ben voorstander van rond de 6 maanden en voel mij hier goed bij. De ontwikkeling van een kindje is dan gewoon net wat verder en het lichaampje ook.
    De een zegt vanaf 4 maanden, de ander vanaf 6 maanden. Oftewel; tussen de 4 en 6 maanden. Tot 8/9 maand is melk sowieso nog erg belangerijk en tot die tijd staan ze ook nog 'open' voor nieuwe smaken. Later komen er nieuwe periodes aan dat ze meer open staan voor nieuwe smaken dan andere periodes.

7. me87

me87 Fanatiek lid

Apr 12, 2012
    1,361
    1
    38
  8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#8 Cygnet2, Apr 13, 2014
    Last edited by a moderator: Apr 13, 2014
    Kinderen zijn zo verschillend dus luister goed naar je eigen gevoel. Ergens tussen 4 en 6 maanden is prima.

Zoon 1 was 5,5 maanden.
    Dochter was 6 maanden
    Zoon 2 was 5 maanden

Wij zijn begonnen met groenten en dan broccoli, sperciebonen, bloemkool, wortel. Daarna fruit: peer, banaan, appel.

oja, in wisselde consistenties. Zoon 1 vond gepureerd prima maar at met 6,5 maand vooral graag stukjes. Dochter at graag geprakt en vond stukjes een tijdje moeilijk maar vanaf 7 maanden ging dat ook prima. Zoon 2 houdt beduidend meer van stukjes dan van gepureerd/geprakt. Hij krijgt beide.

9. tuc

tuc Niet meer actief

ik ben voorstander van rond de 5,5/6 maanden. Wij zijn met groenten begonnen en hebben het rapley aangeboden, wat wil zeggen: in stukken

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Kan je kindje rechtop zitten, een stukje eten pakken en het in de mond stoppen zonder dat het er (ook na een paar keer) zonder pardon weer uitkomt?
    Dat is voor mij het punt dat een kindje aan eten toe is.
    Meestal is dat ergens tussen de 5/6 maanden

Echt gepureerd "eten" is wat mij betreft niet veel meer dan
    pap, dus daar kun je wel eerder mee beginnen als je dat wil.

Tot 6 maanden: BIJvoeding

Rond de 4 maanden is inderdaad een beruchte bv-dip periode.
    De meeste mama's hebben die ervaring.
    Wat meer aanleggen, en soms wat extra kolven, en gelukkig, het gaat weer over.

Share This Page