Wanneer/hoelaat op stap met baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Wappie82, 19 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit met een dilemma, wat ik waarschijnlijk voor mezelf veel groter maak dan het is! Mijn dochter is 15 weken, en we hebben een heel mooi ritme. De eerste 2 maanden was ze erg onrustig, snel overprikkeld en daardoor zijn we erg gehecht geraakt aan de rust en regelmaat waar ze veel batig heeft. Ze slaapt veel overdag, tussen de voedingen door minimaal 2 uur. Heerlijk natuurlijk! Alleen zit ik veel thuis (solliciteren, nog geen baan kunnen vinden) en ik wil er af en toe echt tussenuit met haar. Naar de stad ofzo, naar de speeltuin met m'n nichtje, maakt niet uit zolang we maar even uit huis zijn.
    Alleen ik loop heel erg te worstelen met wanneer ik dan moet gaan. M'n dochter is na haar flesje nog even op en gaat dan naar bed, ze is meestal 1,25/ 1,5 uur wakker in totaal. Ik ga af en tor wel boodschapjes doen met haar, maar dan zorg ik altijd dat ik snel terugben zodat ze niet te lang op is en weer lekker kan slapen in bed. Dus vaak is het snel snel.
    In de wandelwagen bak past ze bijna niet meer (ze is erg lang en flink) en lang in de maxi cosi is niet zo fijn. De wandelwagen inzet is prima, die kan helemaal plat maar dan slaapt ze niet onderweg want ze ziet alles, en wil ook graag alles zien en ontdekken.

Kortom, ik beperk mezelf heel erg want ik blijf vaak thuis zodat zij lekker kan slapen. Met in m'n achterhoofd de eerste 2 moeizame maanden van veel huilen door oververmoeidheid, durf ik dus niet goed er op uit te gaan. Alleen wordt ik zelf niet gelukkig van de hel dag thuis, ik ben echt iemand die er graag op uit gaat. En ook m'n dochter wil ik daar graag bij betrekken, en er aan laten wennen.

Maak ik het mezelf onnodig moeilijk? Moet ik gewoon gaan, en dan maar het risico dat ze even minder slaapt?
    Hebben jullie tips voor mij? Ik zit er namelijk best mee...

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hey,

ik vond dit ook wel moeilijk. Ons dochtertje was eerste 2 a 3 maanden heel erg snel overprikkeld en werd heel erg onrustig als ze teveel prikkels had gehad. Echter kon ik haar wel goed afsluiten voor prikkels door met winkelen/uitstapjes een dooky te gebruiken. Ook in de draagdoek viel ze in slaap zonder last van prikkels (maar dat vind ik nu wel erg warm).
    Als ze in de buggy-inzet ligt span ik de dooky als een soort tentje en dan valt ze gewoon meestal in slaap. Rond die leeftijd kon ze bij ons nog wel in de bak en dan gingen we meestal na een voeding (ivm spugen meestal 30 minuutjes na de voeding).

Het is een kwestie van uitproberen en 'gewoon' doen. Wij hebben ook wel eens in het winkelcentrum gestaan en dat het haar moeilijk lukte in slaap te vallen maar meestal ging het wel erg goed en had ze er (later op de dag) geen/weinig last van. Ik moest er ook echt wel vertrouwen in krijgen dat ik gewoon de deur uit kon. Ik hield het dan wel bij 1 uitstapje per dag tijdens een slaapmoment en de rest gewoon in haar bedje. De tijd die voor ons toen het makkelijkst was om weg te gaan was na de 2e voeding, dan had ze al een slaapje in haar bedje gedaan.

3. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Ik zou gewoon accepteren dat ze dan eventjes wat minder slaapt. We hechten ook aan rust en regelmaat, en ik merk dat onze dochter dat ook prettig vindt.
    Maar ik ga overdag wel gewoon weg en neem haar overal mee naartoe. Ik probeer het altijd wel te beperken tot 1 ding per dag. Dus niet 's ochtends boodschappen doen en dan nog een keer 's middags naar het park. Dat combineer ik dan.

Dus bijvoorbeeld 's ochtends goed laten slapen, na de fles even laten spelen zodat ze al wat moeier is en dan weggaan. Eventueel nog een flesje meenemen en wat speeltjes, met een beetje geluk slaapt ze nog eventjes en anders is het volgende slaapje thuis gewoon wat langer.

Maar past ze echt niet meer in de reiswieg? Mijn dochter is ook lang en flink (+2,5 lijn). Gestrekt past ze inderdaad niet meer in de reiswieg, maar meestal ligt ze toch met haar beentjes een beetje opgetrokken. Hier gaat het nu nog wel prima. Alhoewel ik wel merk dat ze nu in de reiswieg minder goed slaapt. Ze vindt het voorbijgaan van de bomen veels te interessant.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Gewoon uitproberen. Je merkt het vanzelf.

En in de wandelwagenbak leggen. Maakt niet uit als het wat krap is. Kindjes liggen vaak met opgetrokken beentjes. Ziet er zielig uit maar is niet erg. Vinden ze vaak juist lekker liggen. Je moet een wandelwagenbak niet vergelijken met bijv een bedje. In een bedje moeten ze gestrekt kunnen liggen. In een wandelwagenbak niet.

En mocht het echt echt niet passen dan kan je dr in de wandelwageninzet doen met kap erover en een doek ervoor als het slaaptijd is. Zien ze net even wat minder en grotere kans dat ze in slaap valt.

5. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    als ik jou was zou ik gewoon beginnen met een kort andersoortig tripje dan je gewend bent te doen. dan kan je even wennen en ook merken dat dit ook gewoon prima kan. ga iets leuks doen met je dochter wat je zelf ook leuk vindt! want alles wat je zelf leuk vindt is met je mooie meisje ineens nog veel leuker :) zeker als de behoefte om uit huis te gaan groot is.

soms heb ik het idee dat veel mama's/papa's erg vasthouden aan het bestaande ritme en daar niet vanaf willen/kunnen/durven wijken.
    ik vergelijk het ritme van mijn baby altijd met mezelf: is het erg als ik een nacht minder slaap? nee, maar dan kan ik wel verwachten dat ik misschien einde vd dag wat chagerijnig ben. zo is het met onze dochter ook, en dan kan je je er een beetje op voorbereiden.

dus, gewoon gaan dan went het ook vanzelf om er vaker op uit te kunnen gaan. veels te leuk om dat niet te doen!

6. wolchu

wolchu Bekend lid

6 dec 2011
    918
    2
    18
    zou als ik jou was gewoon gaan en kijken hoe het met haar gaat. ook is het wel belangrijk dat ze de voedingen op tijd krijgt. misschien valt het wel mee

Deel Deze Pagina