dochter zindelijk maken maar bang voor terugval ivm naderende bevalling. Help!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Duo Penotti, 14 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is afgelopen maart 2 jaar geworden en nu wil ik haar graag zindelijk maken.

Nu is het zo dat eind juli ik ga bevallen dus nu vraag ik mij af of ik beter daarvoor kan beginnen met zindelijk maken of daarna?

Aan de ene kant denk ik dat met de baby ik het zo druk zal hebben dat het zindelijk maken een lastige klus gaat worden dan, dus zelf wil ik het eigenlijk daarvoor gedaan hebben, maar aan de andere kant ben ik bang dat ze met de komst vd baby dan een terugval krijgt en het zindelijk maken voor niets is geweest.

Mijn ouders hebben een pup en ze doet hem met alles pcies na. Speeltje in mond, tegels likken, noem maar op. Dus denk dat ze dat met de baby ook een beetje zal krijgen.

Iemand advies??

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oudste is hier in de zomer nadat zusje geboren is zindelijk geworden. Ondanks mijn afwezigheid toch begonnen met het potje samen met oma en papa. En na thuiskomst zusje doorgezet. En het is goed gegaan. Gewoon spelenderwijs beginnen!

3. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik vraag me af of je haar voor juli zindelijk krijgt. Je kan nu gaan oefenen, maar omdat ze nog jong is zou ik er niet teveel van verwachten. Is ze wel zindelijk tegen die tijd hou dan rekening met een terugval.
    Maar persoonlijk zou ik haar nu rustig aan laten wennen aan potje/wc en echt zindelijkheidstraining na de bevalling.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou het net wel nu doen. Ze heeft de juiste leeftijd, en juli is nog lang. Mijn dochter was op 23 maand letterlijk op 1 dag zindelijk. En het is zoveel gemakkelijker als ze dat zelf kunnen doen. Komt er een terugval, dan is dat ook maar zo. Maar wat als je gewoon netjes uit de luiers bent voor de tweede er is? Zalig!

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zindelijk 'maken' kan alleen als je kindje er ook aan toe is. Hier lukte het i'n beide gevallen pas na de derde verjaardag.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #6 piccolina, 14 mei 2015
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
    Zindelijk maken kan je pas als ze zelf aantoe is of dat nu zal zijn of over halfjaar of later.

Mijn dochter heeft aan zegt dat ze moet regelmatig en gaat zelf naar ws maar ze wil absoluut geen luier uit ze krijst in onderbroek, loopt met wijde benen en klimt op commode of zelf luier aandoen terwijl ze c 10x per dag zelf naar wc loopt en plast en poept daar in luier dus want zei weigert luier uit trekken. Ze wil ook niet dat ze geholpen wordt of meelopen ze is lekker eigenwijs.
    Ik heb niets gedaan voor haar zindelijkheid en laat het voorlopig zo.
    Of ze volgende week afstand neemt van luier of over halfjaar laat ik haar zelf beslissen. Blijkbaar luier is een soort "vangnet" voor haar en ook al kan ze gewoon zindelijk zijn wil ik niet dat angst bijbrengen of dwingen. Ze doet luier op haar tijd af ze is slim genoeg zelf beslissen wat ze wil.

Bij mij heeft het geen samenhang met baby want kende haar weet ik dat ze niet gaat terugval krijgen naar speen, fles of andere dingen. Ze snapt duidelijk wat baby is.
    Laatst moest ik hard lachen: ze stond in rij voor kabelbaan. Meisje stond achter en wilde voor en zegt tegen mijn dochter: jij bent een baby! Dochter kijkt naar mij en zegt erg zielig; mama, ik ben geen baby!!;)))

7. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter was er met bijna 2 ook zeker aan toe. Toch heb ik gewacht tot na geboorte. Toen zeer snel zindelijk met 2 jaar en 3 maanden. Ik durfde het ook niet aan met de spannende tijd die kort daarna voor haar zou volgen.

Was trouwens hartje winter. Geen idee waarom iedereen altijd maar wacht op de zomer. Bij mij heeft ze, zo jong als ze nog was, echt niet mn hele huis onder geplast ofzo.

Na geboorte heb je ook nog alle tijd in je verlof om haar zindelijk te maken. Wacht tot je met een week of 6 een beetje aan de nieuwe situatie gewend bent en hop op potje of wc.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste begon met 23 maanden ofzo aanstalten te maken richting zindelijkheid, daarvoor ging ze al steeds mee naar toilet en ging dan met kleren aan op t potje zitten. In mijn zwangerschapsverlof kwam ze ineens de schuur binnen.... in dr blote billen... moet plassen zei ze. Nou op t potje en daar kwam inderdaad een plasje. Vriend is buiten gaan kijken, en daar lag een luier... en een poep :D
    We zijn er toen "stevig" mee bezig geweest en de geboorte van haar zusje heeft niet direct voor een terugslag gezorgd. Wel het feit dat mama na drie maanden weer ging werken icm een fikse verkoudheid, zes weken later zijn we verhuisd (september) Pas in december dus met ongeveer 30 maanden was ze ineens zindelijk. "Helaas" duurde het tot dik 4,5 jaar voordat ze ook snachts droog was.

De jongste is nu net vier en is pas sinds een half jaar schoon en droog, wel in drie weken tijd volledig dag en nacht. Maar dit is een "makkelijke tante", dus ach ik heb een luier om, dan laat ik het gewoon lopen, hoef ik ook niet naar het toilet. idem dito met poepen. Daarom ook al heel snel de nachtluier uitgelaten... ze kwam droog uit bed en een half uur later liet ze alles lopen :( omdat ze de luier nog aanhad. Ook al wel eerder geprobeerd hoor omdat ze het ook zelf aangaf, maar steeds fikse terugvallen en dan weer een periode de luier gebruikt...

Moraal van het verhaal: natuurlijk kan je nu prima beginnen met zindelijkheidstraining, maar houd echt rekening met een terugval door bijv de geboorte van een kindje, of dat het eigenlijk nog helemaal niet "haar moment" is. Succes. Ik hoop dat het lukt en dat er geen terugval zal zijn.

9. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

#9 Tweedeopkomst, 15 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2015
    Ik ben vorig jaar in juni bevallen. Mijn dochter is van februari (scheelt dus precies evenveel met de baby als bij jullie. Mijn dochter werd 1 a 2 maanden voor de bevalling zindelijk. Ik was ook bang voor een terug val na de geboorte, maar het is prima gegaan! (S nachts pas sinds een maand zonder luier, maar dat is omdat ik geen zin had om s nachts ongelukjes te moeten oplosen)
    Wij hebben dochter in zwembroek laten lopen (zwembad stond in de tuin) potje neergezet en gezegd: als je moet plassen kan het op het potje.
    Iets later liep ze van binnen naar buiten gaat met zwembroek en al op het potje: goedzo! !!! Daarna vertelt volgende keer mag je je broekje naar beneden doen. En hup volgende plas eerst broek naar beneden. En zo ging ze van het ene op het andere moment volledig op het potje als we thuis waren. Alleen als we weg ginge luier om. Daarna gaf ze zelf vaak aan dat ze geen luier aan wilde dus kleine stukjes zonder luier en zo steeds grotere stukken zonder luier! Echt top!
    (En sinds een maand na bewust wat nachten een drogr luier en een dochter die geen luier meer aanwilde haar zonder luier laten slapen. Even plassen voordat ze naar bed gaat en dan de volgende dag pas weer. Gaat super!)

wat trouwens aanraders zijn zijn boekjes over poepen en plassen; lieselotje op het potje (lieselotje is een meisje en ze woont in een paleisje, in een land hier ver vandaan, waar veel paleisjes staan. Ze kan dansen ze kan springen, ze kan mooie liedjes zingen, ze kan eten kip met friet, maar op het potje plassen:niet. Etc)
    Verder een boekje: snoep op een stokje. Klein verhaal waar een stinkende bruine wiebeltoren gebouwd wordt.
    En er is een boek over een mol die op zijn hoofd gepoept wordt. Hoe die heet weet ik niet. Maar ik ben wel voorstander van zindelijk worden met humor aan te pakken. Dan voelt het als normaal. In plaats van een hot item

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

En dat is een waarheid als een koe! Helemaal mee eens.

Wij waren met 2 jaar al eens met Aiden begonnen. Lukte niet. Dus mee gestopt tot vlak na zijn 3e verjaardag. Wilde ook nog niet. Even weer wat maandjes kalmpjes aan gedaan, wederom begonnen en voila, toen was mijnheer binnen een paar dagen zindelijk.

11. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat ik haar gewoon langzaam aan laat wennen aan het potje, zodra het een poosje echt boven 20graden blijft, en zie wel hoe het gaat en of ze een terugval krijgt ofniet. Ook daT is niet erg. Ik zal het wel gaan merken.

Deel Deze Pagina