@ tulip: bizar! Vandaar denk ik dat ik het hier nog niet merk: het zijn met name "gewoon" hoogopgeleide 2 verdieners. Dus ja, het wordt wel veel duurder, maar het is niet zo erg dat opvang onbetaalbaar wordt. En last van wegvallende subsidies is er bij deze groep natuurlijk ook niet. Ik was er wel bang voor dat de gemeente geen toeslag meer zou gaan verlenen aan studenten, maar gelukkig ben ik bijna afgestudeerd. Ik heb trouwens ook nog geen bericht gehad dat het 1 en ander gaat veranderen bij de gemeente (heb nog niet doorgegeven dat ik bijna klaar ben).
yukl, het hoeft idd niet in jullie gemeente. Elke gemeente kan het zelf bepalen. Ik vind het ook absoluut geen goede ontwikkeling. Veel mensen hebben hun mond vol van allochtonen die niks uitvoeren en dit zijn juist mensen die er iets van proberen te maken (door of fulltime te werken of naar school te gaan) en dat wordt ze op deze manier onmogelijk gemaakt. w.b.t de veelverdieners, die hebben ook wel vaak beroepen (advocaten enz.) waar ze niet makkelijk even mee kunnen stoppen voor een paar jaartjes, dus misschien valt het met deze groep straks mee.
Ik heb ingeschreven toen ik 12 weken zwanger was. Ik wilde echt eerst de 'kritieke' periode door zijn. Het bleek veel te laat voor dit deel van de stad. Hier in de buurt kregen we pas een plek aangeboden toen mijn zoontje een jaar oud was (en ik had me ingeschreven bij 3 organisaties die hier in totaal zeker 10 kdv's hebben!). Tot die tijd heeft hij in een dorp halverwege thuis en mijn werk op een kdv gezeten, waar ze gelukkig niet zo'n wachtlijst hadden. Dochter heb ik ook bij 12 weken zw aangemeld, een paar maanden later (dus ruim voor haar geboorte) werd haar plekje al bevestigd. Broertjes en zusjes krijgen voorrang bij aanmeldingen.
Met 12 weken hebben we hem ingeschreven. Er was plaats op het moment dat het nodig was, maar er werd ons gezegd dat we niet veel later hadden moeten zijn met inschrijven!
Ik heb op de valreep nog een KDV kunnen vinden. Het KDV waar we ons eerst voor hadden ingeschreven, was nog in aanbouw en mocht uiteindelijk niet doorgaan. Dat hoorde ik dus een paar dagen na de bevalling, omdat ik ze zelf maar weer eens belde om te vragen wat de status was. Toen het internet rondgestruind op zoek naar KDV's en onthaalmoeders (gastouders) die nog een plek hadden. Gelukkig eentje gevonden die 2 maanden later zeker weten open zou gaan, nog genoeg vrije plekken had en op loopafstand was.
J. hebben we geloof ik aangemeld toen ik 10 of 12 weken zwanger was, ik weet het niet meer precies. Was daar redelijk op tijd, ze kon dan ook na mijn verlof naar het KDV op de dagen dat het nodig was. Nu heb ik de (ongeboren) baby direct toen ik wist dat ik zwanger was aangemeld, dus met een week of 4. De wachtlijsten waar we nu wonen zijn gigantisch (J. heeft daar ruim 1,5 jaar op de wachtlijst gestaan, ik hoop dat het met een baby/tweede kindje wat sneller zal gaan, anders hebben we een probleem...).
Ons dochtertje heb ik aangemeld bij alle creches in de directe omgeving toen ik een positieve test in handen had... Was maar goed ook, want pas toen ze 6 maanden oud was kon ze terecht op een creche in de wijk. Kreeg nadien zelfs nog aanbiedingen van creches waar ze pas terecht kon tegen te tijd dat ze 1 jaar zou zijn. Ik heb mijn dochter drie maanden lang meegesleept naar mijn werk, waar om de hoek een creche zat die wel plek had. Voor nummer twee heb ik me ook meteen aangemeld. Als het misgaat, dan meld ik me wel weer af. Heb nu ook alleen ingeschreven op de creche waar ons dochtertje zit (ivm voorrang). Utrecht en directe omgeving zijn wat dat betreft echt een ramp.
bij mijn zus in de buurt is de wachtlijst voor kinder opvang 24 maanden. dus daar zou je als je wilt zwanger worden al je zelf in schrijven en dan maar hopen dat je plek hebt. bij ons was het zo geregeld was een nieuw kinder dag verblijf dus diehad nog plek gelukkig.
Wij heb Aiden ingeschreven toen ik 5 weken zwanger was. Hij is vandaag voor het eerst geweest. Ben inmiddels alweer 5 weken aan het werk. Gelukkig kon m'n schoonmoeder tijdelijk op dinsdag oppassen.
Wij hebben ingeschreven bij 8 weken zwanger, omdat er bij ons dinsdag en donderdag opvang nodig was (=topdrukte) hadden we daarvoor ruim een half jaar moeten wachten. Wij hebben het inmiddels anders opgelost.
de 1e met 10 weken zwangerschap omdat ik dacht dat het er wel eens 2 konden zijn en de 2e met 6 weken.
Dat is ook nog wel een risico geweest, want een kindje van het zoontje van mijn KDV is daar weg omdat het broertje/zusje er voorlopig niet terecht kon. Zo groot zijn de wachtlijsten er nu dus, dat zelfs broertjes/zusjes niet zomaar geplaatst kunnen worden. Ik heb de jongste wederom met 4 weken ingeschreven en had een maand later dan gewenst plek, dus ook maar net aan.
Ik was 9 weken zwanger. Ik heb mijn dochter toen bij drie kdv ingeschreven. Eén daarvan kon meteen mijn voorkeursdagen garanderen (nieuw kdv), de andere twee berichten kort na mijn bevalling dat mijn dochter op mijn voorkeursdagen terecht kon.
Ik was een beetje naief, heb me pas aangemeld bij 21 weken! Als ik dat zo lees hier, is dat wel een grote uitzondering. Maar gelukkig is het goed afgelopen, want ik wilde alleen de woensdag en dan was er nog wel plek (het werd meteen bevestigd). Maar zo te lezen heb ik daar nog mazzel mee gehad!
Met 12 weken bij de eerste ivm miskraam daarvóór. Ik wilde sowieso na de bevalling en bevallingsverlof aansluitend ouderschapsverlof opnemen tot ze 4,5 maand was en toen was er plek voor 2 dagen. manlief werkte 2 dagen thuis en ik was de laatste dag thuis. Later dat jaar hebben we een derde dag aangevraagd en dat lukte ook vrij snel, nog wel om de hoek. En ik woon in een grote stad met errrrrrrg lange wachtlijsten! Maar we hadden dus best snel een plek en eenmaal "binnen" kon eigenlijk alles wel ineens . De tweede heb ik nog later aangemeld, ik weet niet eens meer precies wanneer maar ook dat is helemaal en op tijd goed gekomen omdat ze voorrang had. Trouwens, op ons kdv gaat het volgens mij niet supergoed, want ze zijn echt aan het leuren met extra dagen voor de korte termijn en ook voor de lange termijn, vooral de woensdagen en de vrijdagen raken leeg... Ik geloof dat het hoogtepunt (of dieptepunt, hoe je het wil zien) wel een beetje over is en dat zal alleen maar 'erger' worden met de nieuwe plannen die worden gesmeed door dit kabinet
Ik ging met 7 weken kijken, ik woonde toen nog niet lang hier, en hier waren ze helemaal verbaasd haha Ben toen 1 week voor ik uitgerekend was terug gekomen en heb onze dochter ingeschreven
Ik had met 18 weken ingeschreven en had direct plek. Maar toen de baan die ik zou krijgen neit doorging heb ik het weer afgezegd. Later was er geen plek meer te krijgen daar. Bij het KDV waar hij nu zit heb ik hem een week van te voren ingeschreven en was gelukkig direct plek. Mazzel gehad dus!
Ik heb ons kindje ingeschreven toen ik zo'n 12 weken zwanger was: Resultaat: 1 dag direct plek, 2 dagen 2 tot 4 maanden wachten en de 4e dag: pas als het kindje ong. 14 maanden is kan hij daar terecht. Hier was het dus echt wel nodig om op tijd in te schrijven.
bij de eerste met 10 weken ingeschreven en gelijk bij 3 andere creches voor als zij 6 maanden oud zou zijn (dus ongeveer 12 maanden vantevoren) en wij dan naar Utrecht Leidsche Rijn zouden verhuizen. Met 6 maanden op een tijdelijke locatie (wel veel heen en weer gereis voor ons alle 3) totdat een nieuwe locatie op 5 minutenfietsafstand van ons huis klaar zou zijn. Die oplevering liep een jaar uit, dus ruim 15 maanden heen en weer gereist. Bij nummer 2 met 5 weken ingeschreven, en ondanks voorrang oudere zus, en voorkeursdagen ma, woe en vrij: voor alle dagen pas een maand na einde verlof plek. Mijn schoonzusje heeft miskraam gehad en werd toen op een soort van slaaplijst gezet: als ze ooit weer zwanger was dan kreeg ze een bepaalde soort voorrang (weet niet precies hoe het werkte, maar ze kregen snel plek voor mijn neefje van nu 2,5)