Loopt mijn kind echt achter in ontwikkeling...?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Troetelbeer, 25 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troetelbeer

Troetelbeer Actief lid

3 sep 2007
    156
    0
    0
    Dag mamma's,

toen ik vandaag mijn zoontje bij de gastouder ging ophalen, bleef ik wat langer met haar praten. Op een gegeven moment zei ze dat ze zich toch wel een beetje zorgen maakte over zijn ontwikkeling. Het viel haar op dat hij zo kon blijven staren naar je voordat er een reactie komt. Hij is daar dan ook niet makkelijk in te doorbreken zei ze. Maar als je eenmaal contact hebt, dan heb je ook echt goed contact, zei ze. Verder zou hij nog niet zo stevig zitten en zijn hoofdje goed stil houden. En als je hem op zijn rug laat liggen dan zou hij met open en ontspannen armen gaan liggen.

Ik heb dit aangehoord en haar bedankt voor haar betrokkenheid en alertheid. Ze adviseerde mij om een afspraak te maken bij de kinderarts. Dat ga ik ook zeker doen en ik ben benieuwd. Ze zei ook dat er misschien niets aan de hand was, maar deze dingen vielen haar wel op.

Ik weet dat hij nog niet zelfstandig kan zitten, dus heb ik thuis meteen gekeken hoe hij zit. Ik vind dat hij best stevig zit en zijn hoofdje niet heen en weer wiebelt. Hij buigt wel erg voorover en kan zijn rug dus zelf niet recht houden.

Wie herkent dit of herkent dit helemaal niet? Hoe ver zijn jullie baby's?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dat is niet leuk om te horen, ieder kind is anders in zijn/haar ontwikkeling. Justin was p'sies als jouw kleine.. nou er is echt niks mis hoor. Vind het vreemd dat de gastouder zo'n opmerking maakt.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Met 6 maanden hoeft je kindje echt nog niet zelfstandig te kunnen zitten hoor. Ik vind het aan de ene kant wel lief, maar aan de andere kant ook wel vergezocht hoor. Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo en is niet meteen achter in ontwikkeling als een ander kindje het sneller doet.

Dat staren doet Jesper ook, maar zelfs ben je er toch ook wel eens niet met je gedachten bij?

Als dit het enige is, lijkt me dit niet echt grond voor een afspraak met de kinderarts eerlijk gezegd hoor.

4. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    vind het nog vroeg dat ie al zou moeten zitten.. volgens mij staat daar 9 maand voor en danisha was volgens mij nog iets later voor ze echt stevig en zelfstandig kon zitten.. echt geen reden om je druk te maken vind ik..

5. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Joh meid ieder kind ontwikkeld op zn eigen tempo.
    Mijnn oudste zat pas met 9 maanden en daarintegen de tweede zat al met 5 maand!
    Mijn oudste is nog steeds onzeker trouwens, doe pas dingen zodra ze weet dat ze het ook echt kan!

6. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Hoi,
    Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen manier en snelheid. Dat hij nog niet kan zitten bij 6 maanden is toch helemaal niet wreemd. Nick is ruim 7 maanden en zit ook nog niet. En als hij lekker ontspannen ligt als hij op de grond wordt gelegd kan toch ook betekenen dat hij erg tevreden is en rustig om zich heen kijkt.
    Is er op het CB eerder iets opgevallen?

7. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

een kindje hoeft echt nog niet te kunnen zitten met zn hoofdje recht als hij 6 mnd is hoor.. esmee is 7 mnd en kan ook nog niet alleen zitten..
    idd een beetje ver gezocht en ieder kindje is anders! zou me er niet z ongerust over maken als ik jou was meid!

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Een heleboel kinderen zitten nog niet stevig met 6 maanden of wiebelen eens wat met hun hoofd. Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor, je kunt het voor je eigen gemoedsrust nog even aankaarten bij het cb, maar een afspraak met een kinderarts lijkt me niet nodig.

9. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Mij lijkt het oog absoluut niet verontrustend hoor. Elk kind is inderdaad anders en de ene is hier sneller mee dan de andere. Thor kan bijvoorbeeld wel al zitten, maar zich omrollen doet hij dus niet...

Het is normaal dat je je ongerust maakt af en toe; je wil tenslotte dat alles perfect gaat met je kindje. Maar elk kindje ontwikkelt zich nu eenmaal anders, maar het eindresultaat is hetzelfde. Hoe ze er komen, traag of snel, het maakt niet uit!

En wat dat staren betreft bijvoorbeeld: ons mannetje doet dit ook hoor, net of hij zit even op een andere planeet :D

10. Troetelbeer

Troetelbeer Actief lid

3 sep 2007
    156
    0
    0
    Wat geweldig dat er al zoveel reacties zijn! Bedankt allemaal! Maakte me al erg ongerust. Vond het ook raar om het zo vroeg te horen. En zij heeft meer vergelijkingsmateriaal dus dacht ik: tja, er kan ook wel iets in zitten. Maar zelf was me niets geks opgevallen en was ik in de vooronderstelling dat het allemaal goed ging. Maar dat ben ik nog steeds hoor! Het is zo'n spontaan mannetje vond ik altijd. Dus het kwam ook wel een beetje onverwachts moet ik zeggen.

Ieder kind heeft idd zijn eigen tempo. En als Baris o pzijn rug ligt, is ie beslist niet passief. We moeten hem regelmatig weer op zijn rugje leggen, omdat ie zich omgedraaid heeft en dan kan ie zo lekker ondeugend met zijn hoofdje omhoog kijken. Zo'n grappig gezicht! EN hij doet altijd actieve pogingen vanuit zijn ligstand om bij voorwerpen te komen.

Achja, ik ben wel wat meer gerustgesteld. Ik hoor wel wat de arts zegt, dan ben ik pas echt gerustgesteld.

Bedankt allemaal!

11. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Onze zoon is redelijk snel in zijn ontwikkeling, maar rechtop zitten doet hij ook pas sinds een maand. Ik zou niet teveel zorgen maken. Je gaat toch naar het consultatiebureau. Daar volgen ze zijn ontwikkeling toch ook? Om nu meteen naar een kinderarts te gaan, vind ik nogal snel. Vraag het anders een keer aan een arts op het consultatiebureau als je je zorgen blijft maken.

12. wendyp

wendyp Niet meer actief

Weet niet precies wanneer een kindje wat kan, weet wel dat Sasha ook nog niet alleen kan zitten.

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Wat zij opnoemd vind ik geen reden om voor naar een kinderarts te gaan hoor :(

Jemig, moeten kinderen nu al met 6 maanden zitten? Milan èn Misha tuimelden met die leeftijd ook nog om hoor, totaal niet de intentie om te blijven zitten. Zes maanden is hartstikke vroeg als je kindje wel zou blijven zitten....

Dat staren kan ook wel bestuderen en mimieken opnemen zijn. Voor je kindje zijn al die bewegingen in het gezicht voor een andere elke keer weer een ontdekking. Kan best zijn dat jou zoontje al die bewegingen op probeert te slaan, om ze later zelf te oefenen..

En waarom mag je kindje niet met open en ontspannen armen op zijn rug liggen? Hij voelt zich duidelijk op zijn gemak bij de gastouder, anders zou hij dat niet doen..

Erg overtrokken wat ze zegt hoor. Mijn kinderen zaten pas zelfstandig met 9 maand. Milan liep met 13 maand, Misha pas met 16 maand maar als je haar nu ziet is het net of nooit anders heeft gedaan, zelfs rennen gaat haar makkelijk af..

Ik heb de ontwikkeling altijd heel rustig gestimuleert. Dwz, alleen stimuleren in de dingen die ze kunnen en nog niet laten zitten wanneer ze daar zelf nog geen aanstalten naar maken. Mijn vriendin deed dat wel en haar kind kon met 6 maanden ook keurig rechtop zitten, maar als het in zijn eigen tempo was gegaan, had hij het wss nog niet gekunt. Wees blij dat je mannetje het zo rustig aan doet, het baby zijn is eraf voor je het weet. Nog ff en dan banjert hij door het huis en denk je met weemoed terug aan deze unieke periode ;)

14. anja 29

anja 29 Actief lid

11 okt 2006
    400
    0
    0
    mijn kind zat met 8 maanden ;)

15. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    En de mijne is ruim 8 maanden en zit nog niet

16. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoontje kon ook nog niet zitten met 6 maanden, als we hem neerzetten dan kukelde hij binnen een paar seconden om.

Dit lijkt me in de eerste instantie meer iets voor het cb.

17. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Baby's van zes maanden zitten nog maar zelden stevig hoor!
    En het is niet goed voor het ruggetje om ze te laten zitten als ze het nog niet goed kunnen.

Die gastmoeder heeft zeker zelf heel supervlugge kindertjes? Of ze is vergeten dat haar eigen kids ook wel later waren. Als je dingen niet opschrijft zit je er nog wel es een paar weken/maanden naast. ;)

Als ze op het CB niets bijzonders hebben gezien, zou ik me maar geen zorgen maken hoor.
    En al meteen naar een kinderarts? Met zulke 'vage' veronderstellingen? Ik zou eerst maar es even met het CB overleggen, misschien is een kinderarts helemaal niet nodig.

18. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Zo te lezen is er helemaal niets mis met je zoontje en doet ie het hartstikke goed hoor! Jaslynn zit ook nog niet alleen hoor..nou lekker belangrijk, alles op zn tijd toch? Maar kan me ook wel voorstellen dat je na zo'n opmerking (hoe lief die ook bedoeld was) een beetje onzeker wordt. Het cb kan je in dit geval denk ik wel gerust stellen!

Groetjes Jessy

19. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Als ik het 'verhaaltje' zo hoor, dan doet het me een beetje denken aan m'n schoonzus. Zij heeft vijf kinderen gekregen en meent dat ze echt overal verstand van heeft. Ze heeft natuurlijk best wel ervaring, dat wil ik niet ontkennen, maar het ene kind is het andere niet, toch?
    Misschien vindt ze het gewoon interessant om haar bevindingen over jouw kindje te vertellen, (niet lelijk bedoeld hoor). Maar ik denk zelf: als ze geen arts is, dat je je niet hoeft te laten beïnvloeden door haar.

20. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

Ikzelf werk op een kinderdagverblijf en een kindje van 6 maanden hoeft echt nog niet los te kunnen zitten!
    Elk kind is verschillend en de een is sneller als de ander... maak je er niet druk om het zitten komt vanzelf en jou kindje doet het op zijn eigen tempo!

Deel Deze Pagina