Einde dienstverband tijdens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door jackystory, 29 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jackystory

jackystory Fanatiek lid

10 feb 2012
    1.156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    beste uwv.

ik ben jacky story, en ik ben schoonmaakster van beroep. indistrueel diensden/intriuur verzorgster.
    5 dagen per week van 5:30 tot 13:30.
    mijn werk ik best wel zwaar en je werkt op een tijd schema.

hier mijn topic http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap-werk/367172-schoonmaak-werk-zwaar-werk.html

nu schoot mij net te binnen dat mijn contract 30 december 2012 afloopt.ik werk dan 1 jaar en 30 maanden bij dit bedrijf.(mijn 2 de contract is 1 jaar)
    en ik 26 januari uit gerekend ben.
    nu weet ik niet of mijn contract verlengt word.
    half december mag ik met verlof.
    zelf denk ik niet dat ze veel aangepaste werk voor mij hebben, dus dit zal betekenden dat ik vervroegt met verlof moet.

dus mijn vragen zijn.

als ik eerder moet stoppen met werken(met toestemming van werkgever, of de orbo-arts), door dat er geen aangepast werk is. mogen zij mij contract dan beeindigen?
    mogen ze tijden mijn verlof mijn contract beeindigen?
    en wat als ik 2 weken voor mijn verlof zonder werk kom, waar moet ik dan aan denken?

ik ben nu best wel onzeker geworden nu ik dit opeens voor mij zag.
    zo als ik u zeg in mijn onderwerp, ik ben echt een groentje, hoopelijk kunt u mij een beetje op weg helpen.

nog iets van informatie wat ik het opgezocht.

in mijn contract staat
    artikel 1-indienttreding,looptij, functie
    1.1 werknemer treed met ingang van 31 december 2011 in dienst van de werkgever in de functie van reiniging industrieel (functienummer 13.01).
    1.2 het dienstverband is aangegaan voor de duur van 12 maanden. het vangt aan op 31 december 2011 en eindigt van rechtwege io 30 december 2012.
    1.3 de arbeidsovereenkomst kan door beide partijen met inachtneming van de wetterlijke opzegtermijn worden opgezecht. opzegging geschied tegen het einde van de maand.

cao schoonmaak-en glazenwassersbedrijf.

uigezocht op fnvbondgenoten.nl
    5. Door opzegging door de werkgever.
    Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst door opzegging moet, na
    toestemming van het UWV Werkbedrijf (voorheen: CWI), de volgende
    opzegtermijn, beginnend tegen het einde van de kalenderweek, in acht
    worden genomen:
    a. één week, indien de proeftijd beëindigd is en de arbeidsovereenkomst
    nog geen 2 jaar heeft geduurd, ongeacht de periode tussen
    opeenvolgende betalingen en onder inachtneming van het hierna
    bepaalde;
    b. tenminste zoveel weken als de arbeidsovereenkomst na de
    meerderjarigheid van de werknemer gehele jaren heeft geduurd,
    ongeacht de periode tussen opeenvolgende betalingen met dien
    verstande dat uit dezen hoofde de opzegtermijn ten hoogste 13 weken
    zal bedragen en onder inachtneming van het hierna bepaalde.

met vriendelijke groet jacky story

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 2 jul 2012
    Laatst bewerkt: 2 jul 2012
    Beste Jackystory,

Tijdens de zwangerschap, het zwangerschapsverlof en binnen 6 weken na het zwangerschapsverlof geniet je ontslagbescherming. Zolang er een dienstverband bestaat, mag de werkgever je meestal niet ontslaan.

Als je voor de einddatum van je contract je werk niet meer kunt doen, meld je je ziek bij je werkgever. Zijn je klachten het gevolg van je zwangerschap, dan kan hij een ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen. Zijn je klachten niet het gevolg van je zwangerschap? Dan moet je werkgever je salaris doorbetalen.

Ook tijdens het verlof mag je werkgever een doorlopend contract niet beëindigen. Als je tijdelijke contract afloopt tijdens het verlof, hoeft hij het echter niet te verlengen. Je verlof loopt wel gewoon door.

Meestal betaalt UWV het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) direct aan de werkgever. Hij betaalt vervolgens je loon door. Indien je tijdens het verlof uit dienst gaat, kun je de WAZO beter direct zelf ontvangen.

Op onze website vind je actuele informatie over ontslagbescherming, ziekte tijdens zwangerschap en de WAZO.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina