Spreidbroek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door alice, 14 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Mijn dochter heeft in stuit gelegen en daardoor kreeg ze met 3 maanden een echo van de heupjes. Op die echo bleek alles goed te zijn. Vorige week moest ik naar het CB en toen constateerde de arts ineens stijfheid in haar rechterheup, dit was heel onverwachts en schrikken! Nu, een week later, heeft ze al een spreidbroek! Het is zo snel gegaan en ben nog erg verdrietig.
    Gelukkig is het een lichte afwijking en zou ze hem ongeveer 4 maanden moeten dragen. Ik heb al gezocht naar topics hierover met de zoekfunctie maar ik zag niet echt een recente vandaar dat ik deze open.
    Zijn er meiden die hun ervaringen willen delen?
    Hoe moet ik het doen met de maxicosi? Ik begreep iets van handoeken onderin? Ik heb haar net geprobeerd in de wandelagen en het kan net...beentjes steken uit aan de zijkant maar ik moet de zak eruit halen....hoe kan ik haar toch warm houden? Ik heb (nog) geen kleding die erover kan doen dus ze heeft nu alleen legging/maillot aan.
    Ze past ook niet in dr slaapzak...iemand tips?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Liefs

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Op de site van Ikkelief kun je slaapzakken bestellen voor kindjes met een spreidbroek http://www.ikkelief.nl/?gclid=COeguvuzjJICFQyIMAodTyJt9Q

In de maxicosi kun je een handdoek onder haar billen doen zodat de beentjes erboven uit steken. Alleen weet ik niet hoe makkelijk het vastzetten dan gaat..

En je mag de kleding toch ook onder de spreidbroek doen? Tenminste zo deed mijn schoonzus dat bij haar kinderen. Ik zou wel zorgen voor broekjes van Joggingstof ofzo, dat zit beter als bijv spijkerstof.

GElukkig is het maar voor een paar maanden... Succes ermee!

3. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik heb er zelf eentje gehad vroeger! Heb er geen hinder van gehad ;) Ik kon daardoor wel sneller kruipen en zitten, vertelde mijn moeder. Het lijkt heel zielig, maar valt wel mee. Kleertjes kunnen er inderdaad onder.

4. MissFrodo

MissFrodo VIP lid

30 apr 2007
    7.185
    0
    0
    IJmuiden
    Ik ga dit topic in de gaten houden.
    Emi is in stuit geboren en krijgt binnenkort de echo.
    Op cb leek het de laatste keer toch ook op een afwijkende heup dus met een beetje pech hebben we hier binnenkort ook het spreidbroek probleem.

5. hironobesh

hironobesh Bekend lid

14 jul 2006
    624
    0
    0
    Mama bij huis
    Drenthe
    Hai,

Mijn dochter Sanne heeft ook een spreidbroekje sinds begin januari. (zo'n dr Visser broekje waar ze wel een beetje in kan bewegen) ook met 7 maanden net als jouw kleine meid.
    Als ik haar in de maxicosi meeneem doe ik er een kleine deken in. Ze slaapt in een gewone slaapzak, maar ik heb dan de rits niet helemaal dicht anders wordt het onderin te krap. (heb de rits een 4e dicht ongeveer).
    Ik heb van die powderfuff maillots, die zijn dik en lekker warm. doordat deze dikker zijn dan andere maillots heeft ze volgens mij geen last van die dingen om haar beentjes.
    Ik zou je wel adviseren om het broekje over de kleertjes aan te doen.
    Anders kan het evt. gaan knijpen. Het schijnt ook lekkerder te zitten.

liefs,
    Hillegonda

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Louise lag ook in stuit en op het cb constateerde ze een lichte assymetrie. We hadden al een afspraak voor een echo staan en omdat ze twijfelden ook een rontgenfoto gemaakt. Daarna een gesprek met de ka gehad en die zei dat alles er prima uitzag! Zowel op de echo, rontgenfoto als in het echt toen ze louise onderzocht.

Ik heb uiteraard veel info gezocht over een spreidbroek en ik kwam toen op een forum over heupdysplasie. Misschien kan je daar even kijken voor tips en trucs? Ik weet zo de site niet meer maar ik heb gewoon via google gezocht.

Veel succes!

7. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    mijn buurmeisje (8m) heeft ook een spreidbroekje, en haar moeder heeft voor haar een paar rokjes 3 maten te groot gekocht, en die in de taille ingenomen. mailotje onder de broek, rokje erover, zie je m ook niet zo. zij zit overigens gewoon in de maxi, kweenie hoe ze dat doet, en als het koud is doet ze haar een dekentje over de beentjes

8. hironobesh

hironobesh Bekend lid

14 jul 2006
    624
    0
    0
    Mama bij huis
    Drenthe
    Ben nog vergeten te zeggen dat als je je kindje in bed legt, doe iets onder de beentjes, (deken of opgevouwen handdoek) anders hangt het zo af en kan het afknellen.

9. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb geen oplossing, maar ben eerder nieuwschierig hoe zo iets er nou uit ziet.
    Heb er wel vaker over gelezen, maar nooit gezien.
    Of word ik nu te nieuwschierig?

10. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Ik heb het zelf gehad, ik had zelfs een gipsbroek...
    Maar ik ging/ leerde hier zelfs mee staan! :confused: Dus in principe leert je meisje zich gewoon goed bewegen, alleen op een alternatieve manier!
    Ik begrijp dat het ff slikken was voor jullie, maar het komt allemaal goed hoor!

Dikke knuffel van ons! ;)

11. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Bedankt meiden! Ben al weer over de ergste schrik heen en ze doet het ongelooflijk goed! De eerste nacht heeft ze 13 uur achtereen met dat ding geslapen! Overdag is ze wel steeds gefrustreerd, want ze wil zoveel...maar goed met een beetje afleiding komt dt ok weer goed.
    Ze past gelukkig nog ik de wandelwagen met voetzak open en een dekentje. Ik doe idd al een dekentje onder de beentjes in bed, gaat prima.

Ikke1981 hier een foto van mn meisje:

12. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Ohja Manuela die site heb ik ook gevonden (www.heupafwijkingen.nl) en ben lid geworden van de vereniging. Idd veel tips en zelfs een forum.

13. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ohww wat een knappe meid zeg!

Lijkt me idd ingewikkeld zo'n speidbroekje voor jullie en jullie meid.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Super hoor, dat ze het zo goed doet!
    Lijkt me idd lastig met maxicosi, wandelwagen etc.
    Nu hopen dat het snel weer goed is met haar heupjes!

15. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Dankjewel!
    Ja het is vooral heel lastig voor ons ben ik achter gekomen en je moet overal aan denken en aanpassingen verzinnen. Maar goed over paar maandjes zijn we er weer vanaf.

16. MissFrodo

MissFrodo VIP lid

30 apr 2007
    7.185
    0
    0
    IJmuiden
    Wat een mooi meisje!

17. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.783
    2.459
    113
    Allereerst, wat vervelend dat je met 3 maanden te horen krijgt dat het goed is en dat 4 maanden later alsnog niet het geval blijkt te zijn. Onze dochter heeft ook in stuit gelegen en bij haar kwam uit de echo met 3 maanden een lichte afwijking. En 4 dagen later had ze een spreidbroek, dat kwam ook behoorlijk hard aan. Maar dat was even en daarna konden we het gelukkig relativeren. We zijn blij dat het zo snel geconstateerd is en dat het goed verholpen kon worden. Voor ons was het erger dan voor haar, die kleintjes passen zich zo makkelijk aan. Dat heb je zelf ook vast gemerkt. Maar het lijkt me wel vervelender als je kindje al 7 maanden is, meestal kunnen ze dan inmiddels al meer en worden ze dus ook meer beperkt. Maar de kans is groot dat ze dadelijk toch vanalles met de spreidbroek aan gaat doen hoor. Het is inderdaad vooral praktisch gezien lastig, je moet gewoon even goede oplossingen voor bepaalde dingen verzinnen.

Maar goed, onze dochter heeft haar spreidbroek (dezelfde als jouw dochter heeft) van 3 maanden tot 7 maanden oud 23 uur per dag aan gemoeten. Daarna heeft ze hem nog ruim 2 maanden alleen 's nachts gedragen (dat was al zo'n stap vooruit, dat ze hem overdag niet meer aan hoefde). Inmiddels is ze ruim een maand spreibroekvrij, ze is helemaal in orde verklaard door de orthopeed!

Ze heeft gelukkig altijd in de maxicosi gepast (is niet zo lang), dus dat probleem hadden we gelukkig niet. Hetzelfde voor de wandelwagen. Wat betreft kleertjes had ze altijd een maillot of legging eronder aan. Een lieve, handige schoonzus had ook wat afgeknipte maillots leuk afgewerkt met een kantje, waardoor we een ruime keuze aan leggings hadden. En dan natuurlijk veel jurkjes. Eventueel ook smalle tricot broekjes. Wij vonden het nooit erg dat de spreidbroek te zien was en hebben dus ook geen speciale kleertjes gekocht die er overheen passen. Maar dat kan wel: kijk eens op www.hetgaiahoekje.nl. Daar kun je ook inleggers krijgen voor over de spreidbroek heen, zodat deze prettiger zit als je er niets onderaan zou doen (bij warm weer erg prettig bv.). Mijn schoonzusje heeft deze voor mij nagemaakt. Ook heeft zij een gewone slaapzak wijder gemaakt door er een stuk tussen te zetten, maar je kunt ook wijdere slaapzakken kopen natuurlijk (o.a. ook via het gaiahoekje).

Ik raad je wel aan om zo weinig mogelijk kleding onder de spreidbroek aan te trekken. Ten eerste omdat het gewoon niet lekker zit voor je kleintje als je haar een gewone broek eronder aan trekt en alles zo opgestroopt zit. Maar ten tweede ook omdat met alleen een maillot of legging eronder de spreidbroek beter aansluit en hoe beter dat is, hoe sneller ze eraf is. En dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.

En je ziet het op de foto: je dochter ziet er gewoon heel tevreden en blij uit en je zegt zelf ook dat ze de 1e nacht gewoon prima geslapen heeft. Onze dochter sliep er ook meteen goed mee (wij hebben overigens nooit een handdoekrol onder haar beentjes gelegd) en was er niet minder vrolijk om. Voor de kleintjes is het echt zo snel normaal. En voor jezelf: dwing jezelf om je zo goed mogelijk aan de regels te houden, des te eerder is ze ervan af. Alhoewel onze kleine meid de spreibroek ook elke dag een half uurtje uit mocht om even lekker te kunnen spartelen hoor, maar meer ook niet (behalve dan natuurlijk verschonen en bad).

Succes ermee!

18. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Alice, jullie doen het echt super! Petje af hoe goed jullie er mee omgaan.
    Knuf voor Len.

19. joepie01

joepie01 Bekend lid

7 jan 2007
    763
    0
    0
    verzorgende
    vlakbij emmen
    hey hoi

onze kleinie meid kreeg met 2mnd al een spreidbroekje en dat binnen een paar dagen tijd. je hebt geen tijd om er aan te wennen dat ze er een moet hebben.

esmay heeft er ongeveer 3mnd in gezeten ze is er nu vanaf ze hoeft ze alleen nog maar s`nachts om. ik was eerst ook bang dat ze een achter stand zal oplopen met draaien en zo. maar ze had de beugeltjes nog geen 2 weken af en ze draait de hele box door het is echt een opluchting voor haar. en voor ons natuurlijk ook we kunnen eindelijk weer lekker knuffelen dat heb ik echt gemist hoor. maar we deden het broekje met flesje drinke even af want dan moest ze toch een schone luier zo kon ze wel lekker bij ons liggen te drinken.

esmay was vrij klein en paste daardoor nog goed in de maxicosi wel had ik een handdoek onder in zodat ze niet zo ver onder uit zakte.

en in bed een handdoek rol onder de beentjes.
    ik deed ook altijd het broekje over de kleertjes aan.

alleen door die spreidbroekje kon ze alleen maar op de rug liggen en daardoor heeft ze nu een plat achterhoofdje ze krijgt er fysio voor. we moeten er morgen weer heen en dan horen we of ze een helmpje moet. vind het zo zielig voor haar eerst die beugels en nu een helmpje.

succes verder als er nog vragen zijn dan horen we het wel weer.

groetjes

20. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Nijn bedankt voor je reactie en tips! Ben me er goed van bewust dat ze hem zoveel mogelijk moet dragen en ik doe er alleen maar leggings of maillots onder zodat ze er zo snel mogelijk vanaf is. Geweldig voor jullie en jullie dochter dat ze van de spreidbroek af is, Super!

Dikke knuf Kiki!

Joepie: geweldig dat ze hem nu allean nog maar snachts hoeft te dragen...wat een bevrijding moet dat zijn!
    Maar dat platte achterhoofd...das toch ook wat! He verdorie daar zit je toch niet op te wachten...hoop dat je meisje geen helmpje hoeft!
    Ik heb wel een beetje hetzelfde aangezien mn dochter een voorkeurshouding heeft en zoveel mogelijk op de buik moet liggen. Dat kan nu niet meer zo goed.
    Echt irritant dat de door de oplossing van het ene probleem in weer een ander probleem kan komen!
    Probeer je dochter zoveel mogelijk op de buik te leggen dan kan het schedeltje zich weer re-modelleren. Sterkte en succes met alles.

Maar ik heb goed nieuws vandaag: Na 4 dagen dragen kan mn meid mét spreidbroek al omrollen! En trots dat ze was! Ze keek echt met een big smile van zie je me wel?! Geweldig!

Ja die kleintjes passen zich onwijs snel aan! :D

Deel Deze Pagina