Moedermelk onderweg koud geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Beebiewens, 19 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Sinds gisteren heb ik een eigen kolf en ik wil dus graag weer (de eerste 9 dagen heb ik ih kraamhotel ook gekolfd) gaan kolven, onder meer om altijd wat voeding achter de hand te hebben.

Het is namelijk al voorgekomen dat ik met de kinderwagen ih dorp ben, op 20 minuten lopen van huis, en dat ons mannetje het daar opeens op een huilen zet omdat hij een uur eerder dan verwacht honger heeft ;)... Ik ben toen achterin een cafeetje gaan zitten om te voeden, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal.

Zometeen moet ik opnieuw wat dingen halen ih dorp en dus dacht ik wat af te kolven om mee te nemen voor onderweg. Alleen; hoe warm ik het dan onderweg op? Ook al geen sinecure... Kan ik in zo'n situatie het flesje afgekolfde melk ook koud geven? Hoe doen jullie dat?

2. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik zou het eens proberb of je kindje het wilt....zo ja kan hetbgerust hoor.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Idd kijken of je kindje het wil. Mijn oudste dronk het wel op kamertemperatuur, mijn jongste alleen als het flink warm is.
    Maar ik voed zelf gewoon overal als ze honger heeft.

4. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Mijn kindje drinkt de afgekolfde melk ook koud wanneer we onderweg zijn (en thuis soms ook wel).

5. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Mijn dochter wilde afgekolfde melk alleen maar koud, ze dronk het zelfs recht uit de koelkast als het zo uitkwam. Kan en mag gewoon, krijgen ze niks van. En je hoeft minder weg te gooien want op kamertemperatuur kun je het best wel even bewaren maar vaker opwarmen mag dan weer niet.
    Ik voed wel altijd live als ik bij de kinderen ben, rondlopen met stuwing vind ik ook niet bepaald prettig en dochter pikte ook geen fles van mij.

6. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dat ook weleens zo gedaan. Ik nam dan net afgekolfde nelk zo mee in de tas. Als hij wilde drinken gaf ik het gewoon. Hij vindt dat best zo.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kinderen dronken het wel koud. Maar mij lijkt het ongelooflijk onhandig om onderweg een fles te geven terwijl je melk op de beste temperatuur in de goede hoeveelheid aan je voorgevel hebt hangen. Gewoon kwestie van goede draagdoek, aanleggen en doorlopen.

8. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Je kunt altijd proberen of hij het lust natuurlijk. Mijn zoontje wil het dus alleen warm drinken :D. En dan bedoel ik dus echt warm hihi. Openbaar voeden is even een drempel die je over moet. Ik heb in het begin ook met flesjes lopen klungelen. Tot ik op een dag was vergeten en ik wel moest. Sinds die dag neem ik geen flessen meer mee. Soms alleen lastig een goede houding te vinden haha. Mijn zoontje is groot en vrij zwaar, als ik dan niet goed zit krijg ik een lamme arm haha.

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.182
    10.731
    113
    Hier ook zo: we waren voor t eerst met de kinderwagen aan de wandel, en net op t verste punt van de wandeling moest er iemand Heel Nodig Eten! Twintig minuten teruglopen met een krijsende baby vonden we geen optie, dus een bankje in t parkje opgezocht, veel gedoe met een grote sjaal en lurken maar. Inmiddels voed ik bijna overal als t zo uitkomt en heb ik meestal genoeg aan mijn kleren of de draagdoek om een beetje af te schermen. De laatste tijd speelt ze som alleen meer dan dat ze drinkt, en maakt er zo weer een melkzooitje van...

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.981
    113
    Hier wil mijn zoontje het alleen warm en dan idd ook echt warm. Maar gekolfde melk meenemen heb ik ook nooit gedaan, gewoon steeds vaker in het openbaar voeden en je vind het vanzelf gewoon worden.

11. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Bankje en lekker zelf voeden ;) Ik heb toch al standaard doeken en doekjes mee (gewoonte van toen hij nog echt veel spuugde) en dan is voeden geen probleem. Gelukkig is hij nu zo oud dat acute honger niet meer bestaat.

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.182
    10.731
    113
    @dirksmama: welke knoop gebruikte jij om lopend te voeden?

13. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Waarom is het niet ideaal om achter in het café te voeden?

14. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik ben wel niet dirksmama maar ik doe het met de kleine zijn beentjes uit de doek en dan de doek gekruisd over zijn rug (ik weet niet hoe die knoop heet). Dan maak ik hem los en laat ukkie ver zakken, til mijn borst eruit (slappe hap tegenwoordig dus gaat makkelijk :p) en drinken maar! Na het drinken trek ik de doek flink aan en klaar :).

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik knoopte op de Westafrikaanse manier, of op de Indoesische slendang manier. Dan was het niet meer dan een kwestie van wat kleding opzij schuiven (bv-kleding met zijkantsplitten is dan ideaal).

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hoe maak je zon knoop dan?

17. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Dankjewel voor alle reacties dames :)!!

Ook interessant om te lezen dat de meesten van jullie toch gewoon ih openbaar voeden, fijn dat daar blijkbaar in NL niet zo'n taboe op rust. Ik zag namelijk deze week op YouTube toevallig een docu over borstvoeding in Engeland, en daar bleken mensen echt gechoqueerd te zijn door moeders die ih openbaar zaten te voeden. Het ging zelfs zo ver dat een agent een vrouw die in een parkje zat te voeden ordonneerde om daarmee op te houden :$. Omdat ik het hier ook eigenlijk nooit vrouwen zie doen, had ik het idee dat openbaar voeden hier ook met een scheef oog bekeken werd...

En nou zal het mij meestal aan m'n reet roesten wat mensen op straat vinden :p, maar Noah is nog zo klein dat hij, als hij honger heeft, ook METEEN eten wil. Met het bijbehorende luchtalarm ;)... Vorige keer liepen we id Kruidvat en om nou middenin een winkel rechtstaand en zonder draagdoek m'n tiet boven te halen, dat gaat me dan toch weer iets te ver ;)... Hij had toen ook nog geen speentje dus daar kon ik hem ook niet nog even mee sussen. En zo kan ik nog wel wat situaties bedenken waarbij er niet meteen gelegenheid toe is (met een volle kar in de kassa bij de supermarkt bijvoorbeeld), zeker nu het buiten kouder wordt en snel donker is en op een bankje buiten voeden voor beiden soms misschien gewoon te fris is.

Ik begin pas net een beetje te snappen hoe mijn draagdoek werkt, voor ik daarin kan voeden zijn we toch weer wat weken verder denk ik... Maar het lijkt me wel erg handig!!

Voor alle zekerheid ga ik dus voortaan liever gewapend met een flesje gekolfde melk de deur uit :p. Live voeden, ook onderweg, heeft nog steeds de voorkeur, maar ik ben er nog niet zo handig in dat ik het zomaar overal kan. Inmiddels hebben we het getest en hij drinkt het ook zonder morren gewoon op kamertemperatuur, da's dus handig :). Brave knul is het toch ook :D (of gewoon een veelvraat zoals zijn papa, dat kan natuurlijk ook, haha :p).

Ik had deze vraag ook gesteld aan de lactactiekundige hier op het forum en die had ook nog goeie tips: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-lactatiekundige/401239-moedermelk-onderweg-koud-geven.html.

@MadeInUSA: Hahaha, erg herkenbaar dus, alleen werd het bij ons dus achterin een cafeetje ipv op een bankje ih park. Dat gebeurt dan ook echt gewoon bij de allereerste wandeling he, bij ons dus ook ;)... You live, you learn, zullen we maar zeggen :p. Ik ga in ieder geval nooit meer zonder zijn speentje en een grote doek en in kleding waarin ik niet makkelijk mijn tieten kan ontbloten, de deur uit (klinkt kinky maar is het niet haha :p)!!

@ratatosk: Nou, in dit geval omdat het 1e cafeetje id buurt het liever niet wilde (asociaal vd eigenaar natuurlijk, maar ja, zeker omdat het voor mij nog nieuw is ga ik het daar dan al helemaal niet doen) en de 2e, waar we uiteindelijk toch zijn gaan zitten, een beetje een alternatief tentje was waar ik het bij kaarslicht op een avondje uit met vriendinnen heel sfeervol zou vinden, maar ik me bij daglicht met een klein kindje toch ergerde aan de rook van de avond ervoor die nog duidelijk in de lucht hing en de ietwat smerige bankjes en kussens ;)... To top it all off had ik toen dus ook nog 3 lagen kleding aan die ik allemaal omhoog moest schuiven om bij mijn borst te kunnen + pijnlijke spruw in mijn linkerborst die voeden in een niet ideale positie zonder voedingskussen niet bepaald tot een pretje maakte ;)... En er is natuurlijk ook niet overal maar meteen een cafeetje in de buurt (zoals ik al zei wil Noah nog niet even wachten tot mama heeft afgerekend en een geschikt tentje heeft uitgekozen), of er is er wel eentje maar er is geen plek, enzovoort enzovoort...

18. Bri

Bri Niet meer actief

Fijn dat je zoontje het ook op kamertemperatuur lust! Ik zou zo'n flesje dan wel in een thermosverpakking meenemen (ik had een isolerend tasje in de luiertas), want het koelt nu buiten natuurlijk wel heel snel af.

Mijn zoon wilde er niets van weten, als de melk ook maar een beetje te koud was naar zijn smaak. Voor minder dan 38 graden deed hij z'n mond niet open.
    Maar ik had ook nooit moeite met voeden in het openbaar, en heb er echt nog nooit commentaar op gehad. Natuurlijk doe je je best om het discreet te doen, maar ik ging ook niet ingewikkeld zitten goochelen met doeken over het hoofdje van m'n baby heen (die duwden ze nl meteen weg, ze wilden wel graag iets kunnen zien denk ik).

19. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
  20. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Thanx soefdeboef!! Super, dit :)!

Wel nog een vraagje.. Er staat: onbeperkt te hergebruiken door in een pan met kokend water te doen. Betekent dat dat hij maar 1 keer on-the-go gebruikt kan worden en daarna alleen waar je kokend water hebt of houd hij dan na het koken de warmte vast of zo?

Deel Deze Pagina