De vraag zegt het al. Van mijn andere zoon weet ik nog dat na zijn eerste verjaardag zijn fontanel nog open was, en bij het kindje van mijn zus ook (15 maanden). Alleen kan ik bij mijn kerel helemaal niks vinden! We hebben er gister een hele discussie over gevoerd, en vroegen ons af of dit niet te vroeg was aangezien hij net 11 maanden is.....
Bij mijn zoontje was hij rond de 10 maanden dicht, bij Misha zit er nog een hele kleine opening... Volgens mij is het normaal dat een fontanel rond de 9 maanden dicht is..Ik vind 1 1/2 jaar juist erg laat..
Yeline wordt over 1,5 week 2 jaar en haar fontanel is nu bijna helemaal dicht. (had ff snel gevoelt bij haar haha) Ze heeft altijd een grote fontanel gehad de kinderarts begon dr ook steeds over dat hij zo groot bleef maar nu is die gelukkig bijna dicht
Toevallig heb ik dat net aan de kinderarts gevraagd. Met een jaar kan ie dicht zijn, maar ze vinden het prettiger als hij in het 2e jaar nog open is.
Even gekopieerd van wikipedia: De fontanel is een opening tussen de delen waaruit de schedel is opgebouwd (de schedelbeenderen). De meeste pasgeboren kinderen hebben 2 fontanellen: de grote en de kleine fontanel. De grote fontanel (die de vorm van een ruit heeft) ligt vlak boven het voorhoofd, de kleine fontanel (die de vorm van een driehoek heeft) ligt ter hoogte van de kruin. De reden dat de schedelbeenderen openingen ertussen bevatten, heeft te maken met het feit dat tijdens een bevalling de schedel door het bekken heen moet. De schedel is het deel van het kind met de grootste diameter. Dat wil zeggen dat dat deel bepaalt of het kindje door het bekken heen kan of niet. Als er ruimte is tussen de verschillende schedelbeenderen, is er de mogelijkheid om de diameter van de schedel wat te verkleinen, namelijk door de schedelbeenderen wat over elkaar te laten schuiven. Dit fenomeen wordt moulage genoemd. Van de fontanellen wordt door verloskundigen, huisartsen en gynaecologen dankbaar gebruikt gemaakt als oriëntatiepunten. Als er inwendig gevoeld wordt naar het hoofdje van het kindje, kan de ligging van het hoofdje bepaald worden aan de hand van de ligging van de verschillende fontanellen. Bij baby's vormt de fontanel een kritische plek omdat de hersenmassa erachter veel minder goed is beschermd. Bij het volgroeien van de schedel wordt de fontanel gesloten. De fontanel groeit compleet dicht rond de 12 tot 18 maanden. Een holle fontanel kan duiden op uitdroging. Een bolle fontanel kan duiden meerdere normale dingen zoals kauwen, persen of huilen. Als dit aanhoudt wordt aangeraden de dokter te raadplegen. Dit kan namelijk veroorzaakt worden door verschillende ziektes, waaronder bloedingen of infecties.[/b]
Bij Stijn is het ook nog een groot gapend 'gat'. Van de week nog te horen gekregen dat dat helemaal niet erg is. Zolang de huid iig maar niet strak in een bolletje staat.
ik ben vorige maand een keertje extra bij het cb geweest,omdat ik me zorgen maakte over de fontanel van mijn dochtertje(nu bijna 5 maanden) haar fontanel opening is nog geen vingertop breed. ik hoefde me geen zorgen te maken,want ze heeft altijd al een kleine fontanel gehad. wel houden ze het extra in de gaten. bij mijn 2 zoontjes was de fontanel rond 18 maanden zo goed als dicht. mocht je zorgen maken,gewoon ff naar het cb bellen,dan kunnen hun ff tussendoor voelen. groetjes tamara