Wie kent de verhalen niet... voor het eerste kindje ben je jaren bezig en heel wat behandelingen verder... van het 2e kindje ben je "opeens" zwanger. Gebeurt dit echt? Of is het altijd de buurvrouw van een kennis van een zus van iemand van werk Wij zijn nog niet met een volgend kindje bezig hoor, we zijn nog vol van onze dochter, ons prachtige wondertje na 5 jaar wachten. Maar de wens is er. Maar als het even kan zonder MMM dit keer. Bij wie is het zo gegaan? Eerste kind jaren op gewacht. 2e (evt volgende) kwam spontaan / onverwacht? Kan het dus echt? Kan ik er op hopen?
Mijn vaste collega, 9 jaar geduurd incl. Mmm & veel ivf terugplaatsingen kreeg ze een zoon. Daarna nooit meer aangedacht 'natuurlijk' zwanger te kunnen raken, 1,5 jaar later zwanger & een dochter gekregen.
Bij mij ook m'n collega: na 2 jaar zijn ze de mm in gegaan, uiteindelijk zwanger (ivf/icsi weet ik niet). Vervolgens is haar kindje een maand of 9 oud, is ze spontaan (en vooral ongepland) zwanger. Dus t kan zeker!
Vriend van me waren voor de eerste uitbehandeld (vele IUI's, 3x IVF) en kregen een spontaan wonder! Zus van een vriend van me (ken ik persoonlijk): Eerste via ICSI, tweede kwam natuurlijk Zus van een vriendin van me (ken ik niet persoonlijk): Eerste 2 via IVF, 3de natuurlijk zwanger (maar een miskraam met 14w door een bacterie) Dus het kan wel..
Ja ik ben van de eerste na 9 iui en 3 ivf zwanger geraakt van de 1ste en vannde 2de spontaan na 6 maanden.wij konden het echt niet geloven.eerat zolang bezig en toen opeens spontaan
Hier jammer genoeg niet. Maar bij ons spelen PCOS, een verminderde zaadkwaliteit en een bevruchtingsprobleem. En die gaan helaas niet allemaal weg na een zwangerschap. Hier nooit weer aan de anticonceptie gegaan, ook niet na de bevalling, in de hoop dat het spontaan zou gebeuren. Inmiddels is spontaan hier niet meer mogelijk, omdat ik geen eierstokken meer heb. We hebben nog wel zeven cryo's, maar die mogen om medische redenen de komende jaren niet worden teruggeplaatst. Als er maar één reden is van het niet zwanger worden, dan hoor je nog wel eens dat er een spontane zwangerschap optreedt. Het zal er mede van afhangen waar het probleem lag. Ik hoop natuurlijk voor jullie dat het spontaan gaat lukken, wel zo leuk!
Hier ICSI bij de eerste twee. Wel onmiddellijk raak bij zowel de verse terugplaatsing als de cryo. Na bevalling van de tweede (april) had ik plots een regelmatige cyclus (in september). Voor mijn zwangerschappen menstrueerde ik 2x per jaar en mijn man had veel te weinig zaadcellen. Bovendien waren die dat er wel waren weinig beweeglijke en was de morfologie slecht. Kleine kans op spontane zwangerschap. Erna zonder conceptie gevreeen, gericht op de ovulatie waarvan ik me ook iedere keer duidelijk bewust was. In september er voor de eerste keer voor gegaan, in mei een positieve test
Bij ons is de reden lang onduidelijk geweest. Bij de eerste ivf waren er weinig bevruchtingen vandaar dat overgestapt is op icsi. Zaad van ml is op zich oké, geen olympische zwemmers, maar goed genoeg om een vrouw zwanger te moeten kunnen maken als zij normaal-goed vruchtbaar is. Bij mij is uiteindelijk (voor icsi-3) homozygote mthfr mutatie gevonden, wat innestelproblemen geeft. Daar heb ik nu medicatie voor die ik moet blijven gebruiken. Voor icsi-3 en icsi-4 heb ik ook minimal leasion behandeling gehad om de innestelling te bevorderen. Dus wel een oorzaak, maar niet heel duidelijk. We zijn nu nog niet bezig, maar ik wil ook niet jaren wachten gezien onze voorgeschiedenis en ik ben "al" 35 en ml "al" 40 (niet heel oud, maar voor ons een reden om niet 2 jaar te wachten met proberen). Anticonceptie gebruik ik niet, alleen condoom. Bedankt voor jullie bemoedigende reacties! Ben altijd benieuwd naar meer verhalen!