Toch wat vraaagjes over placenta praevia marginalis

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door skye81, 13 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Ik wilde toch nog even wat vragen hierover.

Bij mij is dit geconstateerd (placenta ligt tegen de baarmoedermond aan) en er werd me gezegd dat dit hoogstwaarschijnlijk weer naar boven rechttrekt t.z.t.
    Maar ondertussen hoef je dus nergens rekening mee te houden zoals bij een totalis wel het geval is? Want ik lees dat dat je dan moet stoppen met werken, geen sex, niet tillen etc.

Maar ik lees dat er bij een marginalis ook best wel forse bloedingen kunnen optreden en dat er dan wél besloten wordt om dezelfde richtijnen aan te houden als bij een totalis. Dit hoeft natuurlijk niet, maar het gebeurd weleens.
    Maar betekend dit dat ik in principe gewoon alles kan blijven doen? Ik vind bijv. sex nu wel een beetje eng idee, misschien is dat psychisch omdat ik er nu bewust van ben, maar toch. Ik wil geen bloeding oid opwekken.

De reden dat ik dit vraag is omdat er op de 20 weken echo even wat anders aandacht kreeg en dat dit een beetje op de achtergrond verdween. Wel moest er in week 30 weer een placenta lokalisering plaatsvinden. Meer is er niet over gezegd.

Ik hoor graag wat ervaringen

2. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    ik heb het ook.. Is bij mij bij de 20 weken echo geconstateerd! En ik was ook direct aan het Googlen geslagen! Maar de echoscopist heeft daar verder niets over gezegd. Hij zei wel dat het een ander verhaal werd als ie erover heen ligt. Misschien dat ze dan die maatregelen nemen. Ook de verloskundige heeft er de volgende dag niks over gezegd. Dus dan ga ik er vanuit dat die maatregelen niet voor mij gelden. Maar je kunt het altijd even na gaan vragen bij je vk. Anders beleef je misschien ook geen plezier meer aan de seks. Ik krijg bij 30 weken ook weer een echo. Tijdens de controle vrijdag was de baarmoeder wel gegroeid..zit nu boven de navel. En dat was een goed teken zei de vk. Dan komt ie wel omhoog. Ik heb bij 26 weken een pret echo. Ik vraag dan ook of ze wil zien hoever hij er nu vanaf zit. Succes!

3. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hi, ik HAD het ook bij de 20 weken echo ( op vrijen na) heb ik gewoon alles gedaan.

Bij mij hebben ze afgelopen vrijdag inwendig gekeken en de placenta is naar boven gegroeid!

Overigens heb ik nog geen druppel bloed verloren.

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn eerste was het een totalis, maar ik heb nooit bloedingen gehad en mocht daarom gewoon alles blijven doen. Met 32w was de placenta ook volledig mee omhoog gegroeid.

Deze zwangerschap een marginalis met 20w, ook geen gevolgen verder voor wat wel/niet mocht. Wederom is de placenta mooi mee omhoog gegroeid, gelukkig :)

5. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Ik heb het ook en totaal geen klavbyen (of waarschuwingen van de vk) gehad. As donderdag echo, dus dan zullen we horen of ie omhoog is gegroeid. Je zei dat jouw vk zei dat t goed is dat je bm boven je navel zit. Zijn er nog andere tekenen die er op kunnen wijzen dat ie meegegroeid is? Ben ik wel benieuwd naar!

6. Peachy

Peachy Bekend lid

26 nov 2013
    654
    0
    0
    Ik heb het ook gehad. Bij een marginalis hoef je niet te stoppen met werken, sporten, seks enz. Als dat nodig zou zijn, was dat tegen je gezegd. Bij mij heeft het 2x tot licht bloedverlies geleid, maar dat viel reuze mee. Bij 32 weken bleek de placenta netjes omhoog getrokken te zijn, zoals bij 95% van de gevallen zo is. Het hoeft dus niet tot grote problemen te leiden!

7. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    nee verder heeft ze bij mij niks gezegd
    ze gaan er vanuit dat hij gewoon mee omhoog komt..dat gebeurt altijd zeiden ze.. Dus daar ga ik dan maar vanuit!

8. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor de reacties!

Oké, geen bijzonderheden verder dus...Alhoewel jij Bengeltje73 dus wel besloot sex even achterwege te laten?

Mocht ik last krijgen van bloedingen dan weet ik tenminste een beetje waar het aan zou kunnen liggen. Alhoewel ik bij een vorige zwangerschap wel steeds bloedingen had en man wat vond ik dat schrikken! Zo eng...
    Paar weken later een missed abortion gehad dus bij mij is die associatie heel slecht en vermijd dus het liefst een bloeding! Maar dat zal uiteraard voor iedere zwangere gelden.

Verder is mij gezegd dat er in het derde trimester een inwendige echo moest plaatsvinden om echt duidelijk te krijgen of de placenta nog tegen of over de baarmoedermond heen ligt dus daar ga ik wel vanuit.

Deel Deze Pagina