Intake verloskundigen, ook echo?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door willet, 19 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    De 24e heb ik een intakegesprek bij de verloskundigen praktijk.
    Ik ben dan 11 weken en 2 dagen.
    Doen ze dan ook een echo? Of worden er alleen maar veel vragen gesteld en dingen uitgelegd.Hoe ging dat bij jullie allemaal?

Ik zou het zo fijn vinden nog eens een echo te krijgen, na flink wat bloedverlies blijf ik toch maar zo onzeker. Zeker nu ik weer wat bruine afscheiding begin te krijgen.
    De praktijk weet ook van het bloedverlies en het hele verhaal, ik moest ook al meteen beslissen of ik dan een nekplooimeting wilde doen. Waarschijnlijk gaan we dat niet doen, dat maakt me misschien ook maar alleen meer onzeker als ze bijvoorbeeld zeggen dat je een verhoogde kans hebt..ben 27 en verder geen bijzonderheden in de familie dus volgens mij is het niet echt nodig.
    Ervaringen?

2. moon30

moon30 Actief lid

14 jun 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    ben je niet al een keer geweest dan??? wat laat.
    je zou wel denken dat ze nu een echo maken dan ja. dat is wel t beste voor de termijnbepaling...

3. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    bij mij deden ze bij de intake geen echo, maar qua zwangerschapsduur zullen ze denk ik ook wel een echo maken om te bepalen hoelang je precies zwanger bent!

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inderdaad een late intake maar ik denk wel dat ze meteen een echo gaan doen want juist ik geloof tot 12 weken kunnen ze vrij precies aan de hand van de echo de duur van de zwangerschap bepalen.

Wel raar dat je zeker gezien je bloedverlies niet eerder langs mocht komen! Ik had met 7 weken 5 dagen mijn intake en kreeg toen al meteen een echo

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Denk het wel..
    Heb volgende week donderdag mijn eerste echo en maandag de eerste afspraak bij de vk (echo krijg ik bij een echocentrum). Dus superlaat is het niet toch?

6. Wonder 1980

Wonder 1980 VIP lid

18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Ik ging ook rond die termijn naar de vk en toen hebben ze inderdaad een echo gemaakt voor de termijnbepaling.

Wel vervelend dat je bloedverlies hebt gehad.....

7. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Ik ben de eerste paar weken gewoon bij mijn dokter geweest, die heeft me bij 9 weken naar het ziekenhuis gestuurd,omdat ik toen al wat bruinige afscheiding had waar ik me erg druk om maakte. Dus de termijnbepaling heb ik toen al gehad. Een dag later had ik ernstige bloedverlies en ben ik dus meteen weer naar het zh gegaan voor een echo om te kijken of alles nog goed was. Dat was het gelukkig, heb dus nu al 2 echo's gehad. Bij de 2e dachten ze te zien dat de placenta zich dicht bij de baarmoedermond aan het ontwikkelen was. De vk praktijk weet hier ook allemaal van. Maandag haal ik al mijn gegevens op bij de dokter, en die geef ik donderdag door an de vk. Voor mij is het zo prima verlopen omdat ik me nu eenmal erg op mijn gemak voel bij mijn dokter. De praktijk zei inderdaad ook dat het vrij laat was, moet dus ook meteen donderdag beslissen voor die nekplooimeting of niet. Miijn man wil het wel doen, maar ikke niet..ff kijken dus nog.
    Dus zal het dan even afwachten zijn denk ik of ze nog een echo doen, aangezien ik er al 2 gehad heb. Zou me wel zekerder voelen, want ik begin nu weer bruine afscheiding te krijgen lichtjes..grmbl, kleine herrieschoppertje daarbinnen ;)
    Maar nog steeds hoor ik graag jullie recties, en hoe staan jullie tegenover die nekplooimetingen?

8. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn vk heeft geen echoapparaat en dat geldt voor wel meer praktijken. Als je het zeker wilt weten, moet je dus even met jouw praktijk bellen om het te vragen.

En op je laatste vraag: ik heb een nekplooimeting laten doen. Ben ook al wat ouder (35+) dus wilde graag weten of er een verhoogde kans op Down e.d. was. Die was er niet, dus ik heb geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest laten doen. Die tests zijn niet bepaald zonder risico.

9. Schildpad

Schildpad Actief lid

3 mei 2009
    412
    1
    0
    Klantadviseur
    Het meidenhuis
    Ik had rond mijn twaalfde week mijn eerste echo(termijn echo) en pas 2 weken later mijn intake. Bij mijn intake had ik dus geen echo gehad. Ze ging gewoon uitleggen wie er daar werkten als VK. En wat ze zou gaan doen bij de controles (buik meten, bloeddruk meten enz..)

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn verloskundige had ook geen echoapparaat. Die stuurde me met 11-12 weken naar een echobureau om die te doen.
    Maar de intake had ik bij 8 weken (alweer 3 jaar geleden), en dan na die echo de 2e afspraak..

11. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Hoi!

Ik sta positief tegenover de nekplooimeting, maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Wij vonden het fijn om het wel te laten doen, alles wat we kunnen laten nakijken doen we. Het blijft overigens altijd een kansberekening, maar bij ons is de kans heel miniem (1 op 6018..) dus dat is toch een geruststelling. Ik vond het ook wel leuk om ons wondertje weer te bewonderen op de echo en er werd, behalve naar de nekplooi, ook gelijk gekeken of alles klopte voor zover dit kon worden bepaald. Dus of alle ledemaatjes kloppen, de schedelomvang goed is, dat de maag/blaas aanwezig is, dat aan ieder handje 5 vingertjes zitten etc. Wij vonden het heel fijn om dit te laten checken. Je kan de nekplooimeting altijd doen he, het schaadt niet. En als je eventueel een risico zou lopen kan je altijd nog beslissen of je verdere onderzoeken wenst. Want het blijft een kansberekening en ook een 'mindere' uitslag hoeft niet te betekenen dat je kindje iets mankeert.

Succes met beslissen meis!

12. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    We hebben beslist, we doen het toch!
    Er vanuit gaande dat het allemaal wel goed zit, inderdaad gewoon ff een extra check en kijkje daarbinnen of alles goed ontwikkelt.
    30 dec. gaat het dus gebeuren..en bij de verloskundigen hebben we even gauw gekeken daarbinnen, hartje klopte nog en het zag er allemaal in orde uit..heerlijk!
    6 jan. nog eens een termijn echo bij de vk, aangezien ik nu al met 3 data zit..jippie weer een keer kijken! Misschien het hartje horen??
    XxX

Deel Deze Pagina