Hoe dreumes "straffen"?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Bellabella, Mar 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Hallo allemaal,

Ik heb het gevoel dat mijn kleine meid ons steeds meer uit gaat proberen. Ook al zeggen we 100 keer dat iets niet mag, ze blijft het dan toch doen/proberen. Bijvoorbeeld flacons in de douche in haar mond stoppen, handjes in de vaatwasser stoppen bij het in/uitruimen, in de hondenmand liggen etc etc.
    Nu zeg ik duidelijk NEE en als ze het blijft doen zet ik haar in de hoek (waar ze natuurlijk gelijk uit loopt, maar dat lijkt me ook normaal). Maar het helpt allemaal niets.
    Ze gaat nu ook steeds sneller zeuren/jengelen als ze iets wil wat niet mag, en dat wil ik al helemaaaaal niet: zo'n klein zeikerdje ;)

Wie weet hoe ik haar duidelijk kan maken dat sommige dingen gewoon niet mogen? Of hoort dit erbij en moet ik gewoon rustig afwachten?

2. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,818
    4,196
    113
    Heeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar :D
    Ik dacht dat haar oren het niet deden ofzo haha.
    Maar het gaat over! en het sleutelwoord is geduld.
    Heel consequent blijven en nee blijven zeggen. Straffen snappen ze in mijn beleving nog niet en dat heeft ook weinig nut. Ze is je aan het uittesten en grenzen aan het opzoeken. Probeer haar af te leiden als ze iets doet wat niet mag en laat haar helpen met dingentjes, bv de vaatwasser in/uitruimen.
    Het jengelen en dreinen hoort er ook bij, gewoon negeren.
    Je zal zien, de aanhouder wint en ineens is het voorbij. Maar het vergt veel geduld en is erg vermoeiend. Veel succes~!

3. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    Dat probleem is hier nou al aan de orde!
    En kwaad dat ze word als iets niet mag!!
    En maar steeds jengelen.
    100 keer zeggen NEE en haar er bij weg halen..
    En als ze me aan ziet komen dan weet ze niet hoe snel dat ze dat nog EVENTJES moet doen.
    Bijv aan de laadjes in de keuken , of vitrage, dan zeg ik NEE NEE en dan loop ik naar dr toe en dan word ze helemaaaal wild en dan grijpt ze als een gek in die vitrage om!
    En als ik haar er weg haal word ze echt chaggie en boos!
    Ook als ze iets heeft wat niet mag , en neem het weg dan is zo ZOOO kwaad dan huilt en schreeuwt ze.
    Kleine driftkop.

4. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    pfff dacht dat mijn dochter stroop in dr oortjes had....

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Alleen door het te blijven herhalen zal uiteindelijk het kwartje blijven hangen. Maar ze is nog net even te jong om het te begrijpen en als je nog niet begrijpt waarom iets niet mag, dan is het ook heel moeilijk om het te onthouden.
    Pas met 1,5 jaar gaan kindjes beter onthouden dat iets niet mag. Pas tussen het 2e en 3e jaar gaan kindjes ook consequenties overzien.
    Geduld is dus een schone zaak en consequent zijn gaat je uiteindelijk veel opleveren!!

Duidelijk zijn, consequent en afleiden

6. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    2,053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Wij hadden precies hetzelfde en ik heb 1 tip:
    Volhouden en blijven herhalen.

Ik dacht in eerste instantie ook dat het allemaal voor niets was (steeds corrigeren, hem erbij vandaan halen en iets anders met hem gaan doen) maar hij snapt het nu echt.
    Zodra ik zeg "Doe dat maar niet, doe maar dit of dat.." dan doet hij het! Zo van het een op andere moment.
    Of als ik 'Nee' zeg dan doet hij meteen zijn handjes in de lucht haha.

Echt straffen (zoals in de hoek zetten) helpt naar mijn mening nog niet en is ook nog niet echt nodig. Gewoon zeggen dat het niet mag en afleiden met iets anders.

7. trubbel

trubbel Actief lid

Jan 19, 2010
    419
    0
    0
    NULL
    Eindhoven (vlakbij)
    Zo dacht ook echt effe dat alleen jongetjes dr last van hadden zeg, alle meiden in mijn omgeving luisteren goed en halen zowa geen streken uit. (lijkt me ook niet leuk maja)
    Ik zet hem in de hoek en als hij er uit komt blijf ik hem trug zetten. Bij mij werkt het gelukkig (nog) wel.

Alleen soms als we in de winkel lopen en hij moet in t wagentje zitten begint hij te huilen/schreeuwen. Dat vind ik wel echt balen!! Ik doe maar net of k er niks om geef als al die mensen kijken... maar ondertussen schaam ik me dood.

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Op deze leeftijd kun je ze nog helemaal niets duidelijk maken. Het is ook niet zo dat ze je nu bewust aan het uitdagen is. Flacons in haar mond stoppen, handjes in de vaatwasser is gewoon een leuk spelletje voor haar.
    Je kunt weinig doen dan haar consequent weg halen van die plek. In de hoek zetten oid werkt op deze leeftijd niet, simpelweg omdat ze mentaal nog niet zo ver zijn om de gevolgen van hun daden te overzien.

10. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Helemaal mee eens. Probeer eens te denken als je kleintje: je ziet je mama met de vaatwasser bezig en wil ook meedoen, mama zegt nee, jij wil toch meedoen en je wordt in de hoek gezet. In de hoek zetten is dan toch totaal geen logisch gevolg voor haar? Die link zal ze echt nog lang niet leggen hoor. Afleiden, afleiden, afleiden. Laat haar helpen met iets wat ze wel mag, een plastic schaal en een houten lepel om mee te spelen ofzo. En ze is niet aan het uittesten, maar aan het leren. Ze wil ook meedoen met jou, en leren hoe iets voelt/ruikt/proeft. Ze doet het heus niet om je te pesten, dat besef heeft ze nog niet.

11. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Jij bent in de vaatwasser aan het "spelen" je kind komt meespelen, wordt in de hoek gezet en jij gaat verder "spelen" in de vaatwasser. Dat is voor zo'n kleintje toch helemaal niet te begrijpen waarom hij/zij het niet mag, maar mama gaat er wel mee verder.

Op deze leeftijd snappen ze het nog helemaal niet. Misschien is het handiger om de vaatwasser uit te pakken tijdens het slaapje, of als het kind ergens anders zelf aan het spelen is en geen aandacht voor je heeft (al hoewel vaatwasser uitpakken natuurlijk wel een erg leuk geluid maakt) Ook shampoo flessen staan bij ons gewoon hoog en onze dochter heeft een lege om mee te spelen. Wij halen echt niet alles weg, maar aangezien ik geen zin heb om overal een strijd van te maken zorgen we dat veel dingen hoog staat, traphekje voor de trap en verder afleiden als ze iets doet wat niet mag. Denk dat dat veel minder frustrerend voor jezelf ook is dan dat je de hele tijd de "strijd" aan gaat om ze zo jong al van alles te leren, wat ze nog niet kunnen verwerken.
    Wij proberen ons te verplaatsen in onze dochter hoe dingen op haar over komen (zoals het vaatwasser voorbeeld) en soms moet ze ook echt wel eens wat. Als we weg gaan moet echt die jas aan, ook als ze er geen zin in heeft, maar als we thuis zijn en ze wil haar schoenen niet aan, nou dan niet.

12. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,044
    453
    83
    Female
    Het is inderdaad een kwestie van blijven herhalen. Hier doe ik het ook al sinds een maand of tien. En als ik nu redelijk streng NEE zeg, dan stopt ze wel met wat ze moet doen. Ze lacht er nog wel bij en probeert het soms nog een keer, maar dan herhaal ik weer en haal haar weg. Wat ze ook wel eens doet als ik NEE zeg, is dan net doen of ze iets anders wilde doen (Bijvoorbeeld bij openmaken keukenkastje, dan gaat ze opeens er tegen slaan, zo vam: ik wilde hem niet opendoen hoor, ik wilde er alleen maar tegen slaan... jajaja, ik ben gek... NOT! hahahaha)

13. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je kindje de leeftijd heeft om een beetje mee te 'helpen' dan dat doen?
    Ik laat mijn dochtertje al heel lang mee helpen op haar manier en zo kan ik intussen ook verder waar ik mee beizg was.
    Dus bv de vaatwasser leeg ruimen of in ruimen, geef je kindje iets in de handen en wijs aan waar het hoort en ook al doet ze het niet goed, toch complimenteren!
    Hier is het elke dag zo, dochter neemt het onderstuk van de stofzuiger en gaat der gang en ik zuig dan even alle plintranden en dan heeft zij weer iets kunnen betekenen in het helpen en vind het wel weer ok dus krijg ik de onderstuk terug en kan ik verder met alles stofzuigen en zij gaat verder met haar speelgoed.

Zoals eerder is gezegd, consequent blijven en afleiden.
    Dus dingen wat je echt alleen moet doen en op momenten waar je kindje bij is dan uitleggen dat het niet kan en geef haar iets in handen.
    Zelfde met aan spullen zitten, uitleggen, weghalen en afleiden.

Share This Page