Ik vroeg me af wanneer jullie kindjes zindelijk werden. Ik ben nu natuurlijk nog wat vroeg, maar ik zou mijn dochter heel graag voor haar 2e jaar (overdag) zindelijk maken. Echter als ik dit tegen andere mensen met kinderen zeg, lachen ze me bijna uit. dat lukt namelijk nooooit! maar dat moet toch wel te doen zijn? ik ben benieuwd naar succes verhalen
2,5 maar dat kwam omdat het zo uitkwam met de zomer. Mijn jongste ga ik ook pas met 2,5 jaar beginnen.
Hier als ze zelf er wat interesse voor beginnen te tonen. Merk dat nu bij de middelste en gaan er binnenkort actief mee aan de slag (hier eerst even de periode van het nieuwe zusje laten bezinken).
Hier vertelde het cb dat het vanaf 2 jaar pas mogelijk is, omdat ze dan goed kunnen aangeven dat ze moeten, en dat ze het pas goed voelen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
Onze jongste was met 2 jaar zindelijk maar omdat ze het zelf wilde. Was ook meteen dag en nacht zindelijk. Ze gaf toen aan dat ze net als haar broer en zus geen luier meer wilde. Onze oudste en middelste waren bijna 3. Je hebt het in je openingspost over zindelijk maken. Maar ik denk dat je niet over maken moet praten maar je ook heel erg naar je kind moet kijken. Is het er aan toe of niet? Met 2 jaar zindelijk zijn is best nog erg vroeg.
Als ze er aan toe zijn en of dat nu is met 1/2/3/4 jaar maakt me niet uit. De oudste was net 3 en van de een op de andere dag dag en nacht zindelijk
Je kunt een kind niet zindelijk 'maken'. Het kind moet een aantal dingen eerst kunnen: aanvoelen dat ie moet, plas/poep kunnen ophouden, bewust op gewenst moment gaan plassen/poepen ed. Als je ziet dat je kind deze dingen beheerst, kun je gaan trainen.
ik ga het proberen voordat hij 2.5jaar is, ik woon nu in nederland maar in belgie gaan de kinderen al halve dagen naar school vanaf 2.5jaar dus ik vind dat een mooie leeftijd om zindelijk te zijn
Met dochter weleens een poging gewaagd met 18 en 20 mnd, maar toen begreep ze het niet. Het kan pas als ze begrijpen wat ze doen. Niet als je kind op de grond plast en hooguit opmerkt dat de vloer nat is. Dochter was met 2j2mnd zindelijk, wel vanaf 1 jaar begonnen met potje/wc te zetten en haar er bekend mee te maken (als ze wilde, was heel vrij blijvend. Met zoon potje ingevoerd met 18 mnd. Toen begreep hij het al meteen beter, met 23 mnd ging hij het zelf aangeven en met 23 mnd was hij zindelijk.
Je kan heel veel willen, maar als je kindje er nog niet aan toe is (en dat zijn de meesten nog niet met 2 jaar) dan zadel je jezelf alleen maar op met heel veel dweil- en waswerk. De oudste is bijna 3 en nog niet zindelijk, ik had het ook liever anders gezien, maar het komt heus wel goed, nu of over een paar maanden. Laat het van je kindje uitgaan.
Ik zou hebben gezegd met 2,5 jaar, maar zoals een aantal dames al aangeven, moet je kind wel een aantal vaardigheden onder de knie hebben. Zoon heeft interesse en plast soms wel eens als ik hem op hetpotje zet, maar hij voelt echt nog niet aankomen wanneer hij moet plassen of poepen. Dus wat mij betreft zinloos om er nu mee te beginnen. Ik wacht het wel af, komt vast goed
Mijn dochter is net andrhalf en geeft aan dat ze in de luier aan het plassen is. Maar denk dat op de wc plassen nog wel even gaat duren. Ze plast snachts iniedergeval niet meer in de luier. Maar denk dat ik nog niet te vroeg moet juichen... Kan zo weer omslaan denk ik.
mijn dochter staat gehurkt als ze aan het poepen is, heel bewust is ze bezig. ze aat ook bewust scheetjes.. in de zomer ga ik het eens proberen. met 1 jaar en 9 maanden ben ik er een paar dagen mee bezig geweest, ze deed het super, alle plasjes en poepjes gingen in het potje. maar ik was net 5 weken ervoor bevallen, nog erg moe en druk met de baby dus er weer mee gestopt
Het kan wel, maar dan moet je kind er wel aan toe zijn. Als je wat googelt op zindelijkheidstraining, vind je het lijstje 'voorwaarden' wel. En of je kind daar aan toe is voor de 2e verjaardag, dat stuur je dus niet... Dus kan me wel voorstellen dat je vrienden moesten lachen
Hier met ruim 2,5. Paar maanden eerder had gekunt alleen was dat niet handig met net een zusje. Alleen de eerste dag een ongelukje gehad. Maar na een maand of 2 kreeg ze een terugval en leek ze het vaak niet/te laat te voelen en was haar onderbroekje steeds nat of soms echt alles nat. Wel gewoon doorgezet en maar consequent op de wc gezet. Inmiddels gaat het net weer goed. Poepen durft/kan ze niet op de wc/potje. Daar vraagt ze een luier voor, ze poept ook altijd in de raarste houdingen dus vermoedt ook dat ze het lastig gaat vinden om zittend te poepen. Binnenkort willen we wel proberen of we haar zover kunnen krijgen.
Ik ken iemand die d'r kindjes vanaf dat ze zelfstandig konden zitten ze 's avonds voor het slapen gaan en 's ochtends als ze uit bed kwamen op de pot zette. Die kinderen waren wel zindelijk rond hun 2e jaar. En ookal konden ze niet goed praten, ze wezen wel naar de wc deur of de pot.. ik zou zeggen, probeer het potje plassen positief te brengen. wilt je kindje een keer niet dan ook niet dwingen, want dat werkt averechts
Hier ook met 2,5. De zomer met bijna 2 geprobeerd, maar geen interesse. Ga ook niet dwingen, helpt toch niet. Vanaf toen dus gewoon af en toe potje of wc aangeboden tot hij zelf aangaf op de wc te willen zitten. Toen ging het heel snel, met een maandje zindelijk en een maand later ook de nacht.
Ik ben van mening dat je een kindje niet zindelijk kunt maken. Je kunt beginnen met oefenen als je kindje daar aan toe is, zie bovengenoemde lichamelijke voorwaarden. Het ene kind is dat met 2,5 jaar en een ander kind pas met ruim drie jaar of nog later. Zindelijk voordat ze 2 is, lijkt me niet echt realistisch.