Even inbreken, DNA schade bij het evt vruchtje zal niet optreden, in het geval van bevruchting na de HSG zal de straling van de HSG niet meer van invloed zijn. Het is niet zo dat het nog nawerkt zeg maar. Bij evt bevrucht eitje zal de straling (die dan dus NA de bevruchting op het vruchtje moet komen) geen DNA schade veroorzaken, om het simpele feit dat er bij beschadiging van het vruchtje een alles of niets 'regel' is. In dit stadium is de celdeling zo snel dat bij teveel schade het vruchtje niet levensvatbaar is en dus word je ongesteld, waarschijnlijk zonder je door hebt dat je bevrucht bent geweest. Wanneer er geen of weinig schade is zullen de niet beschadigde en dus gezonde cellen de deling op zich nemen en er zal zich een gewoon gezond vruchtje vormen. Dus niet teveel zorgen om de straling bij HSG, ik ben zelf rontgenlaborant met een stralingsniveau 3, hetzelfde niveau wat een radioloog moet hebben!
Vasca, wat fijn dat het is meegevallen. Heb bewust niet verteld wat mijn ervaringen zijn met HSG, want voor mij was het echt een hel. Fijn dat het jou meegevallen is. Zoals ik zei Jippiejee, denken ziekenhuizen verschillend over de risico's van straling op eicellen. De 1 zegt dit, de ander dat. Iedereen zegt hetzelfde verstand te hebben erover. Ik heb alleen maar neergezet wat ons ziekenhuis (UMCU) voor beleid aanhoudt... Ben me bewust dat adviezen hierover uiteenlopen. Denk dat het altijd goed is te luisteren naar je eigen arts en naar waar je jezelf goed bij voelt.
@Vasca: gelukkig is het allemaal meegevallen. ja die eendenbek is vervelend he! Ik vond dat inderdaad ook het pijnlijkste. Bij mij heeft de gyn zelf de HSG gedaan. En op het moment van het inspuiten kwam de radioloog erbij om het mede te beoordelen. Bij mij lag mijn ene eierstok ook hoger en wat meer naar de zijkant. maar dit was geen probleem vertelde de gyn en ook mijn baarmoeder lag hoger dan normaal. Groeten Sonneke
Mooi om te horen dat het je is meegevallen en dat het er waarschijnlijk goed uitzag! Ook fijn dat je zo'n lieve gyn hebt die al je vragen wil beantwoorden. Ik ben het helemaal met je eens, hoe meer je zelf op zoekt, hoe meer je ook (soms onnodig) zit te stressen en onderzeker wordt, maar ik ben er van overtuigd dat als je het goed doet je er ook veel aan kunt hebben. Sterker nog, ik weet niet of ik nu wel zwanger zou zijn als ik zelf niet achter allerlei alternatieve onderzoeken in het buitenland was nagejaagd, waardoor ik extra medicijnen kon gaan gebruiken. En jij kan nu lekker van het feestje genieten met een drankje erbij, zonder dat je naproxen moet nemen en je hebt de HSG mooi al achter de rug. Op naar een mooi begin mei ei en een prachtig begin januari beebje!!!
Ja gevoel is ook belangrijk, maar ik durf te zeggen dat ik hier meer verstand van heb dan veel artsen, daarom reageer ik ook. Ik heb op fora echt schokkende dingen gelezen, zelfs adviezen om abortus te plegen, na onderzoeken die ècht niet een groter risico als bv roken tijdens zwangerschap en daar is toch ook geen arts die een abortus adviseert...... Te losjes omgaan met straling is niet goed en als het te plannen valt (zoals met HSG) dan moet je dat doen. Maar dat is voor ieder onderzoek met rontgen straling, alleen doen als het nodig is...
@jipiejee: bedankt voor het inbreken! ik vind het altijd fijn als mensen die er wat vanaf weten dat willen delen. Dat meningen verschillen is nou eenmaal een gegeven in de medische wereld blijkbaar. @merah: denk dat je gelijk hebt en je dan het beste kunt meegaan met wat je eigen arts zegt, of waar je je goed bij voelt. Mijn gevoel zegt/ zei me inderdaad dat ik juist deze cyclus wel wel proberen. Ik ga er ook vanuit dat er inderdaad als het mis gaat, dat dan al heel vroeg zal zijn en het dus een hele vmk wordt. Maar daarom dacht ik wel: ik vraag het nog maar even. Ik weet gelukkig ook wel dat ik sommige dingen die op een forum gezegd worden met een korreltje zout moet nemen (maar dat zijn dan vooral de meningen die je er toch vaak wel makkelijk uit haalt). @merah: lief dat je je ervaring nog even voor je had gehouden. Ik had het wel aangekund hoor, had al wel meer horror verhalen gehoord (eentje van een hele goede vriendin, waarvan ik het verhaal destijds live en ongecensureerd te horen kreeg, die kon toen ook niet vermoeden dat ik er ook nog aan zou moeten geloven). Maar ik ben gelukkig redelijk goed in ontkennen soms. Dus pas een paar uur van te voren ging ik me echt zorgen maken over de pijn. Zorgen maken over andere dingen vind ik alitjd lastiger. Met pijn enzo denk ik vooral: het is voor een goed doel en het moet nou eenmaal. @nana: wat goed dat jij zo voor jezelf bent opgekomen dat je nu zwanger bent. Wat heb je dan voor onderzoeken gehad in het buitenland? Ik denk/hoop trouwens dat mijn internet wijsheid hopelijk bij het wel IUI voor elkaar krijgen ook nog zijn steentje kan bijdragen. Ik heb dus 10-05 die bel afspraak en wil dan echt nog een keer alle redenen die ik maar kan bedenken op een rij zetten waarom we dus echt wel IUI moeten krijgen. Ik zit al dagen (heel irritant) in mijn hoofd een discussie te voeren met het hele artsenteam in mijn hoofd. Dus als jullie nog tips/ goede adviezen, overtuigende onderzoeken hebben: alles is welkom! En ik ben superblij dat ik inderdaad hier ook eigenwijs in ben geweest. Het heeft tot nu allemaal heel goed uitgepakt! Ik ga morgen lekker genieten met een wijntje en zonder pijnstillers. Hoewel ik op dit moment nog ff niet aan alcohol moet denken... koninginnenacht en dag hebben er aardig ingehakt. Ben toch nog een keer (of eigenlijk dus 2x) lekker los gegaan. Weet dat het niet goed is en normaal probeer ik het te voorkomen. Maar ik had eigenlijk gedacht/ hoopt dit jaar lekker te gaan shoppen voor babyspulletjes en aangezien dat er dus nog niet inzit, heb ik besloten dan nog maar een keertje lekker wild konninginenacht te vieren. Das (hopelijk) misschien ook voor de laatste keer dat het nog kan.