Ik ben nog maar 5 weken zwanger, maar omdat ik ervan uitging dat de wachtlijst bij het KDV behoorlijk lang was, heb ik onze baby gisteren maar alvast via internet ingeschreven. Nu komt er net al een plaatsingsbevestiging binnen! Zo snel had ik het dus echt niet verwacht, blijkbaar valt die wachtlijst dus wel mee. Nu denk ik dat ik echt de enige bent die zijn/haar kind zo vroeg inschrijft, of valt dat wel mee?
Hier was ik iets verder maar wel met een week of 9. Nu zijn hier ook niet echt hele lange wachtlijsten in de buurt dus dat scheelt. Het ligt heel erg aan de opvang of plaats waar je woont of er (lange) wachtlijsten zijn of niet. Denk dat de meeste het wel zo snel doen.
hier met 5 weken ingeschreven en ze zeiden nee is wel plek dus nergens anders ingeschreven en bij 38 weken zwangerschap kregen we bericht geen plek dus wat anders moeten regelen. toen ze 9 maanden was hadden we plek. nu 2e ingeschreven met 8 weken zwangerschap en afwachten of er plek is op dag dat we willen
Toen ik 10 weken zwanger was zijn we al gaan kijken en hebben we al laten inschrijven. Dat was op aanraden en uit ervaring van stellen met kinderen om ons heen. Prima... ben blij dat we dat gelijk gedaan hebben. Dat was trouwens nog wel een rare situatie. Wij gingen kijken vóórdat we beide moesten werken. Dus om 8.00 uur daar een afspraak met iemand gemaakt, dat kon, geen probleem . Wij daar helemaal blij naar toe met 10 weken zwangerschap om te kijken. NOOIT aan gedacht natuurlijk dat 8.00u een nogal 'ONTZETTEND DRUK' tijdstip is en dat daar veel ouders om die tijd zijn die hun kinderen daar brengen. Niemand behalve familie wist toen nog dat wij zwanger waren. Wij heel sneaky daar lopen, en de hele tijd maar om ons heen kijken of we geen bekenden zagen haha
Ik ga me pas rond de 12 weken inschrijven. Ik ben nog als de dood dat het mis zal gaan. Dan moet je je weer overal voor afmelden. Vandaar dat ik nog even wacht.
Ik wou met 12 weken inschrijven maar kreeg toen te horen dat ik te laat was en dat ik me had moeten laten inschrijven met 6 weken......IDIOOT natuurlijk als je bedenkt dat er dan nog van alles mis kan gaan vooral als je zwanger bent geworden via IVF dan heb je al een grotere kans op miskraam en ik had veel bloedverlies met 5 en 7 weken. Uiteindelijk dan ook niet ingeschreven bij een kinderdagverblijf maar bij een gastouder waar ze de enige baby is en alle aandacht krijgt die ze verdient.....ben achteraf blij dat er geen plek was op het kinderdagverblijf. bij de gastouder heb ik haar ingeschreven toen ik 25 weken zwanger was.
ik was heel laat toen Dani 14maanden was heb ik hem pas ingeschreven , daarvoor werkte ik avonddiensten maar wilde toch graag overdag gaan werken dus heb ik eerst een aantal bureau's gebeld en degene met de korste wachttijd ben ik gaan kijken en 2 weken later ging hij al wennen . mja dat was in 2005 weet niet hoe het nu gaat voor de jongste heb ik geen kdv nodig omdat ik weer avond en weekend en nachtdiensten werk
Tijdens mijn zwangerschap ben ik wezen kijken en ik weet niet eens meer of ik haar toen tijdens of na mijn zwangerschap had ingeschreven. Ik geloof net daarna, aangezien ik haar toch pas er op wou als ze minimaal een half jaar was, maakte dat niet zoveel uit, met 7 maanden is ze gegaan. Mijn zoontje heb ik (we waren ondertussen verhuisd) maar 2 of 3 maanden van tevoren ingeschreven, hij kon zelfs nog wel eerder terecht. Hier zijn niet zulke wachtlijsten, in ieder geval niet voor de vrijdag. Wil ik een dinsdag of donderdag, dan moet ik maanden wachten. Verschilt erg per plaats en op welke dag je wilt. Woensdag en vrijdag zijn vaak aardig rustig.
Ik heb beide jongens met 4 weken zwangerschap ingeschreven. Voor de oudste had ik echt maar net aan plek. De eerste 2 dagen kreeg ik vlak voor de bevalling aangeboden, de derde dag kregen we aangeboden toen hij zo'n 3 weken oud was. Gelukkig! De jongste had voorrang vanwege het broertjes/zusjes beleid en voor hem kregen we pas een maand later dan gewenst een plek aangeboden! Ze zitten momenteel overvol... Dat hebben we gelukkig goed kunnen oplossen (met vrije dagen van mijn man). Maar ik ben de kinderen nu ook in 3 andere plaatsen aan het inschrijven voor KDV's, omdat we gaan verhuizen (en we weten nog niet precies waarheen) en ik kreeg van 2 KDV's inderdaad ook direct een contract toegestuurd. Oeps, dat had ik niet verwacht... 1 heb ik niet getekend, maar de ander toch maar wel... Moet dus alleen niet vergeten het contract te wijzigen of te ontbinden als de situatie verandert.
Woensdag en vrijdag zijn inderdaad heel rustig, dat is hier ook zo. Maar inmiddels is dat voor ons bijna geen optie meer omdat straks de oudste naar de basisschool gaat. Dan zijn we op woensdag en vrijdag vrij en willen we dus voor de jongste op ma, di en do KDV.
ik heb ze ingeschreven toen ik ong 10 weken zwanger was. En ik had echt geluk dat ik ze alle drie kon plaatsen voor 2 dagen. Alleen kreeg ik in eerste instantie niet de gevraagde dagen, maar woensdag en vrijdag. pas 9 maanden later konden we over op de gewenste dagen.
Hier na de eerste echo. Omdat ik toen nog niet wist op welke dagen we opvang nodig zouden hebben, voor elke dag ingeschreven. Wel gebeld dat dit natuurlijk niet zo zou zijn. Uiteindelijk hadden we plek op de woensdg en na een half jaar pas op de gewenste dinsdag.
Ik heb ze hier ook beide ingeschreven met 6 weken dacht ik. Voor 3 dagen had maar 1 dag nodig, andere dagen oma's maar was wel flexibel. Maar wilde niet dat ik 1 dag inschreef en niet kon komen en toevallig de andere dag achteraf wel plek was. Ik kon kiezen uit 2, de derde dag was er niet eens plek!!! De 2e ook weer 3 dagen ingeschreven mocht er geen plek zijn op maandag zoals broer, moet ik uitwijken naar een andere dag. Dus ook broerlief weer op de wachtlijst voor 3 dagen en dan kies ik de dag dat ze beide kunnen. Heel ingewikkeld, maar heb niets aan 2 verschillende dagen. Oma's zijn gelukkig flexibel. Maar de 2e heeft voorrang en ik hoorde dat het nu minder druk is dus waarschijnlijk is het nu wel ok op de maandag. Al hoor je dat pas zo laat, rond je bevalling of erna....
een paar maanden geleden hadden wij ook wachtlijsten tot sint juttemis. Op de donderdag hadden we pas na 1,5 jaar plek. Maar de wachtlijsten lopen overal schrikbarend terug en kdv's moeten er nu echt alles aandoen om klanten te houden.
Ik heb het met 12 weken gedaan. Maar als ik er niet had gewerkt ook al vanaf dat ik het zou weten. Maakt ja niets uit! Beter te vroeg dan te laat.
hier ook met 12 weken ingeschreven. Ik nam extra verlof en schreef mijn kindje in een jaar voordat hij daadwerkelijk naar het kdv zou gaan. Gelukkig had ons kdv een geweldige planning en kregen we meteen een brief dat er plek was, maar niet om de dagen van onze voorkeur. Een paar weken na de bevalling kreeg ik een brief dat er toch plek was op de dagen van onze voorkeur. Inmiddels is er volgens mij inderdaad niet zo'n wachtrij meer, het is vrij "rustig" nu, er zijn zelden dagen dat er echt 9 kindjes op de groep zijn. (ook voordat het vakantietijd werd)
Bij de eerste met 8 weken zwangerschap, ik was alweer 4 maanden aan het werk voordat ik de 2 volle dagen had (opgelost met moeder en vakantie opnemen) met de tweede met 5 weken en had meteen plek, mede doordat omdat broertje/zusje voorgaan. Was ik wel blij mee. Dus nee je kan beter te vroeg zijn dan te laat, wamt die 4 maanden werken waren voor mij een hoop geregel en vliegwerk. Hoewel het nu dus wel weer terugloopt die wachtlijst ivm de hoge kosten denk ik?.
Echt waar? Hoe komt dat denk je? Minder werkenden, meer gastouderopvang of familieopvang, meer kdv's?
Ik merk het nog niet zo trouwens. In Enschede in een bepaalde wijk kunnen we nog niet terecht en ik kon laatst ook geen dag ruilen voor onze zoontjes (voor afgelopen week).
een hoop mensen zijn geschrokken van de plannen voor de kinderopvang voor de komende jaren. Ook al valt het misschien allemaal mee, veel mensen reageren impulsief. In de gemeente waar ik werk verdwijnen alle subsidie plaatsen, dat is al zeker. Op ons kdv zitten veel allochtone kinderen (65%) waarvan de ouders alle eindjes aan elkaar moeten knopen om rond te komen. vb, een gezin met 2 kindjes waarvan mama fulltime werkt en papa 1,5 fulltime baan heeft. Zij hebben geen diploma's e.d. dus verdienen zeer weinig. De kinderopvang werd nu bijna helemaal voor hen betaalt (5 dagen), maar dat valt allemaal weg, zij krijgen nog maar net zoveel als jij en ik zeg maar. Natuurlijk wel meer, omdat ze een lager inkomen hebben dan wij, maar geen 90% vergoed meer. Daarbij zijn er ook veel gezinnen waarbij papa fulltime werkt en mama op nederlandse les zit of een andere opleiding volgt. Ook zij krijgen geen subsidie meer. Die kindjes zijn allemaal al uitgeschreven. En meestal zijn het natuurlijk gezinnen met meer dan 2 kinderen, dus er vallen er meteen een hoop weg. Ik denk dat er bij ons nu ongeveer 12 kids voor 5 dagen weggaan. Dat is een volledige groep. De verschillen in de wijk zijn enorm, jan modaal is hier niet. Het zijn of de mensen die ik net beschreef en aan de andere kant zijn het mensen die echt 3 keer of meer modaal verdienen. Voor hen wordt de kinderopvang ook heel duur. Dus meer go en meer terugvallen op opa en oma.