Hallo mijn vraag is vast helder maar wat geven jullie s middags. Mijn dochter is nu 6 maand Ben sinds maandag overgestapt op een ander schema (fles eraf) nu als volgt 7:00 fles 210 + bambix groei ontbijt 9:30 fruit en diksap/ rosevice 11:30 broodje in thee gedoopt en fles 210 14:30 liga, cracker of fruit en diksap/rosevice 17:30 groente en toetje (magere kwark) en nog een beetje drinken 19:00 fles 210 + 2 lepels rijstebloem maar liga gaat nog zo lastig en ook de crakot cracker is wel erg oppassen is wel beter als de liga stap 2 maar heeft iemand nog tips of ideeen. Vooral de oma's vinden het dood eng dus die willen haar liever geen liga geven ze vind het overigs heerlijk. Of kan ik ook een broodje geven om 14:30 (probleem opgelost)
Haha ik wilde over een maand gaan vragen hoe we over zouden moeten naar 3 flessen maar jij geeft hier zowaar het antwoord Ging dat in 1 keer goed? Tobe krijgt nu om dezelfde tijden de fles maar ook om half 4 en dan om half 6 warm eten, maar ik vraag me echt af of ie het gaat redden straks zonder die fles van half 4? Ook al geef je nog wat tussendoor...
Ik geef eigenlijk nog geen echte tussendoortjes zoals een liga ofzo. Hou het gewoon nog even bij fruit, brood en groente....
Je hoeft toch niet perse liga te geven? Elke dag liga is sowieso niet echt gezond. Ik zou persoonlijk brood gewoon om 12:30 uur blijven geven. Je streeft, neem ik aan, naar dat ze 3 x per dag hoofdmaaltijden eet, toch? En tussen de middag misschien weer fruit. Met 6 maanden is het nog lastig voor ze om harde eetwaren te eten. Met 6 maanden zaten wij nog op 4 flessen. Pas met ongeveer 8 maanden verviel die fles. Hij at toen wel al 200 gr. fruit maar 3 flessen vind ik zelf te weinig op die leeftijd. Dus at hij tussen de middag broodje + melk en om 3 uur weer melk. Hier toen ook geen tussendoortjes. En nog steeds zijn er maar weinig tussendoortjes hier aan de orde. Als ze iets ouder is dan gaan liga/soepstengel/cracker sowieso een stuk makkelijker. Ik zou het nu persoonlijk niet doen, daar maak je ze niet blij mee en zelf zit je in stress omdat je bang bent dat het fout gaat.
Met 6 maanden gaven we wel eens baby-rijstewafels. Die smelten wel in de mond. Ging beter dan die liga's in ieder geval.
dank je wel ik ben de fles gaan minderen omdat hier op het cb werd aangeraden pas met opvolgmelk te beginnen met 3 flessen omdat ze anders te veel krijgen. Vandaar. had er nog aan gedacht om s middags toch weer een fles te geven. het was hier namelijk 7 fles 8:30 fruit 10:30 fles 14:30 fles 17:30 groente 19:00 fles en wil inderdaad naar 3 hoofdmaaltijden maar dan geeft ik gewoon fruit of fles weer ipv liga was er zelf ook niet zon voorstander van. Wel om even te leren proeven enzo maar vandaar mijn vraag Dank je wel
ben trouwens een fles eraf gaan halen omdat ze steeds een beetje bleef spugen de laatste twee weken en nu sinds gisteren dit schema en het is over. Dacht dat ze misschien iets te veel kreeg van het goede. Maar is het niet geod dan voor 6 maand 3 flessen??
broodkorstje, soepstengel, liga, dat was het toen hier vooral. Inmiddels af en toe cracker, rijstewafel, rozijntjes en soms een kinderkoekje of een lange vinger. Wij hebben met liga overigens nooit problemen gehad, dat smolt juist helemaal, vond het eerder een zooitje, juist omdat het zo wegsmolt.... maar misschien hangt het ook wel van het kindje af, hoe die ermee omgaat . Ik vind het overigens wel prettig om smiddags een ander tussendoortje dan fruit te geven. Zelf neem je ook een koekje of ontbijtkoek of crackertje ofzo bij de koffie smiddags en naar dat idee, krijgt m'n dochter ook smiddags drinken en wat lekkers. En dat lekkers kan fruit zijn, maar dat krijgt ze smorgens al, dus ter afwisseling krijgt ze smiddags wat anders. Niet eens iets ongezonds, maar wel iets om te knabbelen echt en zelf te eten.
oke dat had ik al gevonden maar ben nu een beetje onzeker gemaakt over de fles eraf. ze doet het goed en ik merk geen verschil dan is het goed toch?? en kun je ook twee keer fruit geven??
Je hoeft je er niet onzeker over te voelen hoor. Als je cb aangeeft dat 3 flessen prima zijn, dan lijkt me dat toch niet verkeerd? Ik vind het persoonlijk te vroeg, maar dat is mijn mening. En met 6 maanden had mijn zoontje nog echt behoefte aan 4 flessen. Maar als je kindje er goed op doet dan is het toch niet verkeerd? Overigens geven cb's verschillende adviezen. Mijn cb adviseerde pas met een maand of 7 a 8 de 4de fles te te laten. Ik heb daarin vooral naar mijn kindje gekeken en hij gaf met 8 maanden zelf aan dat hij niet meer zoveel hoefde, vandaar. Gewoon je ding doen. En natuurlijk kun je 2 x fruit geven. Ik zou het dan wel verdelen. 1 stuk 's ochtends en een stuk s' middag. Of als je potjes geeft, halve potje 's ochtends en een half potje 's middags. Of rijstewafels, die zijn makkelijk te eten. En die andere dingen krijgt ze straks echt wel makkelijker weg, misschien is het nu iets te vroeg voor haar.
Ons CB adviseerde ook 3 flessen vanaf 6 maanden. Mijn zoontje had alleen behoefte aan die 4e fles. Dat hebben we opgelost door eerder aan de boterham te beginnen (dik 6 maand). Bij dat broodje gaven we dan wat gewoon drinken (thee/sap). En rond 15.00 een fles.
Toen mijn zoontje 6 maanden was, at hij nog niet zoveel 's middags. Een boterham lukte pas met een maand of 7, meestal dus gewoon alleen een fles ( 180 /6 evt. met granen aangevuld) Een tussendoortje: soms wel, soms ook niet. Op het KDV krijgt hij wel altijd een tussendoortje weg, maar bij mij thuis heeft hij er niet altijd behoefte aan. Ik maak daar geen probleem van. Ik heb liever dat de hoofdmaaltijden goed naar binnen gaan en de tussendoortjes zie ik echt als extraatjes. Pas sinds hij een maand of 8,5 is is de 4e fles eraf gegaan en vervangen door thee/water of soms een sapje. Rijstwafels ging hier juist in begin niet zo goed, maar liga's wel. Inmiddels kauwt hij een rijstwafel ook goed weg.
Ons schema met 6 maanden was: 8:00 pap (180/6 + bambix) 11:30 1/2 boterham, fruithap + thee 15:00 fles 180/6 18:15 warme maaltijd (150 gram) + water 19:30 fles 180/6 + rijstebloem (voor de smaak) 3 flessen dus en geen tussendoortjes. Toen de 3e fles eruit ging (met iets meer dan 7 maanden) zijn we water, diksap, vruchtensap en rijstewafels, crackers, biscuit, ontbijtkoek gaan geven
Heb er op de creche ook even over gepraat en daar draait ze nu mee in het schema van de groep (niet met opzet maar wel makkelijk) Er is nog een meisje 2 weken ouder en die heeft hetzelfde schema. En ze is niet suf, gewoon vrolijk noem maar op dus denk dat ik er goed aan heb gedaan. Ze vind het zelf prima dus dan is het nu goed voor mijn gevoel. Bedankt allemaal
Wij hebben met 6 maanden ook gelijk een fles laten vervallen en die laten vervangen door fruithapje. Eerste dag had onze dochter nog zoiets van jaa daag ik wil mijn fles, toen ze door had dat ze wat anders kreeg was het goed. Ons schema is 700 fles 210+7 1030 fruithapje + wat drinken 1300 fles 210+7 1630 groentehapje + wat drinken 1800 fles 210 +7 met 3 schepjes rijstebloem Wij geven overigens ook opvolgmelk. Heb vd week liga geprobeerd ging goed werdt wel een bende. Als er een te gaat stukje af smolt spuugde mevrouw dit uit.
Hier is ze ook 6 maanden en ze zit ook op 3 flessen opvolgmelk) 7u30: Fles 240ml + 2 schepjes 5granen 10u: 100gr fruit + drinken 13u: Fles 240ml + granen (drinkt meestal 180ml) 16u: 100gr groenten + drinken 19u: Fles 240ml + goodnight granen.. Over een dikke maand ga ik de middagfles stilletjesaan vervangen door brood. (Ik wil dat ze gewoon brood eet en dan haar opvolgmelk in een tuitbeker drinkt smiddags)
Noah krijgt eerst het restje fruit van de ochtend. Daarna lust hij altijd nog meer als tussendoortje, dus we geven hem dan een reepje komkommer, een liga, een rijstwafeltje o.i.d.. Altijd maar 1 van die dingen hoor! En wat diksap of water erbij.