Heb niet alles gelezen.. maar hoe kun je zeggen dat je iedere maand veel overhoudt en maar 400 euro spaargeld hebt?! Sorry maar ik zou zeker eerst meer sparen! Zeker is liefde het meest belangrijk.. maar er zijn zoveel kinderen de dupe van ellende van hun ouders (schulden en sociale problemen)
Ik heb ook niet alles gelezen. Maar ik ben van mening dat je wel wat geld apart moet hebben staan voor je aan kindjes begind. Niet dat het veel moet zijn. Maar als je heel je babyuitzet hebt aangeschaft en je potje is op en net op dat moment gaat je auto stuk (dat soort dingen hebben wij altijd) heb je wel een probleem. En om hoeveel geld het dan gaat moet je zelf met je partner bekijken. Kijk waarmee je het kan redden en waarbij jullie je allebei prettig voelen. Na zoveel jaar schulden aflossen kan ik me voorstellen dat je ook weer iets relaxter wil leven qua geld. Na het aflossen heb je wel weer meer lucht, komt er direct een kleintje dan kan dat weer meer stress opleveren. Misschien kan je eerst beginnen met een baby uitzetlijst maken? Bekijk wat je nodig hebt. Wat wil je nieuw kopen en wat kan je 2e hands kopen/ krijgen. Misschien als je alles op een rijtje zet dit voor je vriend ook wat overzichtelijker is en hij er ook gerichter over kan nadenken. Succes met het samen maken van de keuze!
In alle eerlijkheid dacht ik dit ook direct. Lijkt me dan dat er inmiddels voldoende geld is, maar het uitgavengedrag nog steeds niet gezond is. Dat is gevaarlijk straks met een kleintje op komst....
Een baby kan veel geld kosten, maar je kunt t ook echt wel low-budget houden. Ik zou jezelf een voorstel doen (vanwege weinig spaargeld en jullie verleden). Spaar 2000 euro die je op een rekening zet voor onvoorziene omstandigheden voor je baby/jouw zwangerschap. Die 2000 is dus exclusief kleding enzo kopen en zou als je t niet gebruikt ook niet toch aan andere dingen mogen worden opgemaakt ( denk aan studie van kind later o.i.d.). Als je dit hebt, dan moeten vriend en jij d'r toch wel vertrouwen in hebben... (Financieel gezien) Veel mannen vinden de verantwoordelijkheid voor N eigen baby'tje heel spannend, houd dat ook in de gaten. Tips voor low-budget: Vertel mensen dat je zwanger bent en koop niet alles meteen, je krijgt waarschijnlijk veel aangeboden ( te leen). Marktplaats, rommelmarkten ( kun je toffe dingen vinden hoor), aanbiedingen. En natuurlijk borstvoeding. Je werkt niet, dus dat is ideaal. Als je wilt, zijn er echt niet veel vrouwen waarbij dit niet lukt. Ga evt naar N gratis borstviedingsvoorlichting ( t is super mooi!).
Wie is er tegenwoordig schuldenvrij? Hyphotheek etc? Mijn vriend heeft net zijn schone lei en wij zijn gewoon schuldenvrik. 0.0 schulden. Dat zijn zij straks ook. Geeft alle ruimte om te sparen. En inderdaad je krijgt genoeg van iedereen. Geloof me na 3 jaar bewindt leef je echt wel anders. Dat is de hele bedoeling hier van. Tuurlijk gaan sommige de fout in.. maar t kan bijna niet..na dit kan je 5 jaar geen leningen afsluiten etc. Dus ik zou zeggen sparen, genieten van elkaar. Dan komt t helemaal goed.
wij hadden ook niet veel op de spaarrekening, maar dat komt omdat ik heel veel opmaak nu ik wat beter oplet en niet elke maand een paar nieuwe schoenen of games koop kan ik daadwerkelijk geld op de spaarrekening zetten en ik moet eerlijk toegeven dat dit wel een prettig gevoel geeft (het geeft mij rust). We hadden geen schulden o.i.d. (hypotheek e.d. niet meegerekend want dat heeft bijna iedereen), dat vond ik wel belangrijk. De reden; ik wil niet elke maand moeten twijfelen of ik wel/niet brood op de plank zou hebben voor de kleine en dat gevoel zou ik wel hebben met schulden, mij zou dit teveel onrust bezorgen. wat dat betreft is een kind best duur vind ik, als ik nu al kijk wat alle spullen hebben gekost (maar deze kosten hoeven natuurlijk niet bij iedereen hetzelfde te zijn)... wat dat betreft is er denk ik 1 ding wat je samen met je vriend moet beslissen (na een heel goed gesprek); vinden jullie dat jullie situatie toereikend is om aan een kindje te beginnen en staan jullie er beide achter... Zo niet dan maakt het eigenlijk niet uit hoe het bij andere zit.. dan moet je het gewoon nog niet doen. De persoon die er dan niet 100% achter staat zal altijd ongelukkig zijn met de situatie en dat vind ik persoonlijk geen goede basis om aan een kindje te beginnen.
Je kan alles zo goedkoop of duur maken als je zelf wil. Ik heb 500 euro op mijn spaarrekening en een maandinkomen van rond de 1300,- (dat is inclusief de toeslagen). Daarvan kom ik prima rond en houd ik geld wat ik in eerste instantie heb besteed aan mijn huis en wat nu ik zwanger ben iedere maand op mijn spaarrekening erbij zal komen. Je hoeft geen 10.000 euro aan een babykamer uit te geven. Wat je echt nodig hebt is een bedje, een kledingkast en een commode (maar die commode is niet eens een vereiste, zonder is het ook wel op te lossen). Niet elke winkel is even duur met meubels, kies de goedkoopste of koop ze tweedehands, daar is ook niets mis mee. Box, kinderwagen, tweedehands is heel veel te krijgen wat amper gebruikt ziet en er nog als nieuw uitziet maar waarbij je wel minstens de helft van de prijs bespaart. Kleertjes: maak je zo duur als je wil, wil je alleen maar merkkleding voor je kindje of mag het ook van de Wibra of Zeeman zijn? Die hebben ook hele leuke dingen. En dan komt over een paar jaar de school, daar moet je ouderbijdrage voor betalen. Die is niet zo bizar hoog dat je er straatarm van wordt en zelfs al zou je tegen die tijd echt het geld er niet voor hebben, dan is er kwijtschelding mogelijk. Kindje moet eten. Borstvoeding is gratis. Kunstvoeding hoef je niet per se Nutrilon te kopen, andere merken zijn net zo goed maar wel een stuk goedkoper. Fruit- en groentehapjes kun je zelf maken, dat is goedkoper dan potjes Olvarit. En huismerkpotjes zijn vaak net zo goed (en soms zelfs beter) dan Olvarit en een stuk goedkoper. Luiers hoeven niet per se van pampers te zijn, andere merken zijn ook prima. Wordt het kindje groter, moet je misschien iets meer boodschappen doen dan je nu doet omdat het dan volledig met de pot mee-eet. Maar niemand kan nu al zien hoe de toekomst er tegen die tijd uitziet, niemand die nu aan een kindje begint weet hoe hun financiële situatie over een jaar of 3 is. Alles kan veranderen, ook buiten je eigen schuld om. Het belangrijkste wat een kindje nodig heeft is een stabiele omgeving en een hoop liefde. Kun je beide bieden? Ga er dan voor. Luxe en dure spullen heeft een kind echt niet nodig.
Ga voor jezelf goed na wat jullie uitgavepatroon is en wat je straks ongeveer uit zou moeten geven met een kleine erbij. Je geeft aan over een jaar meer te besteden te hebben, de zwangerschap alleen duurt al 9 maanden en je moet ook nog zwanger worden dus op een jaar zit je zo al. Als ze zo klein zijn valt het met de kosten nog wel mee, dat komt later als ze groter worden pas. Hier ook een situatie waarin manlief en ik nu maandelijks eigenlijk niet veel overhouden en nagenoeg niet kunnen sparen. Mijn man heeft zijn toenmalige huis verkocht om bij mij te komen wonen maar helaas is deze met schuld verkocht dus moet hij dit ook aflossen, dit duurt nu nog twee en half jaar. Na die tijd hebben wij uiteraard ook een flink bedrag meer in de maand te besteden aangezien er een flink bedrag nu per maand afgelost wordt om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Wij doen de extra dingen nu ook met ons vakantiegeld en eindejaarsbonus, het is niet anders en we redden het gewoon. We komen keurig rond in de maand en hebben alles voor de kleine netjes op orde. Nee geen weelde en weinig spaargeld voor nu maar wel alles wat ons hartje begeert en wij vinden het goed zo, soms moet je keuzes maken. Voor ons was het duidelijk gezien onze leeftijden, we konden niet langer wachten (nu ik 39 en manlief 43) Wij hebben wel het geluk dat als het nodig is mijn ouders bijspringen. Succes in ieder geval!!
Als je maandelijks zo veel over hebt kun je toch ook gigantisch oppotten? Een in komen van 3000 netto lijkt me een modaal inkomen? Dat zou dus moeten lukken.. Hier is het financiële plaatje geen issue hebben genoeg geld, maar eat men zegt klopt, babys zijn duur. Alleen je bepaald hoe duur. Sommige dingen moet je kopen maar moet dat nieuw zijn? Denk aan kamertje, kleertjes, flesjes Ect. Moeten luiersvan pampers zijn Ect. T ja maak eens voor de leuk een begroting wat kost een kamertje op marktplaats, luiers per week, uitgaand van een luier of 7 per dag i n de eerste maanden, voeding, want stel bv lukt niet enz. Dan hen jr een beetje een beeld van het hoe en wat?
Ik zou gewoon een kraambureau of verloskundige praktijk bellen en daar informatie vragen wat betreft de uitzet etc... die kunnen je een duidelijk beeld geven