Wanneer help jij je kind uit de Sinterklaasdroom?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luppy, 29 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Onze oudste is een dikke 8 jaar en ik twijfelde zelf om te vertellen maar ik laat het mooi ze komt er vanzelf achter der oudste neef kwam er met 10 pas achter . Mooi toch de magie die ze hebben. Al is het bij ons kerst vind Zelf sint niks aan ;) dus die doet alleen kleinigheid je in de schoen 5 dec

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Heel herkenbaar. Wij hebben zelf niet echt iets met Sinterklaas. Ik had het zeker 20 jaar niet gevierd. De eerste jaren dat we kinderen hadden vierden we het ook niet, maar toen de oudste naar school ging zijn we er wel mee begonnen. Vond het een beetje zielig als alle kinderen op 6 december gingen vertellen wat ze gekregen hadden en die van mij hadden niks. En nu vind ik het stiekem toch best leuk, schoenzetten, de intocht, pakjesavond. Het is alleen jammer dat 2 van mijn kinderen rond de feestdagen jarig zijn, dus alle cadeautjes worden in 1 maand ontvangen en dan is er voor de rest van het jaar niets meer over. Slechte planning....

Maar ik ga inderdaad maar eens een praatje met de juf maken, denk ik. Ik wil het toch wel graag nog 1x met alle gelovige kindertjes hier in huis vieren.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Als ze met vragen komen zeg ik de waarheid. Dus als de vraag komt is Sinterklaas echt? Dan vertel ik hoe het zit.

Mijn dochter is net 7 en zit in groep 4. Geloofd nog. Volgend jaar in groep
    5 is ze 7 en met Sinterklaas net 8. Ze doen dan surprise en zal dan denk ik ook met vragen komen.

Dat kinderen nog geloven in groep 5 is niet ongewoon trouwens

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier word pas vanaf groep 6 surprises gedaan. Mijn oudste zit nu in 5 en wordt in december 8. Als hij de komende weken zelf geen gevolgtrekkingen gaat maken ga ik het hem dit jaar nog niet vertellen. Volgend jaar wel.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ik zit te twijfelen of ik het voor of na Sinterklaas ga vertellen aan de oudste. Ze is nu 7 en kwam vandaag bijv. met vragen als 'hoe kan het dat hij elk jaar in onze woonplaats aankomt en er zo ontzettend veel plaatsen zijn in de rest van het land waar hij ook naartoe moet?
    Aan de andere kant vindt ze het allemaal wel leuk, was ook al een verlanglijstje aan het maken (mam, heb jij het emailadres van Sinterklaas, dan mail ik het hem wel :D), de meeste klasgenootjes geloven nog in groep 4, ik weet het nog niet. Heb geen zin om me in allerlei bochten te wringen en antwoorden te verzinnen, dat vind ik ook niet eerlijk tegenover haar.
    Denk dat mijn zoontje er wel eerder achter is. Die zag al dat dingen niet klopten op de psz.

6. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Ik ga het niet vertellen, maar zie wel wanneer hij er zelf mee komt. Mijn oudste is 7, maar zit al wel in groep 5. Vorig jaar heeft hij al een surprise gemaakt, maar gelooft nog wel, haha. Hij komt er vanzelf wel een keer achter.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In principe niet... kinderen mogen daar zelf achter komen. Sommige kinderen geloven 49 weken per jaar niet maar de 3 dat het er om gaat, met volle overtuiging! Nou en.. laat ze lekker.

8. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Haha ben ik helemaal mee eens.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mee eens. De oudste is net 7 en zit in groep 4 en hij gelooft nog heilig.
    Echt, ik heb nog geen twijfel bij hem gehoord. Terwijl hij altijd erg veel vragen stelt, haha.
    Dan ga ik hem niet vertellen hoor dat Sint niet bestaat. Daar komt hij zelf wel achter, en dan sta ik klaar om er over te praten.

10. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb het mijn zoon (nu 8) vorig jaar zomer verteld. Hij vroeg mij bijna maandelijks (al vanaf groep 3)over het hoe en waarom van Sinterklaas en of wij die cadeautjes kochten. Sint op tv is anders dan van school, dat soort vragen.
    Toen ik het hem vertelde was hij hevig teleurgesteld dat het dus écht zo was.
    Het is dat hij het iedere keer vroeg waar zijn zusje bij was anders had ik hem nog wel even in de waan willen laten.;)

Nu vindt hij het overigens geweldig dat hij 'het' geheim van sinterklaas met ons kan delen. Denk dat ik hem dit jaar mee de stad in neem om wat cadeautjes voor anderen uit te zoeken.
    Vanaf volgend jaar (groep 6)gaat hij op school lootjes trekken.

11. adi

adi Niet meer actief

Onze kinderen zijn 5 en komen dit jaar al met ontzettend veel kritische vragen. Ze vinden Sinterklaas en Pieten, de intocht, Sinterklaasjournaal en liedjes helemaal geweldig. Daar zit de magie in voor hen.
    Maar het hele verhaal over Spanje, kadootjes, klimmen over daken e.d. beginnen ze nu al door te krijgen. Is ook niet gek natuurlijk als je als kind zijnde een beetje een nuchtere blik hebt..

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoon stelt al drie jaar vragen over Sinterklaas...en mijn standaard antwoord is "Wat denk je zelf?"
    En dan zie je dat geloof heel veel oplost :)

13. penseel

penseel Niet meer actief

'Door dat er veel gesproken is op tv ook heb ik dochter al wat verteld.

Sint is oude man kan niet zo oud worden is verklede man, maar verder dan dit niet. DE magie hou ik zeker nog wel even in stand en ze geloofd mij helemaal lekker niet prima hihi.

Maar door pieten dingen dus wel wat verteld. Mooi verhaal echt net zo als je een kind over de bijbel of sprookje verteld. De magie laat ik zeker en ik heb zelfs een sint gehuurd dit jaar.

14. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik zal het niet zo subtiel lopen verkondigen zoals de juf van je zoontje deed ;)
    Maar als het tijd is om het geheim te onthullen dan zal ik ze zelf vragen of hints geven waardoor zij gaan vragen hoe het zit.
    Ik wil het liefst dat ze er zelf achterkomen ipv dat het ze verteld wordt.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
  16. Liese78

Liese78 Lid

27 nov 2012
    75
    0
    6
    juf
    Ik ben zelf juf, maar zelfs in groep 5 waar lootjes getrokken worden laten we het als leerkrachten een beetje in het midden. Er komt een brief van Sinterklaas of ze willen helpen door voor elkaar voor Sinterklaas te zijn.
    Vanaf groep 7 heb ik het er echt over met ze dat ze het Sinterklaasspel echt mee moeten spelen voor de jongere groepen en dat gaat ze supergoed af. Ze kijken dit jaar zelfs het Sinterklaas journaal:D om mee te kunnen praten.

17. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Precies, hij mag er vanzelf achter gaan komen maar ik zie het wel gebeuren dat zoon (bijna 4) niet tot in groep 5 blijft geloven. Ik kreeg vorige week al de vraag waarom de boot die standaard in de haven ligt toch zo verdacht veel op die van sinterklaas lijkt.
    Ik vind het trouwens absoluut niet aan de juf om het te vertellen en zou het ook met haar bespreken dat je het niet leuk vond.

18. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde. 5,5. Gelooft in de magie, maar stelt ontzettend kritische vragen! Vandaag in het SKJ: pas op, het kan glad zijn op het dak. Zoon: mam, dat kan helemaal niet; een paard op het dak.

Maar ik ga het hem nooit vertellen, hij komt er zelf wel achter.

19. Storm

Storm Niet meer actief

Wij gingen op school vanaf groep 5 lootjes trekken. Het is wel handig dat je het onderwerp met je kind besproken hebt wanneer dat aan de orde is.
    In groep 3 en 4 zitten de meeste twijfelaars. Ik wist in groep 3 al hoe en wat, maar dat maakte het feest niks minder leuk. Ik wist zelfs dat onze buurman Sinterklaas speelde bij ons op school... en toch.
    Ik heb een oudere zus en 2 jongere broertjes, waarvan de jongste 8 jaar jonger en die heeft zijn jonge jaren vol overgave in de mythe kunnen geloven. En mijn andere broer ook, ruim 2 jaar jonger.
    Het was een geheimpje dat je niet mocht vertellen. En al zullen we ons vast wel eens versproken hebben, het is altijd erg leuk en erg spannend geweest. En nog :D.

20. Storm

Storm Niet meer actief

Nou, het zag er in de film Sint anders erg overtuigend uit, dat paard op het dak :p

Deel Deze Pagina