Hallo dames, Vandaag was het de 2e keer dat de leidster op het kinderdagverblijf van Dane zei dat Dane te lief is. Als er een vervelend kindje in zijn buurt komt gaat hij die uit de weg. Hij komt volgens haar niet voor zichzelf op. Wij hebben geen andere kleine kindjes in de omgeving dus wij zien dat niet. Maar ze was bang dat wanneer Dane over 3 maanden naar een volgende groep zou gaan met grotere kindjes, hij dat misschien niet trekt ofzoiets.... Wat moet ik hier nu van denken? Ik herken die dingen helemaal niet. Hij is lief maar kan thuis ook zeker een draak zijn hoor. En als hij andere kindjes ziet maakt hij altijd gelijk contact. Ik moet zeggen dat het alleen die leidster is die nogal psychisch op de kindjes aan het letten is hoor en andere ouders haar ook nogal overdreven vinden. Maar toch zit het me dwars..... Groetjes, Wendy
Ik denk dat kindjes het ook moet leren om voor zichzelf op te komen. Als hij straks bij grotere kindjes komt leert hij dat vanzelf wel denk ik. En wat is te lief? Die van ons laat zich ook alles afpakken, draaid zich om en pakt gewoon wat anders. Maar ik denk altijd maar zo, als hij het straks echt niet meer pikt komt dat vanzelf wel goed.
Kom ik weer hoor...ik weet niet welke leidster het tegen jullie gezegd heeft, maar je raadt nooit wat ze een tijdje geleden over J. zeiden. En een paar weken geleden zeiden ze dat ze meer van zich af was gaan 'bijten'. Sommige kindjes zijn van zichzelf lief, anderen juist helemaal niet. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken tot het echt een probleem blijkt te zijn. Ik zie het zo dat J. zich gewoon niet zo snel druk maakt. Als ze echt graag een bepaald speeltjes wil, dan pakt ze het heus wel terug als het afgepakt wordt. En als een ander kindje iets doet, dan laat ze heus wel merken dat ze het niet leuk vindt als ze het erg genoeg vindt. Enzovoorts. Maar als ze het de moeite niet waard vindt, dan laat ze het voor wat het is. En ze is natuurlijk gewoon super lief.
HIer ook een lief jongentje van ondertussen al 4 jaar oud. Hij gaat confrontatie's uit de weg, ontwijkt kinderen die hem niet liggen, gaat kinderen die huilen troosten enz enz enz. Op de peuterspeelzaal was hij ook zo lief, iedereen liep met hem weg, hij is slim (kent het abc, kan simpele woorden zoals opa en oma spellen en herkent de cijfers t/m 100). Nu op de basisschool leggen ze de nadruk bij hem erop om hem weerbaarder te maken en dat begint nu na een maand zijn vruchten af te werpen, al is het voor mij best moeilijk om zijn vraag om hulp (omdat b.v het buurjongentje op zijn fiets is gaan zitten) om te buigen naar zelfredzaamheid, omdat hij nog vaak het onderspit delft (en het buurjongentje dus vrolijk op zijn fiets aan het fietsen is terwijl hij naast mij staat) Groetjes Anita
Jill liet ook het kaas van haar brood eten hoor, maar nu ze ouder wordt en ze een eigen willetje krijgt zit het wel goed! van de week had ze een kindje gebeten zelfs, want die had blijkbaar iets gedaan waar haar niet zinde... dit is nou ook weer niet de bedoeling.
dat kun je volgens mij niet stimuleren...tenminste ik zou niet weten hoe. ik ging mijn zoontje een keer naar de creche brengen en zijn "vriendje" die kwam naar hem toe gekropen, doet ie altijd als hij maddi ziet en plots mepte maddi hem in zijn gezicht..echt zomaar. hij is echt geen geweldadig kind.pfffff ik schaamde me echt dood!!!! en dat arme kind deed ook niks terug hij was wel 2 keer zo groot als mijn zoon en had em zo een mep terug kunnen verkopen. vond het zo ontzettend zielig en wist niet wat ik moest doen zeg. daarna heeft ie het gelukkig nooit meer gedaan en zijn ze nog steeds dikke vriendjes.
Vandaar dat Dane en J. het zo goed met elkaar kunnen vinden denk ik hihi. Ik herken veel van J. in Dane nu je het zo zegt. Maarre, ik denk dat jij wel weet wie ik bedoel. Het begint met een A en eindigd met een E.....Het is bij 2 andere kindjes ook al gezegd. En ja, Dane is ook gewoon een schatje. Ach ja, als ie dalijk van zich afbijt dan is het ook weer niet goed volgens mij.......ben eigenlijk best blij als hij naar een volgende groep gaat. Hoop ik wel dat ze weer bij elkaar komen
Eva was precies zo, maar dat is helemaal goed gekomen . Ik breng Lisa altijd als Eva al op het kdv is en zo zie ik goed hoe ze daar is, ze bijt flink van zich af! Figuurlijk gelukkig , helaas slaat ze soms wel, wie had dat gedacht (ik niet )
@00Wendy00: Dan is het dezelfde. Ik maak me niet zo'n druk om J., want ik zie bv. als ze met haar nichtjes (van 6 en 8) speelt dat ze het echt wel laat merken als zij met iets wil spelen of als ze iets anders wil. Ze moeten het bv. niet maken om ook achter de poppenbuggy (die van hun is ) te gaan staan als J. er achter staat. Heb dat tijdens dat gesprek ook duidelijk aangegeven. En een paar weken later 'terroriseerde' (zo werd het niet gezegd, maar daar kwam het op neer) ze opeens de kleintjes op de groep met haar grootte. Maar ik hoor ook verhalen dat ze speeltjes brengt naar de kleinste kindjes en bij hen gaat zitten en tegen hen gaat praten ed. Ik geloof dus dat ze het allebei wel in zich heeft. En Dane is inderdaad ook gewoon een schatje. Vind het zo grappig als ik J. kom halen, vertelt hij altijd een heel verhaal tegen me. J. gaat half november naar de volgende groep, zou inderdaad leuk zijn als Dane naar dezelfde groep gaat, kunnen ze weer met elkaar spelen.
Ik vind het op deze leeftijd ook wat overdreven klinken. Wat zou je dan moeten doen volgens haar? Ieder kind ontwikkeld zich op een andere manier! Misschien is het voor je zoontje extra goed dat hij deze situatie leert kennen, zodat hij ook voor zich leert opkomen, maar eerlijk gezegd doet mijn dochter precies hetzelfde! Die denkt ook, als jij afpakt, dan zoek ik wel wat anders Maak je niet te druk hoor! En als je het niet zo wilt horen van die leidster, kun je dat ook gerust zeggen dat je dat niet steeds hoeft te horen.
Bij ons zeiden ze dat ook, dat ze vaak te lief is bij dominante of erg aanwezige kinderen die iets van haar afpakten ofzo. Ach, dat komt vanzelf wel goed, een vriendin van me haar kindje had dat ook, maar die zei dat dat heel snel over was toen hij naar de basisschool ging. Ik maak me ook totaal geen zorgen, ze is verder heel open en maakt makkelijk contact, verder lijkt ze er zelf ook niet echt mee te zitten. Voor zichzelf op komen, leert ze vanzelf wel.
Het kan zijn dat jullie kindje niet zo heel assertief is. Maar wat kun je daar aan doen op die leeftijd? Heeft die leidster daar ook nog tips voor, of mogen jullie dat dan zelf uitzoeken? Ik zou aan een andere (vaste) leidster vragen of haar dat ook is opgevallen. Zo niet, gewoon links laten liggen... Onthoud dat ze leidster het niet verkeerd bedoelt!