hoezo geen dekbed?

Discussion in 'De babyuitzet' started by guusje11, Jul 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guusje11

guusje11 Actief lid

May 2, 2008
    393
    0
    0
    huismoeder
    gemert
    ik lees net dat je geen dekbedje mag gebruiken voor je baby?
    id dit correct :rolleyes:
    ik kom namelijk uit belgie en had er dus al 1 gekocht en hoezen ook.
    ben naar nederland verhuist en hier is alles zo anders.
    hoe werkt het nu?
    ;)

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Dekbedjes, of iig de vulling, worden afgeraden omdat de baby er niet doorheen kan ademen,plus dat het voor een baby te warm is en t wiegedoodkan veroorzaken.

3. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    Een dekbedje wordt afgeraden. Dit vanwege het feit dat het te warm is, het isoleerd te veel. Dit lijkt wat de omgekeerde wereld, maar warmte stuwing is erg gevaarlijk voor een baby. Ze kunnen nog niet zoals ons goed zweten als ze net geboren zijn of bijvoorbeeld bij warmte hun het deked van zich afslaan. Het wordt volgens mij zelfs afraden tot 2 jaar.
    Kou is natuurlijk ook niet goed, maar een dekbedje, nee ik zou het niet doen.
    Ik zou het dekbedje maar in de kast laten en gaan kijken naar een mooi dekentje en lakentje.

Gr Pip

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
  5. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

Jun 30, 2007
    2,199
    0
    0
    Antwerpen
    In ieder land hebben ze hun eigen regels idd wat betreft veiligheid voor de baby.
    Ik kom uit Nederland en woon in belgie en idd hier gebruiken ze dekbed ( ik zelf niet maar een deken) en hebben ze ook nog stootkussens en matrassen in de box wat in Nederland ook niet wordt aangeraden.
    Zoals is gezegd een dekbed kan te warm zijn voor de kleine vandaar liever een deken.

6. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Baby's van een paar maanden oud hebben de neiging om de dekens over hun hoofd te trekken. Als ze dat doen met een dekbed, kunnen ze stikken. Door een gewoon dekentje kun je nog gewoon ademen.
    Dus liever een gewoon dekentje. Als je de hoezen heel mooi vindt, kun je wel de hoes van het dekbedje om een gewoon dekentje heen doen. Dan ziet het er toch leuk uit.

7. Marisha

Marisha Fanatiek lid

Jul 15, 2006
    2,728
    0
    0
    Bediende
    België
    Euhm, vreemd, ik woon ook in België en ik krijg hier toch als advies geen dekbed te gebruiken voor een leeftijd van 1 jaar (of was het twee?)! Katoenen (fleece) deken kan wel.

8. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ik zat me dat vandaag ook af te vragen. Nu slaapt Lena lekker maar toch wordt ze al geregeld wakker met ijsklomp-voetjes en handjes. Ons huis is zo'n lekker niet geisoleerd jaren 30 huisje, ik vind het heerlijk die kou maar Lena straks vast niet in november, december.

Volgens mij is die regel er alleen omdat sommige mensen veel te snel denken dat een babie het koud heeft en hem daarom veel te heet toedekken. Denk dat een dekbedje voor Lena van de winter echt geen overbodige luxe is.. :(

9. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    @Valhalla: koude handjes en voetjes zijn heel normaal op die leeftijd. Tegen de tijd dat het winter is, kan Lena zich al een stuk beter warm houden. Bovendien zijn er voor de winter heel warme slaapzakken. Een heel stuk veiliger dan een dekbed.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Valhalla, een dekbedje ademt niet goed en kan dus gevaarlijk zijn, ook al is het in jullie huis erg koud... En inderdaad, rond die leeftijd is koude handen en voeten heel normaal, de doorbloeding schijnt daar nog niet optimaal te zijn. Ik ben me 1 keer rotgeschrokken 's ochtends vroeg :(, ze lag in de wieg naast me en ik raakte haar ijskoude handje aan...

Van de winter Lena een paar laagjes (katoen) aantrekken en een dikke slaapzak met mouwen. Is even zoeken wat je dan het beste kan gebruiken.

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    vind dat een wat raar en grof gezegd: wat dom risico om te nemen. kindertjes kunnen stikken als ze met het hoofdje onder de dekens komen en het lijfje kan de eigen warmte slechter reguleren met een dekbedje. mensen kunnen hun kindje altijd met allles net zo warm toe dekken als ze willen, dus dat lijkt me niet de reden dat je ze hier niet hebt onder de 2 jaar.

hier ook een koud huis in de winter, maar dat lossen we op met extra dekens, een kruikje of een warme slaapzak. koude handjes zijn niet erg, ik voel altijd even in het nekje, dat is een betere graadmeter.

hier tot 2 jaar sowieso geen dekbed, vind het een veel te groot risico.

12. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hier worden dus weer kruikjes afgeraden...... (Hier is dus mijn vk in Duitsland). Het is echt in elk land weer anders.

13. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    waarom worden kruikjes afgeraden dan?

14. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Omdat ze kunnen lekken.

15. valhalla

Dat van dat stikken dat snap ik niet zo, ze kunnen toch ook onder een stapel dekens stikken?

Maar dat van de warmte niet kwijt kunnen, ik wist niet dat dat de reden was. Kan me voorstellen dat dit geldt voor van die dikke donzen dekbedden, maar ook voor van gewone dunnetjes? In landen om ons heen kan je die nl. ook gewoon kopen.

@Claartje, ik vroeg me alleen iets af hoor! :(

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,159
    8,136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dat vraag ik me dus ook af, door een laken en deken kunnen ze ook niet ademen.

Die van mij komt te slapen in speciale babyslaapzakjes die ik heb gekocht, zomer en winter.

17. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb ook slaapzakjes hier. En een dekentje. Maar ik weet nog niet wat ik ga gebruiken.
    Ben toch wel heel erg voor het slaapzakje.

18. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dekbedjes hebben vaak synthetische materialen welke het ademen bemoeilijken. dekens zijn als het goed is altijd van katoen, dit ademt veel beter. denk maar je eigen kleding.

sven krijgt ook geen stapel dekens, helemaal niet nu hij z'n bed rond kruipt, daarom krijgt hij een slaapzak aan. als het heel koud is dekken we hem toe met een katoenen dekentje.

een kruikje als het nodig is aan het voeteneinde met de dop buiten het matras. de kruik is ook een goedgekeurde kruik en áls die al lekt, lekt hij dus nooit in het bedje. Sven had echter na een week al geen kruik meer nodig, ondanks dat hij eind november geboren is.

valhalla: ik keek alleen erg op van "Volgens mij is die regel er alleen omdat sommige mensen veel te snel denken dat een babie het koud heeft en hem daarom veel te heet toedekken. Denk dat een dekbedje voor Lena van de winter echt geen overbodige luxe is."

ik ben misschien wat bruut over dekbedjes, maar ik denk dat dekbedjes toch met een goede reden niet aanbevolen worden in nederland, niet alleen omdat mensen 'eigenwijs' zijn. ik zou het risico niet durven nemen.

19. valhalla

Haha okee. Ik heb alleen het idee dat er in NL vaak geredeneerd wordt van 'als het heel eventueel misschien slecht zou kunnen zijn raden we het gewoon helemaal af'. Daarom vroeg ik het me af ;) Maar ik begrijp je argument hoor!

20. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hmmm..... daar moet ik het wel een beetje mee eens zijn inderdaad haha als ik ook kijk naar wat zwangeren niet mogen, ik denk dat ik maar in een kastje moet gaan zitten en pas na 9 maanden weer te voorschijn kom.
    vanuit jouw standpunt gekeken snap ik je opmerking wel ;) sosm moeilijk, om tussen al die bangmakerij de echte goede adviezen te halen haha

Share This Page