Blup, als je na 1 augustus een hypotheekofferte tekent, mag maximaal de helft van de aankoopwaarde van het huis aflossingsvrij zijn. Aan bestaande hypotheken wordt niet gemorreld. Yukl, ik zou het nu te koop zetten. Evt. met in de omschrijving een overdracht per januari 2012. Je kunt altijd nog nee tegen een koper zeggen (hoewel je dat natuurlijk niet snel doet). En wij zitten nu bijvoorbeeld ook gehuurd en zijn dus zeer flexibel qua overdracht. Wie weet zijn de kopers van jullie appartement dat ook wel.
En o ja, wij wilden in eerste instantie ook een droomhuis kopen en dan niet meer verhuizen, maar dat hebben we uiteindelijk toch niet gedaan. Toch goedkoper gaan zitten en iets van onze eisen ingeleverd. We zien over een jaar of vijf wel weer verder, geeft ons in elk geval veel minder stress.
@ rozemarijke: onze vaste lasten zouden dan zo'n 350 euro per maand hoger worden geloof ik. En dan lossen wij sowieso niet de helft af, omdat we over het bedrag bij mijn schoonmoeder niets hoeven af te lossen. Ik vind aflossen an sich wel verstandig, zeker! Maar 50 procent vind ik erg veel. Aan zoveel spaargeld heb ik tegen die tijd echt geen behoefte. Bovendien had ik graag nog een paar jaar aflossingsvrij gehad en dan pas gaan aflossen, omdat we dan financieel veel beter zitten (want ik inmiddels al even een baan dus veel meer inkomen). Dan hadden we nu een groter huis kunnen kopen, en later alsnog een aardig bedrag kunnen aflossen. De regel komt dus net op het verkeerde moment. Overigens, dat mensen met een hypotheek boven de 5 ton geen aftrek nodig hebben, is niet waar. Mensen kopen vaak naar hun vermogen, rekening houdende met de aftrek. En juist de mensen met een hypotheek van 5 ton, krijgen veel geld dmv die aftrek. En ook in deze groep zullen er dus mensen zijn die bij afschaffing daarvan, hun huis zullen moeten verkopen. Mijn vader is financieel adviseur voor ondernemers en zegt dat deze mensen juist relatief vaak eigenlijk een te hoog hypotheek hebben voor hun inkomen. Hun eigen schuld natuurlijk Maar het is niet zo dat ze hun huis zonder aftrek ook gewoon kunnen betalen. Net zo min als veel mensen met een laag inkomen. @ kvinna: ik wil er niet op gokken dat we over 5 jaar weer gaan verhuizen, ivm de dalende huizenprijzen en de onzekerheid over de aftrek. Straks zitten we met een restschuld en kunnen we niet meer weg. Onder andere om deze reden willen we nu groot kopen zodat we er in principe voor de rest van ons leven kunnen blijven zitten.
Vanavond maar eens om de tafel met mijn man. En ik ga denk ik ook nog even mijn vader om advies vragen, dat heb ik nog niet eens gedaan.
Wij hebben ook een hyptheek waarbij we ongeveer 65% aflossen, en dan ook nog versneld, omdat je tegenwoordig nog maar max 30 jaar hypotheekrente aftrek hebt. Dus wij hebben het deel van onze eerste huizen, waar we al hypotheekrenteaftrek op hebben gehad, gelijk laten trekken zodat we dat complete bedrag in 30 jaar aflossen. En aangezien we 8 jaar in ons eerdere huis hebben gewoond, lossen we 64% in 22 jaar af. Helpt ook wel met verhoging van de maandlasten, maar is wel een fijn en stabiel financieel vooruitzicht. Herkenbaar, die opmerking over mensen met grote huizen. Ik zie ook veel mensen die minder verdienen grotere huizen kopen, maar ik ben toch van de behoudende financiering We hebben genoeg ruimte om nu bv niet in paniek te raken bij de plannen van het kabinet voor de kinderopvang.
@ Juul75: nu verdienen jullie denk ik ook wel redelijk veel toch? Dan is het ook wel een stuk makkelijker om behoudend te zijn (en vervolgens veel af te lossen). Ik zou denk ik met een hoog inkomen een stuk meer financiele zekerheid incalculeren dan met een laag inkomen. Ik heb trouwens ook niet de ambitie om met een tophypotheek te zitten. Dat gaan we ook sowieso niet doen, maar we gaan wel bewust redelijk hoog zitten omdat we 99 procent zeker weten dat we straks alsnog weer ruim zitten qua financiele zekerheid. Een andere optie is nog 5 jaar wachten met verhuizen, maar dat zie ik niet zitten (en is in het geval van enschede niet eens een mogelijkheid). We wonen vrij klein nu.
Oeii, spannend allemaal zeg! Ik kan je niet adviseren, zo te lezen heb je ook al goede adviezen gekregen Wat ik wel weet is dat dingen vaak niet gaan zoals je gepland had. Zo hadden wij verwacht dat ons huis wel een poosje te koop zou staan en was binnen 10 dagen verkocht. En ik had ook allang verwacht een baan te hebben, ook nog steeds niet. Niet dat dat jou zal gebeuren maar wij denken al een paar jaar dat we er financieel op vooruit gaan en dat gebeurt steeds niet Laat je goed voorlichten en tja, risico's nemen hoort bij het leven
Ja, we verdienen wel behoorlijk met z'n tweetjes. Maar toen we minder verdienden waren we ook financieel behoudend en hebben dus pas later een groter huis gekocht, toen dat beter paste bij onze financiele situatie. Ik begrijp je redenatie wel, dat je nu wilt kopen voor de rest van je leven, vanwege het risico van met een restschuld op je huis blijven zitten. Maar voor hetzelfde geld gaat je leven niet zoals je het incalculeert, en blijf je op je grote huis met een veel grotere restschuld zitten. Zoals je al zei: keuzes keuzes keuzes Ik heb een huis kopen nooit leuk gevonden, bah. Veel te veel keuzes waar veel vanaf hangt
Zo snel mogelijk... je kunt in Amsterdam makkelijk huren. Beter je huis kwijt dan er straks mee zitten! Oja, wij hebben ons huis (in Amsterdam) in 3,5 week verkocht.. het hangt erg af van de mate waarin je huis courant is. Wij hebben ons huis wel in de zomer verkocht. Let op de hypotheekregels zijn enorm aangescherpt en de verwachting is dat dit alleen maar erger zal worden!
Weet ik, maar idd: eigen schuld, niet zo verstandig. Wij hadden destijds van bepaalde banken ook gewoon 3 ton mogen lenen Hadden we ook een mooier/groter en/of beter huis gehad. Niet gedaan, omdat we idd ons huis ook nog willen kunnen bekostigen als bepaalde dingen wegvallen... Desondanks zitten we nu toch vast, omdat ons huis flink in waarde is gedaald en we op dit moment ergens tussen de 20 en 30.000 schuld over zouden houden als we toch zouden verkopen Nouja, is niet anders, roeien met de riemen die we hebben maar.... (en misschien toch eens meedoen met de staatsloterij ). Dus het is wel verstandig idd om een huis te kopen waar je mee toekunt qua ruimte. Maar.... met 350.000 en 2 kids zou dat toch ruim moeten kunnen? Wij wonen voor 2 ton in een huis van 145 m2, 4 slaapkamers boven (20, 10, 10 en 6 m2) en een zolder die we deze zomer hopen te vertimmeren tot 2 slaapkamers en een studeerhok.... (ongeveer 10 m2 allemaal).
O, en die 350 aan stijging van je woonlasten: dat is netto? Of bruto? Want bij een duurder huis ga je in verhouding natuurlijk wel weer meer hypotheekrente-aftrek krijgen....
Dat is netto Voor 200.000 euro kunnen we in beide woonplaatsen niet zo'n groot huis kopen. Niet als het geen klushuis mag zijn en het in een prima wijk staat. De huizen die wij op het oog hebben zijn zo'n 150 a 165 m2. 300.000 euro zou nog wel kunnen lukken. Wat onwijs balen Rozemarijke van die restschuld. Dat lijkt me echt vervelend! Gelukkig hebben we veel overwaarde in dit huis zitten. Dat is ook hard nodig, want we hebben gekocht in de piek. Ons huis is dus ook flink in waarde gedaald. Maar we houden nog steeds een ruime overwaarde over gelukkig.
Oh ik zie nu dat als we het aflossen over 20 jaar zouden spreiden, het maandbedrag 250 euro wordt (aflossing van een bedrag van 115.000 euro). Ik heb de vorige keer 15 jaar ingevuld en dan is het bijna 400 euro per maand. Naja, is nog wel te overzien. Eventueel kunnen we het aflossingsbedrag altijd nog omhoog schroeven tegen de tijd dat ik een baan heb en een redelijk inkomen heb.
Moet je dan ook een hypotheek looptijd van 20 jaar nemen trouwens? Trouwens, vergeet het bijna te zeggen Maar ik heb de makelaar vanmiddag gebeld en hij komt donderdag langs.
zsm proberen te verkopen natuurlijk, je hebt al mazzel als je je huis verkoopt in deze tijd, die tijdelijke oplossing komt dan wel (van mijn part in een vakantiepark en dan maar wat verder rijden) dat komt we goed, je huis verkopen lijkt me prioriteit nummer 1.. en idd nu is een betere tijd!
Ik woon ook in Amsterdam en wij hebben ervoor gekozen om het huis al te koop te zetten (in januari) terwijl we pas in augustus in ons nieuwe huis kunnen. Uiteindelijk hebben we het aan mijn zusje verkocht dus was de oplevering geen probleem, maar wij hebben ervoor gekozen om eventueel iets te zakken met de prijs mocht de koper erop staan om het huis eerder te krijgen, zodat deze een "compensatie" zou krijgen voor het wachten. Andere optie is om er wel snel uit te gaan en tijdelijk iets te huren, maar is ook niet ideaal... Kijk hoe het loopt terwijl je het nu al te koop zet... is het slechtste geval ketst de verkoop af op de opleverdatum! Maar dan heb je nog de tijd om een nieuwe koper te vinden
Nee, je rente wordt dan na 20 jaar gewoon opnieuw vastgesteld, je kunt dan opnieuw kiezen uit de tarieven en termijnen die dan beschikbaar zijn.
Ja maar volgens mij is de rente nu niet zo gunstig. Dus ik weet niet of 20 jaar vastzetten wel zo gunstig is. Maar ik wil natuurlijk niet in bijv 5 jaar de helft van de hypotheek aflossen. ik vraag me af hoe ze zoiets regelen met de nieuwe regel. @ haasje: in welk stadsdeel gaan jullie wonen?
Rente is nog prima op dit moment hoor. Als je op de rente overzichten kijkt is hij nog steeds extreem laag, vanwege dat de rente zo verlaagd was om tijdens de crisis de economie te laten draaien. Hij gaat stijgen, omdat de economie aantrekt en de inflatie stijgt, daarmee willen ze dus de groei wat afremmen. Verwchting is dus dat de rente over de komende periode gaat stijgen. Dat wordt ook weerspiegeld in de lage stand van obligaties, die wil nu niemand meer hebben.