eczeem :(

Discussion in 'Baby en dreumes' started by linda1986, Sep 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. linda1986

linda1986 Actief lid

Mar 16, 2009
    111
    0
    0
    Sinds een week of 6 heeft ons dochtertje eczeem gekregen.. :(

intussen is ze morgen 16 weekjes, nu al 4 weken op pepti maar dit werkt (helaas) niet. In de 2e week wel wat verbetering gezien maar het is intussen alleen maar erger geworden. 20 Oktober kunnen we pas bij de Kinder-arts terecht dus dat schiet niet op. Ze gaat 1 keer (!!!) p.w. in bad op zondag in een zemelen-badje. ook was ik alleen met neutral.
    Hebben jullie ideeetjes? Wellicht nog een stap verder dan Pepti ofzoiets? Weet de naam ervan even niet meer...Of ervaringen van mama's?:(:(

groetjes linda

2. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    4,378
    0
    0
    Je doet het goed in mijn ogen hoor, prima zo weinig in bad. Bedoel je dat je de was met neutral was of je kindje zelf??? Mijn zoontje kon namelijk niet tegen neutral wasgel, zit niks in onbegrijpelijk maar bij hem verergerde het daarmee. Hem was ik met balneum, die heeft ook herstellende werking en dat heeft hij nodig.
    Hopen dat het gauw 20 oktober is. Ligt ze ook te schuren en anders langs de HA die kan afspraken vervroegen als het dringend is.

3. linda1986

linda1986 Actief lid

Mar 16, 2009
    111
    0
    0
    ik was alleen haar (en de onze, waar daar ligt ze ook tegen aan) kleding nog maar een heel klein schepje neutral. meer voor het idee eigenlijk, dat water net ietsje zachter word.
    ze gaat in bad met neutral badolie. dit is wel verzachtend en de rest van dr huid is sindsdien niet meer superdroog.
    dus naar mijn idee is dat wel een goed teken alleen nu de rest nog..

ze ligt idd te schuren vooral na een badje , zo zielig.. vandaar nog maar 1x in de week.... :(

heb de ha maar weer gebeld misschien kan hij de afsrpaak vervroegen al is hij wel wat sceptisch ...:(

fijn dat het bij jullie nu (redelijk:)) onder controle is!

groetjes

4. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    4,362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hallo,

Ik heb zelf sinds ik een baby was, last van eczeem. Nu nog steeds eigenlijk bij het vallen van het blad (najaar) en het schieten van het blad (voorjaar). Ik heb zelf last van natte eczeem. Zodra ik een plekje zie, doe ik er een beetje zinkzalf op (luierzalf) zodat het uitdroogt. Ik ben vroeger ook altijd gebadderd en gewassen in/met ph neutrale zeep en liep bij een homeopaat. Nu gebruik ik ook soms een zalfje van VSM en A. Vogel heeft ook wat: http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/creme_bioforce.php?gclid=CI6ShtrfnJ0CFcsz3godN3dX3A
    Zepen, cremes en zalfjes op basis van calendula werken ook goed bij mij. Ook schijnen producten met paardenmelk erin te helpen (http://www.paardemelkerij.nl). Bestaat oa. in shampoo, creme, zeep.

Enkele sites met tips (maar volgens mij heb je dit ook zelf al allemaal opgezocht ;)):
    Eczeem (atopisch eczeem, contacteczeem)
    Eczeem

Er zijn volgens mij verschillende soorten eczemen, en daarom werkt wat bij mij werkt misschien niet of minder goed bij jouw kindje.

o ja nog een ps. laat je alsjeblieft geen zalf op basis van cortisone voorschrijven. Dit kan zwellingen veroorzaken, is verslavend en werkt alleen op het gevolg (eczeem) en niet op de oorzaak (bij mij: een slecht werkende lever)

Ik hoop dat ik je hiermee misschien heb kunnen helpen met eventuele ideeën die je zelf nog niet bedacht had.

Heel veel sterkte iig en veel liefs!

5. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Hier ook een chronisch eczeem patient. Ik zou voor na het bad een goed vettende creme gebruiken, bijvoorbeeld lanette ofzo. Ik gebruik bij mijn zoontje ook al preventief balneum badolie en doe hem ook maar 1x per week in bad. Ben zo bang dat hij ook eczeem gaat krijgen. Ik had het als kindje behoorlijk erg. Goed vet houden werkt hier het beste.

Als het echt niet gaat zou je even tijdelijk corticosteroiden kunnen smeren, maar zou het liever niet doen bij zo'n kleintje.
    Ik smeer zelf de sterktste die er is en heb verder geen last van bijwerkingen gelukkig, maar het blijven toch hormonen die je op zo'n kleintje smeert dan.

Heeft hij ook erg veel jeuk?

6. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Hier ook een kleintje met vanaf zes weken eczeem. Niets hielp, uiteindelijk in het ziekenhuis beland. Hier heeft ze vier dagen gelegen. Haar hele hoofdje zal vol en was helemaal kapot en open. Ze stierf van de jeuk. Ze zeggen vaak makkelijk geen hormoonzalf gebruiken, maar het is het enige wat de jeuk tegen gaat en wat op korte termijn helpt. Je hebt verschillende klassen (1 tot 4). Hier uiteindelijk 2 en 3 afwisselend. Ik doe het liever niet, maar haar leven is een stuk beter geworden. Daarnaast kan je dan zoeken (eventueel in het alternatieve circuit) naar een oorzaak. Helaas wordt die niet altijd gevonden.

Laat je ook doorsturen naar het atopisch spreekuur. Hier vertellen ze je alles over eczeem en hoe je het kunt verzorgen. Vraag je huisarts hier alvast naar. Ook kun je alvast vragen naar vette creme. Dit voorkomt/verhelpt uitdrogen en helpt ook tegen de jeuk. Zelf heb ik cetomacrogol en vaseline/cetomacrogol. De eerste is het minst vet. Een paar keer per dag smeren, minimaal drie keer. Dit kun je al doen voordat je bij de kinderarts bent geweest.

Daarnaast opletten met warmte. Warmte/broeien zorgt ook voor jeuk. Dus niet te warm in bed. Alleen katoenen kleertjes, geen wol of andere materialen (al helemaal geen polyester).

Krabt je kindje al? Kijk dan voor krabwandjes bij de Hema, het kan helpen. Krabt je kindje heel veel? Vraag dan voor krabpakjes bij de kinderarts. Als ik ze hier een half jaar eerder had gehad had me dat zoveel gescheeld. Open krabben lijdt ook tot eczeem en zo blijf je in een cirkel.

Kijk eens op www.vmce.nl. Heel nuttige informatie. Hier kan je ook gratis hele goede folders bestellen. Kijk ook al naar smeerschema´s zodat je hier goede afspraken over kunt maken. En vraag een naar een ander ziekenhuis als je geen verbetering ziet. Veel succes, ik heb veel ellende hiermee mee gemaakt. Ik hoop met mijn hele verhaal dat jou dit bespaard blijft.

7. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

Jan 4, 2007
    1,263
    0
    0
    Noord-brabant
    Wat ik bij Toby merk wat beter helpt in het badje zoete olie te halen bij de apotheek. Mijn moeder gebruikte dit ook altijd bij mijn zusje helpt echt goed.

8. Marleen2

Marleen2 Lid

Jun 19, 2009
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt een plantje; het KEVIER plantje.
    Dit kun je vaak voor 2,50 op marktplaats bestellen.
    Je legt het plantje in een bakje yoghurt of melk in de koelkast.
    Smeer dan het aftreksel op het eczeem.

Wellicht de moeite om te proberen.
    Het is uit grootmoeders tijd maar bij mijn broer hielp het EN
    het is daarna nooit meer terug gekomen !

9. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Lastig meid eczeem!
    Mijn zoon heeft het ook behoorlijk gehad. Ging ook maar 1 x per week in bad.
    Ik gebruikte niets!! in het water. Geen olieen,zeep of wat dan ook.
    Zijn handjes heb ik destijds wel ingesmeerd met hormoonzalf(de lichtste) want die waren al flink ontstoken.
    Wat bij hem vooral hielp was teerzalf.
    Pepti hielp niets bij hem. Hij kreeg nutramigen, maar achteraf gezien had hij eigenlijk neocate moeten hebben.
    Pas toen hij over ging op sojamelk (en dus geheel koemelkvrij was) kreeg ik een kind zonder eczeem, zonder jeuk.

Ik hoop voor je dat je snel bij een kinderarts terecht kan.
    Sterkte!

Share This Page