Geachte heer, mevrouw, Gisteren ben ik met onze zoon van 4 maanden bij het consultatiebureau geweest. Ik kreeg daar het advies om vast te beginnen met oefenhapjes. De verpleegkundige erkende dat dit advies anders is dan bij onze oudste zoon, maar vertelde met grote stelligheid dat eerder starten de kans op allergieën verkleint. Bovendien zou het belangrijk zijn om nu vast te oefenen, omdat hij vanaf 6 maanden alles al mag eten en de voedingsstoffen ook nodig heeft. Het zou niet handig zijn om dan pas te starten met oefenen. Vervolgens kreeg ik een foldertje mee van het Voedingscentrum.... Waarin stond dat een kindje de eerste zes maanden niks anders nodig heeft dan melk. Vanaf 6 maanden kun je met oefenhapjes beginnen en met acht maanden is er pas sprake van echte maaltijdjes. Tegenstrijdig advies dus. Oude folder misschien? Nee hoor: op de site van het voedingscentrum (die naar ik mag aannemen actueel is) staat hetzelfde: oefenhapjes vanaf 6 maanden, maar tot 8 maanden blijft de melkvoeding het belangrijkste. Sterker nog: voor 6 maanden starten met bijvoeden brengt het risico met zich mee dat de borstvoeding wordt afgebouwd, meldt het voedingscentrum. En gezien het advies is minimaal 6 maanden (volledige!) borstvoeding te geven, kan dit niet de bedoeling zijn. Oké, de meningen over dit onderwerp kunnen verschillen. Dus ik ging eens kijken wat andere autoriteiten op dit gebied hier tegenwoordig van vinden: WHO, borstvoeding.com (van kinderdietist Stefan Kleintjes) La Leche League; allemaal geven ze aan om bij voorkeur pas vanaf 6 maanden te starten met bijvoeden. Tot die tijd heeft volledige borstvoeding de voorkeur. De enige duidelijke pleitbezorger om vanaf vier maanden te starten, was Nutricia. Gezien hun commerciële belangen vind ik dit advies toch minder betrouwbaar overkomen. Om het gesprek over de voeding van Thomas compleet te maken, kreeg ik van de verpleegkundige ook nog het advies om het aantal voedingen af te bouwen tot vier. De kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan over borstvoeding, vertelt mij dat dit advies alleen maar kan leiden tot een enorme terugloop van de productie waardoor de kans op het langdurig (meer dan 6 maanden) geven van borstvoeding kleiner wordt. Ik ben zo verstandig / eigenwijs om andere bronnen te raadplegen dan alleen maar het advies van de verpleegkundige van het consultatiebureau. Het mag duidelijk zijn dat ik over dit onderwerp een vrij duidelijke mening gevormd heb. Ik heb ook een vrij duidelijke mening over het (bij-)voeden van andere kinderen dan mijn eigen kinderen: dat moeten hun ouders helemaal zelf weten. Maar dan wel graag op basis van juiste en volledige informatie. Ouders die blindelings vertrouwen op het consultatiebureau (wat toch eigenlijk ook gewoon mogelijk zou moeten zijn) lopen met de gegeven adviezen het risico dat borstvoeding eerder wordt afgebouwd dan zij willen en dan het advies is van diverse deskundigen. Als het consultatiebureau graag dit minderheidsstandpunt als advies wil meegeven aan (nieuwe) ouders, vermeld dan in ieder geval duidelijk dat andere deskundigen een ander advies geven, zodat alle ouders een gefundeerde keuze kunnen maken. Met vriendelijke groet, ------ Ik kom in opstand. Bij onze oudste heb ik hun adviezen altijd het ene oor in en het andere oor uit te laten gaan. Maar nu ben ik er klaar mee. Als mensen geen borstvoeding willen geven of als het moeizaam gaat en ze willen afbouwen: prima. Zelf weten, daar heeft een ander niks mee te maken. Maar ik lees ook zo vaak van vrouwen die wel graag (langer) borstvoeding hadden willen geven en die teleurgesteld zijn omdat het niet lukte. En vaak komt dat puur door dit soort slechte adviezen, die soms al in de kraamweek beginnen. Ik ben benieuwd of ik reactie krijg en zo ja, wat die reactie dan is!
Een heel goede brief! Ik heb vaker, in verschillende topcis, mijn ongenoegen gespuit over de bar slechte kennis over BV op een CB en hun 'achternalopen' van Nutricia, maar een brief is zeker veel effectiever. Ik ben zelf heel tevreden over mijn CB, gelukkig.
Ik ben benieuwd inderdaad. Meestal als een contactformulier invul, geef ik liever mijn e-mailadres op. Maar ik heb deze keer toch gekozen voor mijn telefoonnummer. Ik wil het ze niet te makkelijk maken. Overigens is die verpleegkundige die ik gisteren had echt 'een leuke'. Ik had haar ook liever zelf benaderd, want dat vind ik netter. En ik wil ook niet dat dit als een klacht tegen haar persoonlijk behandeld gaat worden, want dat is zeker niet het geval. Dit is volgens mij gewoon algemeen beleid bij ons bureau.
Er is op de site alleen een contactformulier voor de organisatie waar alle bureaus in de stad onder vallen. "Hogerop" dus. Ik ben al teruggebeld om door te geven dat de mail in goede orde is ontvangen, dat ze mijn melding serieus nemen en dat ik maandag word teruggebeld.
Goed zo! Eigenlijk zou dit ook naar de top van cjg moeten. Ik heb het altijd zo raar gevonden dat de adviezen per bureau verschillen. Ik neem aan dat er vanuit de top wel een vastomlijnd advies bestaat, maar misschien weten ze daar niet eens dat ieder cb er zn eigen meningen op na houdt.
Dat vind ik zelf ook heel vreemd. Het lijkt dat iedere cb- medewerker zijn/haar eigen ideeën als feiten verkondigt aan ouders. Wij hadden een erg bv-vriendelijke cb, maar zij hadden bijv absoluut geen kaas gegeten van prematuren. Kregen de meest bizare opmerkingen en (als we niet elders voldoende info hadden verzameld) zouden we ontzettend onzeker gemaakt worden. Bij de wisseling van de arts kregen we hele andere gesprekken...
Nette en goede brief! Fijn te horen. Ik ben benieuwd of ik volgende maand iets anders of de door jouw voorgestelde toevoeging (advies gaat tegen meerderheid in) te horen krijg.. al zal het wel niet zo snel gaan!
Goede brief. Ik hoop dat je nog een persoonlijke reactie krijgt! Als ik de door jou gekregen adviezen had gevolgd had ik nu geen borstvoeding meer kunnen geven. Gelukkig ben ik ook een beetje eigenwijs. Gelukkig heb ik niet het advies gehad tot x voedingen af te bouwen en over bijvoeden met 4 maanden waren ze niet heel stellig meer na wat vragen van mijn kant. Wel een bv-vriendelijk cb (waar ik ook tevreden over ben) maar waar soms wel wat kennis mist op gebied van borstvoeding.
Goede brief, niet veroordelend maar vragend. Ik ben heel benieuwd naar de reactie! Dus hou ons op de hoogte Hier een cb arts met beperkte kennis mbt borstvoeding. Als ik die adviezen had gevolgd was ik waarschijnlijk nooit verder dan een paar maanden gekomen. Wel een hele leuke wvk die elke keer naar de bv vroeg en op een gegeven moment ook echt alles wat ik vertelde opschreef. (waarschijnlijk omdat ik de eerste langvoedster in jaren was hahaha). Ze was bijvoorbeeld helemaal verbaasd dat je met 14 maanden gerust een dagje 1 of 2 voedingen over kan slaan en dan niet met knappende borsten naar huis moet hollen hihi. Ik kon dat wel waarderen. Als je het niet weet, informeer jezelf dan.
@Zoe: ik hoop inderdaad dat ze het zo opvatten: als een manier om zichzelf te informeren (en dus ook andere ouders beter te kunnen helpen.) Ik wil ze best een keer een lesje komen, haha. Ik heb de laatste jaren toch redelijk wat kennis opgedaan voor een leek. @fafa: Naar aanleiding van jouw reactie ben ik op de (landelijke) site van cjg gaan kijken. Daar hebben ze het ook al over beginnen tussen 4-6 maanden. Maar ze geven wel aan dat tot 8 maanden de bijvoeding nog niet in plaats van melk komt. En dat is wel weer anders dan de verpleegkundige tegen mij zei. Zij suggereerde echt dat hij met 6 maanden toch eigenlijk wel al goed moest kunnen eten omdat hij de voeding dan echt nodig heeft.
Eh beetje jammer dat je het dan weer op borstvoeding perse moet gooien, hetzelfde advies gaven ze mij en ik geef flesvoeding. Dus dat hele borstvoedingverhaal heeft er niets mee te maken. Ja je productie loopt dan terug maarreh beetje vreemd om dit advies nu om te buigen naar de consequenties voor de borstvoeding als het een algemeen advies is. Ik ken kindjes die er met met 4/5 maanden al aan toe zijn, mijn meisje daarentegen echt nog niet. Ik vind het niet zo gek dat ze adviseren om wat eerder te beginnen langzaam aan, heb een onderzoek gelezen waardoor deze kijk verandert is. En als je kindje er nog niet aan toe is merk je dat als ouder toch wel.
Goede brief! Ik kan me altijd zo ergeren als je weer zo'n topic voorbij ziet komen over dit onderwerp met zulk slecht advies. Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen!
Ehm, met zo'n advies kan je dus de bv vaarwel zeggen (afbouwen tot 4 voedingen per dag met 4 maanden), dus dit is wel bv-specifiek. Er is een verschil tussen kunstvoeding en borstvoeding wat richtlijnen betreft. Het is gewoon een heel ander soort voeding, een flessenkind dat met 4 maanden op 4 flessen zit is standaard, maar een bv-kind drinkt zeker nog 6 keer per dag, of meer is ook normaal. Die pasklare kunstvoedingsadviezen kunnen dus niet aan bv-gevende moeders gegeven worden. De trieste waarheid is helaas dat veel CB's alles weten van kunstvoeding, en bijna niets van borstvoeding...
Meid, niet om vervelend te doen, maar check eens een keer het borstvoeding forum. Wat je daar soms tegenkomt daar zakt je broek van af. En het erge is, de wat meer ervaren borstvoedings-mama's verbaasd het al niet meer. De adviezen die je krijgt op het CB zijn vaak totaal borstvoedings-onvriendelijk. Ergo: het zijn vaak afbouw-adviezen. En doorverwijzen naar een LK, daar hebben ze al helemaal geen flauw benul van. Je kan KV onmogelijk met bv vergelijken. Maar dat doen ze vaak wel. Dit "algemene" advies is dus ook gebaseerd op kindjes die kv krijgen. Met KV is het de bedoeling dat je gaat afbouwen op een gegeven moment. Dat hoeft met bv niet. En 4 voedingen met 4 maanden...Als je kindje dit uit eigen iniatief doet, en er goed op groeit, prima! Maar zit je met 4 maanden niet op 4 voedingen, dan is er geen enkele reden om af te gaan bouwen. Afbouwen naar 4 voedingen omdat je aan bijvoeding begint is helemaal niet nodig. Een kindje gaat de vaste hap integreren in het eetpatroon. Met 6 maanden ga je van bijvoeding naar meer structureel eten, en op een gegeven moment komen de vaste hap en de borstvoeding naast elkaar te staan. Sommige kindjes gaan naar minder voedingen per dag, anderen drinken gewoon minder per keer. Kortom, een heel ander patroon dan hoe je het aanpakt bij kv. Dus ja, het heeft alles met borstvoeding te maken!
Prima brief... maar je 'minderheidsstandpunt' is niet helemaal waar. Deze richtlijn van het consultatiebureau wordt niet door hen bedacht maar door de Nederlandse gezondheidsraad. Misschien moet je je brief daaraan richten en je dan vooral richten op het inconsequente van het advies. Het 4 maanden advies wordt inmiddels breed gedragen binnen de Nederlandse gezondheidzorg. En ik zou het op prijs stellen wanneer 'men' stopt om het te hebben over 'zij" en HET cb .. ik heb namelijk 4 verschillende CB's bezocht en nog nooit klachten gehad, ook niet over borstvoeding.