Wanneer huis te koop zetten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Yukl, 7 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

We zitten met een dilemma. We gaan in 2012 verhuizen. Naar Amersfoort of Enschede (wonen nu in Amsterdam). Mijn man is aan het solliciteren voor een functie in Duitsland maar krijgt daar waarschijnlijk pas in november uitsluitsel over. Krijgt hij de baan, dan wordt het Enschede. Krijgt hij de baan niet, dan wordt het Amersfoort (en blijft hij in Amsterdam werken).

Als het Enschede wordt, zullen we in februari/maart 2012 moeten verhuizen. Als het Amersfoort wordt, ligt dat vrij. Maar het liefst zo snel mogelijk omdat ik dan per januari 2012 op zoek ga naar een baan in die omgeving en ik wil niet te lang heen en weer reizen.

Huizen staan hier lang te koop. Sommige al 2 jaar, anderen veel korter. De grote woningen worden redelijk vlot verkocht (6 tot 9 maanden). Ons appartement maar dan op een verdieping hoger (maar verder precies hetzelfde, alleen 5m2 kleiner) is laatst binnen 4 maanden voor een enorm hoog bedrag verkocht (aan mensen uit Enschede :D).

Dus... Wanneer gaan we ons huis te koop zetten?

Optie 1: per 1 juli. Met het risico dat we heel snel verkopen en voordat we uitsluitsel hebben dit huis uit moeten. Tijdelijk huren in Amsterdam is bijna geen doen. Ivm het kdv moeten we wel in de buurt blijven.

Optie 2: per 1 november. Dan krijgen we uitsluitsel, maar zouden we wel 3 maanden later al moeten verhuizen als Enschede door gaat. Mogelijk lang dubbele lasten die we moeilijk kunnen dragen (daar gaat de spaarrekening....). En ik wil eigenlijk ook zo snel mogelijk weg hier (maar dus niet TE snel ;)).

Optie 3: ergens tussen optie 1 en 2 ;) of misschien nog weer anders :D

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh ja, nu te koop zetten schijnt verkooptechnisch beter te zijn dan rond de winter.

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Kan je niet verkopen met optie te blijven zitten tot febr volgend jaar? Opleverdatum in overleg bv?

het klopt dat nu verkopen wat beter is... huizen zien er vriendelijker uit, bloemetjes bloeien etc.. dus potten op balkon showt leuker dan pak sneeuw... plus dat zonlicht huizen van binnen opfleurt

4. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

We gingen naar een nieuwbouw wijk, we hadden ons huis gelijk te koop gezet. Op het forum vonden zo ons maar vreemd.
    Wij hadden zoiets weg is weg.
    We huren wel wat of we zien wel.
    Wij hadden toch nog 10 mnd nodig ons huis te verkopen, maar we hadden geluk, de nieuwe mensen wilde de zomer er pas in. Precies als ons huis klaar zou zijn.
    We hebben hier veel mensen gehad die al zolang met dubbele woonlasten zaten dat ze beide huizen te koop gezet hebben en echt enorm last hebben gehad van de dubbele maandlasten.

Ik zou het te koop zetten, vooral in deze onzekere tijd. Weg is weg, je kan over het termijn onderhandelen en je kan ook nog huren. Het is omslachtig, maar ik zou het persoonlijk spaans benauwd krijgen.
    daarbij de regering blijft maar enorm bezuinigen, ik ben ook beetje bang dat ze nu aan de hypotheekaftrek gaan komen.
    Daarbij worden de regels weer strenger in september.

dus mijn motto weg is weg. O

5. Tese

Tese Niet meer actief

Nu te koop zetten. Mensen gaan vaak in de zomer op zoek naar een huis en je geeft ook altijd aan per wanneer je eruit gaat. Dus kopers houden daar rekening mee.
    Bovendien als je het nu te koop zet moet je al mazzel hebben dat je het op tijd kwijt raakt. Laat staan in november.

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

aangezien de eisen voor een hypotheek weer aangescherpt worden zou ik zeggen voor zo snel mogelijk. je kan toch met de eventuele kopers afspreken dat jee en ruime verhuisdatum aan houdt of zeg ik dan iets geks? ik denk dat in nov veel te kort dag wordt en een boel stres opleverd want je moet dan snel verkopen. nog even los van die hypotheken toestanden die nog verder aangescherpt gaan worden voor potenciéle kopers in 2012.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik weet niets over aanscherpen per 2012. Volgens mij is dat ook helemaal niet aan de orde? Alleen dat je per augustus 50 procent moet gaan aflossen. Maar dat redden we toch al niet.

Het punt met die verhuisdatum is dat mensen er tegenwoordig snel in willen. Dat zeiden ook de hypotheekadviseurs die ik hierover sprak. Dat komt doordat mensen meestal eerst verkopen en dan aankopen en zelf dus al met een termijn zitten.

Fijn om de reacties te lezen :) geeft toch weer nieuwe ideeën.

8. brenda1976

de vraag, kan je 1 of 2 jaar of langer overbruggen qua reizen en qua geld? nee? zou ik het niet doen.

Je hebt snel iets gehuurd, dat is wel heel lastig, maar ik zag toen bij ons in de buurt dat mensen zoveel stress er van hadden en echt er aan onderdoor gingen, ook financieel.
    En verhuizen kost al hoop geld, bij die mensen zat de kosten tot aan hun lippen.......

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik zou nu te koop zetten en dan maar tijdelijk huren of op een camping ofzo, altijd beter als dubbele lasten..

10. Sensea

Sensea Niet meer actief

yukl het fijne weet ik er ook niet van hoor, ik hoorde het laatst van iemand op het forum dat ze in 2012 weer verder gaan aanscherpen.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

We kunnen het wel dragen die dubbele lasten, maar leuk is zeker anders. Bovendien kunnen we natuurlijk ons spaargeld goed gebruiken voor het nieuwe huis, en zie ik het liever niet verdampen. Dus het is zeker een overweging die ik meeneem. Ik hou niet zo van financiele stress. Eraan onderdoor gaan we sowieso niet, want onze ouders zijn behoorlijk vermogend. Die zullen ons in het ergste scenario niet aan ons lot overlaten. Maar goed, dan nog hoop ik natuurlijk niet in dat scenario verzuild te raken. ;)

Ik moet zeggen dat ik het ook gewoon onwijs spannend vind, ons huis te koop zetten en verhuizen. Het is nogal een besluit namelijk, deze plaats uit gaan en ons helemaal ergens anders gaan settelen. Ik merk dat dat me ook een beetje tegenhoudt, terwijl we toch echt groter willen gaan wonen.

Een ander ding wat me ook tegenhoudt is de financiele onzekerheid vanwege de bezuinigingen. We willen wel NU ons droomhuis gaan kopen en de komende 20 jaar (minimaal) niet meer verhuizen. Dus we willen niet bezuinigingen op het nieuwe huis (ik studeer nog af, dus ons financiele toekomstplaatje is erg gunstig, maar nu gewoon nog niet). Maar dan moeten ze niet NU drastische besluiten gaan nemen, want dan zitten we wel in de shit. Al ga ik daar absoluut niet vanuit. Er wordt namelijk helemaal niet gesproken over de hypotheekrenteaftrek door dit kabinet. Maar bijv. die 50 procent aflossen vind ik al een vervelende ontwikkeling. Ik heb helemaal niet de behoefte om zoveel af te lossen (op een huis van 3,5 a 4 ton) en het schroeft de vaste lasten met een enorm maandbedrag omhoog.

Issues, issues. :D

12. brenda1976

sterkte met je afweging.
    gelukkig is je fam vermogend. Dat scheelt nogal. maar hoe dan ook is het altijd wel zonde.
    zo heeft vriend van ons in de dure wijk van amsterdam ook een appartement, hij dacht het zo kwijt te zijn, staat al 2 jaar te koop. Hij verhuurt het nu. Dat is natuurlijk ook een optie.

Ja ik vind de ontwikkelingen van deze regering zo plotseling, dat ik mijn hart vast houd voor de aftrek. Maar goed.
    We zullen het zien.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou even wachten tot november, tot je uitsluitsel hebt. Mensen kopen en verkopen en verhuizen in elk jaargetijde en als je zorgt dat je je appartement in goede en nette staat achterlaat, zou ik denken dat je 'm echt wel verkoopt. Je kunt eventueel een stylist vragen even met je mee te kijken: die hebben vaak goede oplossingen om je huis er veel aantrekkelijker uit te laten zien, zodat mensen die niet door dingen heen kunnen kijken, ook een goede indruk van je huis krijgen.
    Bovendien heb je bij hypotheken toch de optie om met je nieuwe hypotheek pas af te gaan lossen als je oude huis verkocht is? Vraag daar eens naar, ik geloof dat dat max 6 maanden uitgesteld mag worden en dan zou je dus 9 maanden hebben om je huis te verkopen :) Dat is al weer heel wat ruimer dan 3 maanden :)

Verder: zoek een makelaar die ook op funda zit of die de website met huizenaanbod vrij toegankelijk heeft. Er zijn namelijk makelaars waarbij je eerst in moet schrijven voor je toegang krijgt tot hun huizenaanbod en wij haken dan altijd af... (ook wel omdat we geen serieuze verhuisplannen hebben, maar toch).
    Hoe gemakkelijker mensen een kijkje kunnen nemen, hoe beter ;)

En zorg dat je huis scherp geprijsd is. Niet te goedkoop, (want dan denken mensen dat er wat mee is), maar een reele prijs die mensen echt lokt om te komen kijken :)

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja het is echt niet voorspelbaar, de Amsterdamse woningmarkt. Ik denk wel dat we een gunstig appartement hebben om te verkopen, maar dat kan ook enorm tegenvallen.

We moeten sowieso eerst verkopen en dan pas aankopen ivm de overwaarde van dit huis (moeilijk te voorspellen ook) en omdat we een groot deel van de hypotheek bij mijn schoonmoeder hebben. Zij kan niet overbruggen namelijk en banken doen dat ook niet tijdelijk voor haar.

Hmm ik denk dat we het toch al te koop moeten gaan zetten. Iek, eng!

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ rozemarijke: oh die regeling ken ik niet, daar zal ik eens naar vragen bij onze hypotheekadviseur! Bedankt. :)
    We hebben al een makelaar, eentje die inderdaad op funda zit. Hij heeft ons appartement maar dan hierboven vrij recent verkocht. Voor ons wel een belangrijk argument omdat we particuliere erfpacht hebben (dus gezeur met banken). En hij is bovendien erg enthousiast over het huis, wat hij hopelijk ook op potentiele kopers kan overbrengen.

16. brenda1976

spannend, succes!
    en ja niks voorspelbaarder dan de woningmarkt, je hoeft er maar een te hebben.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou het zsm te koop zetten. Wij hebben 2 jaar geleden hetzelfde dilemma gehad. Ik was in verwachting van de eerste, we wouden een nieuw huis kopen waar zeker 5 mnd opknapwerk in zat, en besloten ons eigen huis toch maar te koop te zetten omdat alles zo lang te koop stond. Wat denk je, eerste kijkers kochten het :D We hebben toen een tijdje de overdracht uitgesteld ivm mijn zwangerschap, en daarna nog even gehuurd totdat ons nieuwe huis af was. Niet fijn, om een keertje extra te moeten verhuizne, maar duizend keer te verkiezen boven de stress van 2 huizen.

Ik zou de boel gewoon te koop zetten en kijken waar het schip strandt. Als het snel verkocht wordt, zeker 3 maanden overdracht bedingen, en misschien alvast naar Amersfoort of Enschede gaan in een huurhuis? Kun je direct een nieuwe creche uitzoeken.

18. Sensea

Sensea Niet meer actief

yukl@ zou je willen uitleggen wat die 50 procent aflosregel inhoudt, ik ken die niet schrik er wel van eigenlijk ( ben tochal niet zo thuis in dit soort dingen)

19. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Nu! Wij zijn al 10 mnd bezig.. Gek genoeg dan weer wel in herfst winter heel veel kijkers en nu nog maar 1 in 2011, je vind echt wel een oplossing als om te overbruggen indien nodig maar je mag blij zijn je huis te kunnen verkopen tegenwoordig.

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat valt wel mee toch, dat je zo ontzettend veel meer maandelijkse kosten hebt bij die eis van 50% aflossen?
    Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek waarbij we 65% aflossen, (we hebben een goede financiele adviseur met een reele blik op financien en wat verstandig is, dus dit werd ons 7 jaar geleden al zo geadviseerd. Ik kan je de gegevens wel doorsturen als je wilt, ze zitten in Utrecht).
    Aflossen is erg verstandig, alleen al omdat je helemaal niet weet hoe zaken als AOW en pensioenen zich zullen gaan ontwikkelen. Als je aflost en je komt rond je 65 (of tegen die tijd waarschijnlijk 67 ;)) in de knel financieel, kun je dan je huis verkopen en heb je ook een spaarpot opgebouwd. Als je enkel rente betaalt, mag je hopen dat je tegen die tijd je huis kunt verkopen voor de hypotheek die je er op hebt....
    Ik begrijp nu overigens wel steeds meer waarom zoveel mensen zo ontzettend veel duurdere huizen dan wij kunnen betalen..... Ik snapte er al nooit wat van dat wij, met een modaal inkomen, enkel een huis van 2 ton konden kopen, en dat de rest van de mensen om ons heen in kasten woont waar je u tegen zegt. Als niemand aflost.... Is dus echt geen slimme zet om niet af te gaan lossen!

Wat betreft hypotheekrenteaftrek: die zal sowieso niet helemaal afgeschaft worden, want de druk op huurwoningen is veel en veel te groot nu al.
    Bovendien is uit Scandinavische ervaringen al wel duidelijk dat een afschaffing in 1 keer een enorme impact heeft op de economie en dat kan helemaal niet.
    Mij lijkt dat huizen beneden de 5 ton voorlopig wel veilig zijn, alles daarboven zit denk ik wel in een risico-categorie. Maar goed, als je meer dan 5 ton uit kunt geven aan een huis.... dan zou je 'm echt zelf moeten kunnen betalen ;)

Deel Deze Pagina