Vraag, ik heb besloten om mijn kind flesvoeding te geven en geen borstvoeding. Nu wordt ik tot mijn grote verbazing bekritiseerd door (soms bijna vreemde) vrouwen die menen dat ik de verkeerde keuze maak. Vaak reageren ze erg fel, wat me erg verbaasde. Ik had van mijn verloskundige wel eens gehoord van de term borsvoedingsmaffia maar het lijkt erop dat er echt mensen zijn die het nodig vinden om vrouwen een schuldgevoel aan te praten en onder druk te zetten (is beide nog niet gelukt ik ben vooral verbaasd!) Ik heb mijn redenen beleefd uiteen gezet en heb te kennen gegeven dat 'gewoon goed' prima is voor de kleine en dat 'beter' en 'prefect' wat mij betreft niet hoeven. Ik ga immers ook op zoek naar een gewoon goed kinderdagverblijf (en dat hoeft echt niet de beste uit de gemeente te zijn) of luiermerk (vast goedkoper dan het 'beste' A-merk). Zijn er meer vrouwen die op onplezierige en opdringerige wijze geconfronteerd werden met meningen over hun keuze voor flesvoeding en hoe zijn jullie ermee omgegaan?
Ach meid dat is ook voor borstvoedingsmoeders zo hoor. Denk je dat ik geen commentaar krijg ? Nou dan wil ik je snel uit die droom helpen. Ook ik kan beter stoppen en "gewone" melk gaan geven. Jammer dat jij trouwens ook de term maffia weer aanhaalt.
t is maar net of jij je aangevallen voelt door die "maffialeden " als jij je keus hebt gemaakt en er volledig achter staat is dat je eigen keus , en hoef jij je ook niet aangevallen te voelen. t feit blijft dat borstvoeding gewoon goed is voor je kindje maar dat is kunstvoeding ook . alleen mis je extra afweerdingesen ( kom er even niet op ) dus ... laat je niet opfokken en doe gewoon waar jij je het best bij voelt!
ik zou er voor passen om het uit te leggen. BV moeders leggen toch ook niets uit? Wat een gezeur....! Niks van aantrekken meid!
doen wat je zelf wilt. ik heb 3 weken lang gekolft (esmee was te klein en kon de borst niet goed pakken). volede me net een koe. heb het ook hier door als zeer onprettig ervaren. denk mocht er ooit een 2de komen dan zou ik alleen flesvoeding geven. mensen lekker laten zeuren en je er niks van aantrekken , jij oet het doen niet zij.
ja zodra je tekennen geeft dat je liever flesveding geeft wordt je echt belaagd dat heb ik ook meegemaakt ik heb er er echt totaal niet druk om gemaakt doe lekker waar jij je goed bij voelt dat doen die borstvoedings dame,s ook
Ik ben wel heel eerlijk ik snap niet waarom een moeder gelijk de fles zou gaan geven. Zeker als je écht het verschil weet in voeding. Maar veel kvmoeders zullen mij ook wel niet snappen: een kind van 17 maanden (nog) aan de borst en zwanger en hopend straks 2 kindjes aan de borst te hebben. Maar ik zal er niets van zeggen. Als die moeder geen bv wil geven dan is dat haar keuze.
Ik ben het met Nemo eens hoor, toen ik 6mnd bv gaf vonden anderen wel dat ik ddar maar eens mee moest gaan stoppen want hij is 6 maand geweest... dus als bv mama moet je je ook verantwoorden en kijken mensen je raar aan als je je kleintje wat te drinken geeft. Laat ze maar gaan. We hoeven elkaar toch geen stempeltje op te drukken? Lekker doen waar jij je goed bij voelt! Dat is het belangrijkste!
Misschien behoor ik dan ook wel tot de maffia .... Want ik vind het stiekem eigenlijk ook onbegrijpelijk dat moeders meteen flesvoeding geven.... Daar ben ik net als Nemo heel eerlijk in. Maar ik zal je er niet om veroordelen, je hebt toch net als alle moeders het beste voor met je kindje en daar gaat het toch om? Ik sta niet in jouw schoenen en kan alleen maar voor mezelf spreken. Het is trouwens inderdaad ook zo dat je als 'borstvoedingsmama' ook wel vreemde opmerkingen en blikken krijgt als je wat langer borstvoeding geeft. Ik heb ook vaak het gevoel dat ik me moet verdedigen voor die keuze. In ieder geval heel veel plezier met je kindje straks en sterkte met de laatste loodjes van je zwangerschap!
ja mischien snappen flesvoeding moeder wel niet waarom er zo ontzettend moeilijk wordt gedaan waarom wij meteen de fles geven ieder zijn keus maar toch moet het even gezegt worden door jullie we kunnen het toch effe in onze zak steken dat is altijd zo
Dus wel. Ik mocht uitleggen waarom ik langer dan 1 week bv nodig vond. En nu mag ik uitleggen hoe lang ik het nog wil geven, want er bestaat ook opvolgmelk . @ TS: Gewoon lekker doen waar jij je fijn bij voelt .
@ MvJason, ik probeer 'jullie' echt geen steek onder water te geven! Vind het sowieso trouwens raar en akelig om er meteen een 'wij versus jullie' discussie van te maken, we zijn toch allemaal moeders die van onze kindjes houden en daar gaat het toch om. Ik zeg alleen maar hoe ik er zelf tegenaan kijk. Ik probeerde dat al duidelijk te maken in mijn vorige post, maar dat is kennelijk toch niet helemaal gelukt .
Ik sta volledig achter het 'nog steeds' borstvoeding geven, maar wordt die opmerkingen van anderen zo zat. 'Hoe lang gaan jullie daar nog mee door?' en dan op zo'n denigrerend toontje, alsof borstvoeding iets raars is. Kan ik echt verdrietig van worden (is familie die het zegt), want Eva en ik genieten er nog steeds van. Ik kan ook niet snappen waarom iemand er meteen voor kiest om de fles te gaan geven, maar ieder z'n keuze toch? Als mensen geen kritiek hebben op mijn borstvoeding geven, zal ik ook geen kritiek hebben als zij de fles geven . Net zoals ik de opmerkingen over de borstvoeding maar over me heen laat komen en normaal antwoord geef, zo zou jij dat ook kunnen doen. In het dagelijks leven hou ik trouwens mijn mond erover bij mensen die flesvoeding geven, tenzij iemand de borstvoeding afkraakt, dan kunnen ze ook een tegenreactie verwachten .
Edit moderator: Topic Titel aangepast. De term borstvoedingsmaffia, lokt reacties uit. Dit is al eerder een probleem geweest. Groetjes Elvira
Die extra afweerdingesen zitten ook tegenwoordig in de flesvoeding. En Annie44: ga alsjeblieft je niet zitten verdedigen. Kom op zeg, het is jouw kind en je doet gewoon waar jij je prettig bij voelt. 30 jaar geleden was het precies andersom en werd je raar aangekeken als je borstvoeding gaf en over 30 jaar zal het weer zover zijn. De wereld verandert wat dat betreft constant.
Het is alletwee goed, klaar over uit. Voel je je helemaal toppie bij Bv, vooral doen! Voel je je helemaal toppie bij Fv, voora doen ! Ik geef vanaf de allereerste dag FV, en het bevalt me prima, zou ook niet anders willen, en waarom.... omdat het idee kind aan me borst absoluut tegen stond en ik niet iets ga doen waar ik helemaal geen trek in heb... Ieder zijn ding, wat je ook besluit beoordeeld word je toch wel op deze aardkloot
Precies, commentaar krijg je toch wel! Of je nu bv geeft of fv. En l*lt men daar niet over, dan toch wel over andere dingen. Je hebt die keuze toch zelf gemaakt? Als je er achter staat gewoon niet aan twijfelen aangezien je vast oud en wijs genoeg bent om een verstandige beslissing te nemen. Zoals iedereen hier. En geloof me als je babietje er straks is, krijg je nog veel meer commentaar en 'goed bedoelde' adviezen. Lekker je eigen plan trekken en mensen (zeker die bijna vreemden) gewoon laten kletsen. Boeiend wat zij vinden.
Wat voor voeding je ook geeft, het is jouw keuze en daar hoef je geen verantwoording over af te leggen aan anderen. Wat je keuze ook is, er zullen altijd mensen zijn die commentaar hebben (bij KV misschien onbegrip dat je geen BV probeerd en bij BV misschien op een gegeven moment onbegrip dat je nog altijd BV geeft). En niet alleen mbt voeding hoor... Doe wat voor jou goed voelt. Ik heb zelf BV geprobeerd, maar het wilde niet ik heb te laat hulp van de lactatiekundige ingeschakeld. Misschien als ik eerder was geweest dat het nog wel wat was geworden, maar toen ze kwam was ik er al zo klaar mee... Maar bij een eventuele tweede zou ik het denk ik wel weer willen proberen. Niet ten koste van alles, maar proberen wel. En als het niet wil, trek ik heel snel aan de bel.
Toch jammer dat er gezegd word dat er eigenlijk geen verschil is tussen bv en kv. Dat is er n.m. echt wel. En dat wordt ook beweerd door onafhankelijke instanties ( o.a. voedingscentrum, RIVM )Zelfs kv fabrikanten zetten het op hun blikken.
Dan is dat ook gezeur! Lekker doen wat je zelf wilt. Ik kies zelf ook voor BV maar ieder heeft een keus!