Oke, Sinds maandag weet ik dat ik zwanger ben. Ik heb al een prachtige dochter van 4 jaar oud. Zelf ben ik van een tweeling.. Nu is mijn vraag of ik dan zelf ook meer kans op een tweeling heb. Ik ben nu al super zenuwachtig voor mijn eerste echo die week 12 pas gaat plaatsvinden.. Ik ben zo bang voor een miskraam of wat dan ook.. Maar ik zou een tweeling echt geweldig vinden. Ik mijn famillie komen namelijk veel tweelingen voor. Zijn de symptonen dan ook heftiger?! Want ik kan me niet herinneren dat wat ik nu allemaal voel.. Dat met mijn dochter ook al Zo vroeg had.
Wat ik had begrepen kan er alleen genetisch meer kans zijn op een tweeeiige tweeling. Het kan erfelijk bepaald zijn dat je twee eitjes in een cyclus afgeeft. Eeneiige tweeling zit volgens mij geen erfelijke factor aan.
Twee-eiïg kan idd erfelijk zijn, dat wordt via de moeder doorgegeven. Mijn oma was bijv de helft van een tweeling, zij heeft zelf geen tweeling gekregen maar 3 van haar 4 kinderen wel. Mijn zusjes zijn dus ook een tweeling, de 1 heeft al 2 kids (geen tweeling), de ander niet. Ikzelf ben voor de 3e keer zwanger, geen tweeling. Bij ons slaat het dus tnt een generatie over, maar of mijn nichtjes/dochter een tweeling krijgen zullen we dus over lange tijd pas weten
Twee-eiig idd genetisch, maar alleen van moeder op dochter. Mijn vader is bijv van een twee-eiige tweeling, maar ik maak dus niet meer kans.
Mijn oma was van een tweeeiige tweeling, ze kreeg zelf een tweeling 1 zoon en dochter - en die dochter kreeg ook weer een tweeling! Allemaal tweeeiig.
MIjn moeder is een twee eiige tweeling. Ik ben nu zwanger van de tweede maar ook dit is geen tweeling. Gekukkig haha, ik zat er niet echt op te wachten 😂
Ik heb een tweeling via IVF maar ook een familie vol natuurlijke tweelingen. Zowel mijn moeder als haar zus hebben een tweeling. Het is iets geweldig speciaals, maar dat weet jij ook uit eigen ervaring. Ik ga voor je meeduimen!
Mijn oma (de moeder van mijn moeder) heeft 2 tweelingen gehad. En ik ben zelf ook van een twee eiige tweeling. Haha het lijkt me zo bijzonder!
Nou liever jij dan ik. ben toch blij dat het er elke keer 'maar' eentje was hoor. Maar hier ook geen tweelingen in de familie. Maar als jij het graag wil, duim ik graag voor je mee!
Hier ook heel veel tweeeiige tweelingen in de familie en een drieling. Allemaal spontaan. Ik heb me goed laten voorlichten omdat ik juist liever geen tweeling wilde. En dit werd mij verteld: normaal gesproken is de kans op een tweeeiige tweeling 0,5%. Als je buitengewoon zwaar erfelijk belast bent (zoals ik en jij misschien ook) dan is de kans ten hoogste 4.8% . Dus de kans op een eenling is minimaal 95.2%, ook als je veel tweelingen in de familie hebt. Eeneiig is niet erfelijk. Qua symptomen: mijn moeder, tantes en nichtjes merkten niet bijzonder veel verschil. Pas later in de zwangerschap. Mijn moeder testte bij mijn broertjes later positief dan bij mij, rond 10 weken pas. Bij mijn zusjes testte ze gewoon met 4,5 week positief.
Geen idee hoe het zit met 2ling zwangerschappen.. Maar hier zwanger van de 2e en dat is er "gewoon" 1. En heb veel meer kwaaltjes deze zwangerschap dan bij mijn eerste zwangerschap.. Dus aan de hand van kwaaltjes kun je het niet voorspellen denk ik.. Hoop met je mee dat t voor jou wel een tweeling betekend
Ik ben zelf nu zwanger van een tweeling (2 eiig) en ik had meer kans omdat t met IUI was maar t zit bij mij ook in de familie aan m'n moeders kant. Er is dus zeker kans dat je een tweeling krijgt maar de kans blijft groter dat het een eenling is😊 Qua kwaaltjes is ook heel persoonlijk ikzelf had nergens last van buiten de vermoeidheid maar ook niet heel vroeg een positieve test oid. Leuk om ook eens te horen dat iemand een tweeling WEL leuk vindt. Wordt zo moe van die reacties: jij liever dan ik of lijkt me vreselijk. Vind dat persoonlijk ook altijd een rare reactie maar hoor m vaak zat😏
Ik had het stiekem ook wel leuk gevonden, maar aan de andere kant nu toch ook wel blij dat het er maar weer 1 is, zou toch een beetje op zien tegen de drukte. Maar volgens mij slaat het altijd een generatie over en gaat het inderdaad alleen op voor 2-eiige tweelingen. Dus als je zelf 1 van een tweeling bent is de kans klein dat je zelf ook een tweeling bent. Voor je dochter is de kans wel weer groter om een tweeling te krijgen, omdat haar moeder dus 1 van een tweeling is.
Ja echt een rare reactie? Een medische zwangerschap (je moet sowieso in het ziekenhuis bevallen) met grotere kans op complicaties, vroeggeboorte etc. Sorry, maar dat heb ik liever niet als ik mag kiezen. Maar ach, als iemand daar op hoopt, wie ben ik om daar iets van te vinden?
Een medische bevalling heb je altijd kans op je kan altijd complicaties krijgen ook al ben je super gezond als je zwanger wordt. Daarbij scheelt een of twee eiig ook nog. Ken ondertussen ook een hele hoop tweeling mama's die gewoon prima zwangerschap hebben gehad. enige manier om te ontwijken is helemaal niet zwanger worden😊. In t ziekenhuis bevallen is tegenwoordig volgens mij ook meer regel dan uitzondering en volgens mij was de vraag ook niet of anderen t leuk leek, het leek TS zelf leuk... tuurlijk is t voor iedereen anders ik zou zelf bijvoorbeeld liever geen 4 kinderen willen maar hoef dat niet te verkondigen bij mensen die t wel hebben. Is niet leuk om te horen als je zelf in dat schuitje zit.
Zijn dat niet vaak mensen die al kinderen hebben? Denk dat je het niet zozeer moet zien als iets negatiefs, maar meer als een compliment. Ik denk dat veel mensen denken dat ze het zelf niet aan zouden kunnen, maar als je eenmaal in die situatie zit dan heb je niet zoveel keuze hè, dan doe je het gewoon en achteraf valt het dan vaak erg mee... Toen ik zwanger bleek hoopte ik ook op een tweeling, want, dacht ik, dan ben ik in één keer klaar. Maar nadat ik eenmaal bevallen was, was ik heel erg blij dat het er 'maar' eentje was. Wat een werk zeg, kan me niet voorstellen hoeveel werk het is om voor twee baby's tegelijkertijd te zorgen. Dus petje af voor moeders van twee- en meerlingen!
Ik hoor t van mensen met en zonder kinderen dus denk dat sommigen gewoon niet snappen dat dat niet leuk is om te horen. Net als dat ik 2 meisjes krijg, waar ik heel blij mee ben ga ik ook niet zeggen ohhh een zoontje? Leuk hoor maar ik moet er niet aan denken. Denk dat de ene persoon gewoon tactischer is dan de ander. En ik ben er zelf blij mee heb er lang genoeg op moeten wachten😊
Tweelingen slaan idd vaak een generatie over en is enkel erfelijk via de moeder. Het feit dat mijn vader een tweeling is, maakt voor mij dus geen verschil. Ik had ook veel meer symptomen bij deze (2de) zwangerschap dan bij mijn eerste. Hoeft dus niets te zeggen, maar kan uiteraard wel.
Ik ben zwanger geweest van een tweeling, een kindje mogen houden, andere miskraam met zes weken. Heel verdrietig vooral omdat je echt nergens er normaal over kunt praten. Iedereen roep dat je toch maar blij moet zijn met je gezonde levende kind. Ja, dat ben en was ik uiteraard extreem maar ok. Ik droom nog heel vaak dat ik nog een jongenstweeling krijg, wat lijkt me dat geweldig zeg!
Op een ander forum. Zijn 3 mama's van een tweeling (door ivf). Alle 3 een pittig zwangerschap maar voldragen kindjes. Op zijn vroegst geboren met 36 weken. En bij alle 3 de mama's en de kindjes gaat het goed. Dus zo kan het ook Ik heb 2 collega's gehad met beide een meisjes tweeling. En die zeiden de eerste jaren is pittig. Maar ook makkelijker. Die zouden niet moeten aan denken om een peuter(puber) te hebben en een baby. Zij zeiden. Je hebt 2 kinderen met het zelfde ritme, ze eten het zelfde, etc. Je kan alles meer in 1 moeite door doen. Tegelijk flesje geven, daarna beide een schone luier en naar bed, in het begin dan. Ik ben alleenstaand, maar bij mijn 3de ivf poging, dan zou ik er 2 laten terugplaatsen. Vooral omdat mijn cryo's het ontdooiproces vaak niet overleven. Dan liever maar bij mij in de buik. En dan worden het er maar 2. Dan ben ik tenminste ook klaar met de hele medische molen etc. Zal dubbel pittig worden, maar dat heb ik er voor over.