Aanvulling op mijn vorige post na het lezen van wat reacties. Is ook afhankelijk wat niet lekker in vel betekend. Iemand zei uit eigen ervaring in burn out, dat grenzen aangeven natuurlijk onderdeel van burn out is. Bij mijn reactie dacht ik zelf meer aan iemand met een depressie……. Dus maakt denk ik ook nog wel uit. Zal diegene echt hulp vragen als die weet dat het aanbod er ligt? Of zit dat al niet in aard of op dit moment niet door niet wakker in vel zitten? Jij kent je vriend het beste, in ieder geval aan de ander denken belangrijk maar op welke wijze kun je misschien toch beter zelf inschatten.
Toen ik vorig jaar slecht in mijn vel zat heeft iemand mij een chocolade hart gestuurd (met kaartje). Dat hart staat nog steeds op een plek waar ik vaak naar kijk. Dat gaat langer mee dan een bos bloemen. Als diegene er niks mee wilde had je denk ik ook niet geweten dat die niet lekker in zijn vel zat. Druk zijn is een veel makkelijker antwoord om contact te vermijden. Het kan zijn dat het niet lekker voelen niet diep zit. Dan is wat rust en weinig verwachten in het contact misschien fijn. Als het dieper zit kan je misschien aanbieden om samen boodschappen te doen of een andere korte wandeling buitenshuis. Praten of diepgang is niet altijd de manier om uit een dip te komen. Het uitvoeren van simpele handelingen schiet er vaak bij in. Terwijl bezig zijn wat lucht kan geven.
Ik denk dat het voor ieder persoon anders is hoe je er het beste mee om kunt gaan. Toen mijn pa overleed had ik ook ff niet zo zin in contact (afspreken met mensen) maar vond het wel fijn om gewoon een appje of kaartje te krijgen dat mensen aan me dachten. Ik had 1 vriendin die zei ja ik hoor het wel als je er weer behoefte aan hebt. Maar dat was voor mij een drempel. Moet ik dan gaan appen van goh ik wil nu graag dat je komt. Ik heb dat dus niet gedaan en ook niks meer van haar gehoord. Heb ik nu dus een heel raar gevoel bij. Terwijl zij zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust is.
Lastig... Ik zat in 2022 niet lekker in mn vel, heb echt een tijd lang met niemand meer contact gezocht en wilde ik ook niet, wilde gewoon alleen zijn en met rust gelaten worden, het liefste gewoon vluchten en weg van alles. Ik vond het toen ook oprecht niet erg als ik van niemand iets hoorde, ik kreeg het er zelfs benauwd van als ik er al aan dacht iemand een appje te sturen. Dus het is heel goed dat je de keuzes respecteert, het kan zijn dat de persoon in kwestie echt even rust en stilte nodig heeft om even uit een put te klimmen. Tuurlijk kan je eens in de week/2 weken eens een appje sturen hoe het gaat en dat je klaar staat voor die persoon, als ze dan wat terug stuurt zie je misschien aan het appje al of ze er aan toe is of niet. Maar ik zat zelf een dik half jaar in de put en wilde bijna proffesionele hulp gaan zoeken tot ik me ineens langzaam toch weer beter ging voelen en zelf weer contact zocht met mensen, toen kon ik er ook weer over praten. Maar het is lastig als je graag wilt helpen!
Ik zou een appje sturen met dat je begrijpt dat hij voor nu even met rust gelaten wil worden. Dat je aan hem denkt, en dat hij zich zeker niet verplicht hoeft te voelen om iets terug te sturen. Eventueel kan je daar nog concrete hulp in aanbieden: "als je het fijn vindt dat iemand wat maaltijden komt brengen, of even een rondje stofzuigt ... Ik sta voor je klaar." Zelf ben ik door de zwangerschap langdurig ziek, en een beetje klaar met de "hoe gaat het met je" appjes. Het gaat namelijk al ruim 30 weken niet goed met me, er zit geen vooruitgang in. En dat is niet iets dat men wil horen. Dus voel me een soort van verplicht om het toch positief te houden "nou, we zijn begonnen aan de laatste loodjes" "het kabbelt voort, het is zwaar. Maar we slaan ons er wel doorheen". Als ik dat niet doe, krijg ik ze namelijk als reactie op mijn appje wel om mijn oren. Ik krijg liever een appje "ik deed vandaag X en moest aan je denken. We vinden het zo naar voor je dat het niet goed gaat. Weet dat we veel aan jullie denken". Dan hoef ik zelf ook niet een mega reply te sturen als ik daar geen zin in heb. Gewoon een hartje is dan genoeg.
Wat heftig dat je door de zwangerschap zo langdurig ziek bent. Ik begrijp wel dat je na zo'n lange periode inderdaad klaar bent met zulke appjes al zijn ze goed bedoeld. Wil je veel sterkte wensen! X
Nouja dat is zeker waar. Ik zat de afgelopen periode ook niet lekker in mijn vel. Wisselt nog steeds wel wat. Maar ik hoorde dus ook van niemand iets. Dit heb ik benoemd richting mijn beste vriendinnen dat ik me eenzaam voel en rot en dan krijg ik terug "ja niemand appte mij ook in die periode. Als er iets is moet je het aangeven wij kunnen dat zo niet zien". Dat schoot mij wel een beetje verkeerd want in die periode heb ik haar iedere dag geappt maargoed. Ik begrijp je nare bijsmaak en ik denk dat als ik dit niet zou hebben aangegeven dit ook zo had kunnen lopen. Heel vervelend voor je dat het zo gelopen is.
En bedankt trouwens voor alle reacties. Geeft een stukje meer inzicht en blij dat ik niet die grens over ben gegaan. Ik kreeg gisteravond een appje dat ie me toch wilde zien, ik lag al in bed. Ik gaf aan dat ik dat wel wilde maar dat ik wist dat ie liever alleen was en dat ik dat respecteerde. Toen zei hij dat klopt, maar ergens ook niet. Dus ik ben opgehaald, en ik merkte duidelijk dat er iets was. Geprobeerd voorzichtig erover te praten maar dat wilde die niet dus ik heb het gelaten en we hebben even een serie gekeken samen.
Oke nou ik weet inmiddels wat er speelt, het was inderdaad wat ik vermoede en verder wil die er niets over kwijt. Geeft aan dat het vanzelf wel weer goed komt. Aangeboden om boodschappen te halen voor 'm maar dat hoefde niet. En ik had nog avondeten over maar daar reageert ie niet op. Lastig hoor. Ik wil heel graag iets doen maar hij wil niets. Wat ook prima is. Maar nu voel ik me zelfs bezwaard om nog gewoon een luchtig appje te sturen. Maar niets sturen zit zo niet in mijn aard.
Haha ja ik weet het. Normaliter appten we de hele dag wel een beetje door ook. Om dan ineens zo weinig te appen voelt voor mij dan weer alsof ik er niets om geef snap je. Maar ik zal proberen het wat te beperken.