Mijn meisje is nu ruim 4,5 maand. Ze krijgt 5 flessen van 180/6 en sinds kort groenten. Ze eet nu ongeveer een half 4 mnd potje. Dit is nu ongeveer haar schema: 7u: 180/6 11u: 180/6 15u: 180/6 17u: half groente 19u: 180/6 23u: 180/6 + rijstebloem Na de fles van 19u gaat ze slapen en we maken haar om 23u wakker. We hebben al een aantal keer geprobeerd haar niet meer wakker te maken om 23u en kijken of ze door zou slapen. Een keer heeft ze tot 5 u doorgeslapen, de dag daarop kwam ze om 1u. Speentje werkte niet, dus ze had echt trek. We zitten nu dus weer op 5 flessen. Ze gaan ook echt nog allemaal helemaal leeg. De laatste keer dat we bij CB zijn geweest woog ze 5940 gr. Dit was op 3 feb, dus ik denk dat ze nu wel boven de 6 kilo is. Wanneer ging bij jullie de late avondfles eraf? En krijgt ze niet teveel flessen, aangezien ze nu boven de 6 kilo is? Ze zou aan 4 flessen genoeg kunnen hebben, maar aangezien ze allemaal op gaan betwijfel ik het.. En mochten we naar 4 flessen gaan, misschien wel de laatste om 23u blijven geven? Want nu haalt ze het niet om van 19-7 zonder voeding te kunnen. Is dat vreemd voor een meisje van bijna 5 mnd? Ze is natuurlijk nog erg klein, maar ik lees zo vaak dat er al kleintjes zijn die met 3,5-4 mnd geen late avondfles meer nodig hebben.. En ik vind het absoluut niet erg hoor om om 23u nog een flesje te geven.. Vraag me gewoon af hoe we het het beste kunnen aanpakken
Geen idee meer wanneer ik precies van die laatste fles ben afgestapt, maar toen mijn zoontje zijn groente/ fruit at kon ik wat meer tijd tussen de flessen laten zitten. En zodoende kwam ik met de 4e fles al later uit en maakte ik hiervan de laatste fles tussen 20.00-21.00 uur. In het begin werd hij nog wel eens wakker 's nachts met trek, dan gaf ik hem een klein flesje. Maar dit heeft niet heel lang geduurd. Toen ik van de laatste fles 210/7 heb gemaakt sliep hij de hele nacht door. Natuurlijk is ieder kindje anders en ik weet hier altijd te weinig van om specifiek iets voor jouw kindje te zeggen. Uiteindelijk kan jij ook alleen bepalen of het 'tijd' is een fles af te bouwen of niet. Maar bovenstaande is hoe het hier is gegaan.
Wij hadden rond die leeftijd hetzelfde ritme. De laatste fles gaven we ook rond 23 soms eerder als we eerder wilden slapen. Dat maakte voor haar niets uit. Op een gegeven moment wilden we hem ook weglaten, ze kwam toen ook zelf rond half 1. Toen hebben we die laatste fles steeds wat minder gegeven. 3 dagen 160 plus 5, toen 3 dagen 140 plus 4 etc. Op een gegeven moment kreeg ze nog 90 plus 3. Een paar dagen. Enntoen hebben we hem weg gelaten en ging het meteen goed. Ze was toen net 6 maanden. En het is een flinke meid. Dus ze kon hem in principe eerder missen qua gewicht maar op deze manier hebben we er alle 3 een fijn gevoel bij gehad en ze slaapt gewoin door.
Wij hebben een nachtfles (avond vertikte ze, maar ze kwam spontaan rond 2u) gehad tot 7 maand. Toen is ze er zelf van de ene nacht op de andere mee gestopt.
Onze dochter is precies even oud, Zij heeft al 2 maanden geen avond fles meer, we moesten haar we voor wakker maken en dan dronk ze 30 tot 60 cc en werd dan in de nacht wakker voor 30 cc, als we haar de laatste fles om 19.30 gaven sliep ze door tot 06.30 Nu hebben wij 07.00/07.30 210 pap uit fles 11.30 210 fles 15.30 210 fles 19.30 pap fles 210 Maar de flessen gaan niet allemaal leeg, vaak is het 180 Ik persoonlijk zou het niet zo dat dat je de 4e fles om 23.00 uur geeft, wat geeft je dan tussentijds? Groentenhap? Ik zelf ben daar geen voorstander van en vind dat voor een baby van 5 maand echt nog niet nodig, maar ik ben dan ook van de rapley methode dat ze het zelf doen en ik zie wel hoeveel ze eet rond de 6 maanden
Hier pas vanaf wanneer ze zelf niet meer willen. Geen regeltjes, gewicht, leeftijd,maar ze geven het zelf prima aan. Jouw dochter heeft het blijkbaar nog nodig
Ik geef vanaf 10 weken al de avondfles niet meer, maar mijn zoontje komt dan nog wel eind van de nacht.. In het begin al rond 3 uur.. inmiddels zijn we opgeschoven naar de 5/6 uur, afhankelijk van wanneer hij gaat slapen.. Verwacht dat dit ook nog steeds later wordt en dan uiteindelijk een fles vervalt.. Ik zou kijken of je de avondfles blijft geven tot je merkt dat ze m niet meer wil of je laat m weg en gaat er snachts een aantal nachten uit en geeft dan rond 19.00 al de papfles.. Succes!
Zoon met 15 weken (flessen) Dochter met 18 weken (flessen) Zoon met 12 weken (borstvoeding) geen bijvoeding natuurlijk Bij alle drie begon de dag om 8:00 en eindigde deze tussen 19:30 en 20:30
Ze heeft het 1 nacht tot 5u gered en de dag erop kwam ze al om 1u. Al met al blijkt dus nog dat ze hem nodig heeft.. We moeten haar wel elke keer wakker maken, maar dat is altijd al zo geweest. Ik vraag me alleen af of het op een gegeven moment geen gewenning wordt, die fles, of dat ze vanzelf straks wat gaat laten staan.. Misschien ga ik hem over een week of 2 wel proberen af te bouwen met 30cc per keer en kijken hoe het dan gaat.. Ik denk niet dat het bij haar gaat werken om de fles er in een keer af te halen.. Ze was er gisteren ook aardig door van slag (ze werd toen rond 1u wakker en heeft een uurtje later de fles gekregen). Afgelopen nacht weer om 23u de fles gegeven en toen sliep ze door tot half 7..
Met 6 weken ging onze late fles ervan af en ging ze dat overdag erbij drinken. We ging het proberen, omdat we haar steeds wakker moesten maken om 23 uur. Toen bleek dat ze van 19 - 3 uur doorsliep. En dat werd steeds langer tot ze met 10 weken doorsliep van 19 tot 6-7 uur. Wij hebben wel tot we met bijvoeding gingen starten (met 4,5 maand) op 5 flessen gezeten van 180 ml + 6. Dat mogen ze ook gewoon hebben. Als je het niet erg vind kun je die late fles geven als ze er zelf om vraagt. Voordeel is dan dat je het merkt als ze de nacht gaat verlengen, dan komt ze steeds later. Het zou voor mij persoonlijk wel de voorkeur zijn, maar ik ben dan ook erg slecht in het tot laat opblijven.... 23 uur vind ik zooooo laat om ervoor op te blijven. En ervoor gaan slapen is te kort.
Ik heb tot ongeveer 8 maanden de avondfles moeten geven.. en ook rond deze leeftijd pas een beetje aan het doorslapen..
@Sandana; Ja daar heb ik ook aan zitten denken... Alleen wordt dat dan geen gewenning? Dat ze iedere nacht wakker wordt voor een flesje? En ik weet dan ook niet zo goed welke hoeveelheid ik moet geven, want ik wil de 'eerste' ochtendfles van 180/6 wel graag om 7u blijven geven.. En toen ze de afgelopen keer dus om 1u wakker werd voor de fles heeft ze daarna wel erg onrustig geslapen en was ze de dag daarop ook best onrustig... Dus misschien dat een vast tijdstip voor haar wat beter werkt. Ik wil volgende week beginnen met wat fruit erbij en misschien dat we dan kunnen gaan starten om de 23u fles langzaam aan af te bouwen.. @Eefje: heb jij tot 8 maanden dan ook op 5 flessen gegeven of zat je op 4 flessen met de laatste fles om 23u? Hoe zag jullie schema er dan uit, indien het met 4 flessen is geweest?
@ ammie1984 Mijn ervaring op zo'n jonge leeftijd is dat die tijd zich juist vanzelf gaat rekken. Ze worden pas wakker als ze honger krijgen. Hier werd van tussen de 6 en 10 weken steeds wat langer qua tijd. Wat wel zo was is dat we in de 8 maanden sprong voor het eerst weer een nachtvoeding moesten gaan geven. Dat heeft een tijd geduurd en op een bepaald moment merkte ik dat ze het niet meer echt nodig had, maar dat ze eraan gewend was geraakt. toen ben ik water gaan geven (aangezien ze het niet meer voor de voeding nodig had) en toen was ze er zo weer vanaf omdat ze geen dorst had. Maar dit was dus duidelijk op een latere leeftijd.
@Sandana: Is het dan ook zo dat je de hoeveelheid die je dan geeft aanpast aan welke tijd ze komt? Wordt ze bv om 1u wakker, geef ik misschien nog 180, maar als ze om 4u ofzo komt, misschien beter een klein flesje, omdat de volgende fles om 7u is... Ik wil nl niet echt van mn schema overdag teveel wijken, want daar hebben we nu juist een mooi ritme in gevonden, na lange tijd.
Exact dit. Ze regelt het vanzelf zelf. Hier sinds een week of drie geen fles meer om 22.30. Die fles ging altijd nog vrij goed leeg (wel droomvoeding), maar 's ochtends werd ze wakker omdat ze haar slaap uit had en niet van honger, die ochtendfles werd ook maar half leeggedronken. Die dag de flessen groter gemaakt (210/7, geven geen pap overigens) en de late fles weggelaten, ging meteen prima.
mijn dochter regelde het altijd zelf weet ik nog , ik gaf ook gewoon op verzoek. de ene keer had ze wel nog een late voeding en de andere keer niet. maar met een week of 8 was de voeding van 22:00 a 23:00 er echt af. late fles was hier toen altijd 150/5 zonder pap of iets.
Had gekund, maar dan had ze niet genoeg gehad. Wil ze nu meer, dan kan ze het krijgen (vaak wel namelijk).