Afgelopen donderdag heb ik een curettage ondergaan na een missed abortion. Het was onze eerste zwangerschap en ik zag er zó enorm tegenop, die curettage. Maar het is me 100% meegevallen. De dag erna nergens last meer van, zelfs geen bloedverlies. Lichamelijk voel ik me alsof er nooit wat gebeurd is. Geestelijk is natuurlijk een ander verhaal. Maar hoe nu verder, ik zou graag ervaringen willen horen van andere. Wanneer werden jullie weer ongesteld? En wanneer weer geprobeerd om zwanger te raken? Ikzelf merk dat ik heel graag weer wil, Maar niet zo durf. Ik gun mij en mijn vriend even de rust om dit te verwerken. We willen niets overhaast doen en hebben zelf in gedachte om nog een cyclus of drie af te wachten,tenzij we er eerder of later klaar voor zijn. Het was meteen raak de maand dat we besloten hadden het te gaan proberen, dus van verbazing naar ontzettend blij naar intens verdrietig...van die achtbaan hebben we eventjes genoeg. De kinderwens is nog sterk aanwezig, maar ook de angst op weer een miskraam.
Allereerst heel veel sterkte. En wat jammer. Ik heb vorige maand een curettage gehad op 20 dec. Ik ben thuis “bevallen” met precies 11 weken zwangerschap van een levenloze foetus. Het was een jongen. (Een paar uur voor de miskraam nog controle gehad en toen was er niks aan de hand.) Dat een echo slechts een moment opname is blijkt maar weer. Zijn hartje klopte perfect en hij bewoog .... en een paar uur later was het volledig mis. Nadat ik “bevallen” ben , ben ik met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Hier bleek middels een echo dat de miskraam incompleet bleek. Vandaar de curettage. Wij hebben hem gecremeerd op 23 dec. De afgelopen weken zijn voor mij verschrikkelijk geweest. Ondragelijke hoofdpijnen, bleef maar vloeien, intens verdrietig zijn, voelde me lichamelijk een wrak. etc etc. Ik heb v d huisarts een kuur provera gekregen ivm dat het vloeien maar bleef aanhouden. Ik wacht nu op een ontrekkings bloeding. Daarna gaan wij er weer voor. Ik wil geen rust of wat dan ook. De wens is zo groot! Van de gyn mogen we ook “gelijk” weer verder. Wachten is niet nodig volgens hem. Of een maand/cyclus wachten is ook niet nodig.
Hier na alle miskramen een cyclus afgewacht en daarna weer geprobeerd. De angst die is bij mij gebleven tot mijn dochter op mn buik lag.. dit had mede te maken met een hoger risico op complicaties door de afwijking in mn baarmoeder
Ik heb 14 december een curettage gehad na een zwangerschap van bijna 10 weken via icsi. Afgelopen donderdag ben ik weer ingesteld geworden precies 4 weken na de curettage. De menstruatie nu is echt wel heftig in de zin van Veel meer bloedverlies als een normale menstruatie, maar dat schijnt toch wel normaal te zijn. Wanneer je weer kunt proberen zwanger te raken weet ik niet omdat wij alleen via icsi zwanger kunnen worden. Maar volgens mij kun je lichamelijk betreft meteen weer verder al raden ze volgens mij aan 1 normale cyclus af te wachten
wat ik nu erg heb , is dat ik nu bang ben voor verklevingen door de curettage. Hebben jullie dat ook?
Wat naar voor je, sterkte! Ik heb op 18 november een curettage gehad, ik was toen 8 weken zwanger. Ik heb na de curettage geen spot bloed gezien. 20 december begon mijn cyclus opnieuw met een menstruatie , tijdens deze menstruatie heb ik heel weinig gevloeid. 3 december heb ik mijn eisprong weer gehad, netjes op tijd dus. Ik lees heel veel verschillende verhalen van het verloop. Veel succes met je verwerking.
Verklevingen komen heel weinig voor hoor. Meestal gaat het na de curettage gewoon goed. Ik heb een succes verhaal. In 2014 curettage na missed abortion van een tweeling. Een maand later een menstruatie. Drie maanden later goed zwanger. Inmiddels heb ik twee kinderen en ben ik zwanger van de derde.
Twee curettages gehad. Lichamelijk niet zwaar, geestelijk inderdaad wel. Na eerste curettage was ik precies 28 dagen later ongesteld, niet heftig maar gewoon normaal. Na tweede curettage had ik wat langer (heel licht) bloedverlies en was ik 5 weken later ongesteld, dat duurde maar 2 dagen. Ik was bang dat het niet klopte, maar was een ronde later zwanger. Hopelijk gaat het dit keer wel goed. Wij hebben na de eerste miskraam een maand gewacht omdat het nog niet goed voelde. Bij de tweede 'moesten' we wel wachten omdat ik tussentijds nog beetje bloed verloor. Ronde daarop weer begonnen. Vooral doen wat goed voor jullie voelt! Dat kunnen alleen jullie bepalen
Ik heb 5 curettages gehad en 2 andere operaties in mn baarmoeder. Ook nog 2 infecties gehad. Maar geen verklevingen. Die kans is maar heel klein gelukkig. Je menstruatie kan na een mk best lang op zich laten wachten. Niet meteen schrikken hiervan. Dit kan er echt bij horen. Na mijn eerste ma duurde het 3 maanden tot de eerste menstruatie
Voor mij is het al een tijdje geleden, maar ik weet het nog erg goed. Ik heb 18 november 2015 een curretage gehad. Het hartje was gestopt en dmv pillen kwam de miskraam niet op gang. Emotioneel was het erg heftig allemaal. De rollercoaster herken ik, want ook wij waren snel zwanger en onbezorgd gelukkig. En ook bij ons was het onze eerste zwangerschap. Na de curretage herstelde mijn lichaam ontzettend snel. Net geen 5 weken later werd ik weer ongesteld. We wilde een menstruatie afwachten en het daarna weer proberen, en dat lukte meteen want in september 2016 was ik uitgerekend van onze zoon . Die zwangerschap was erg onzeker voor mij. Ik was bij alles bang. De positieve test bij zwangerschap 1 stond lijnrecht tegenover de positieve test bij zwangerschap 2, puur doordat de blijdschap werd overschaduwd door angst en onzekerheid. Alle echo's was vooral ik sceptisch; als hij op mijn buik ligt ben ik pas blij. Ik dacht, dat wanneer ik een goede en voldragen zwangerschap achter de rug had, ik meer zou kunnen genieten van de zwangerschap daarna. Maar niets is minder waar. Ook deze zwangerschap kan ik niet volledig genieten. Ik ben normaal erg nuchter en ook na de curretage kon ik alles best relativeren (beter nu dan met 40 weken etc) maar hoe lang dit toch stiekem zijn effect blijft houden is onvoorstelbaar. Ondanks mijn nuchtere persoonlijkheid en relatief snel weer toe zijn aan een volgende zwangerschap. Heel veel sterkte toegewenst voor jullie ❤