Hoelang laten huilen op het KDV

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Tessa1991, 30 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tessa1991

Tessa1991 Niet meer actief

Ha dames, ik ben bang. Ik heb een zoon van 2 jaar en een zoontje van 10 weken. Over drie weken moet ik hem naar het KDV brengen. Mijn oudste is altijd bij de oma's geweest en gaat pas sinds een halfjaar naar het KDV. Ik ben een tegenstander van het (gecontroleerd) laten uithuilen van baby's en kinderen en heb de overtuiging dat zeker de kleintjes behoefte hebben aan nabijheid, troost en liefde om zich te hechten en een gevoel van veiligheid te ontwikkelen. Daarnaast heb ik nog 100 andere redenen, maar voorop staat dat ik niet geloof in laten huilen. Nu ben ik bang. Altijd als ik op het KDV kom zijn er kindjes heel hard aan het krijsen (voor weet ik veel hoelang). Hoelang laat men baby's huilen op het KDV? Ik zoek richtlijnen maar kan nergensiets vinden. Wel vind ik horrorverhalen variërend van 20 minuten tot ruim een uur. Wie weet dit? Wie heeft ervaring of wie werkt zelf in de kinderopvang? Wie kan mij geruststellen of heeft in ieder geval een eerlijk antwoord? Ik hoor het heel graag

2. Veera

Veera Niet meer actief

Over t algemeen laten ze niet huilen. Ik heb stage gedaan op kdv en mijn dochter zit op een kdv. Nou gaat zij altijd sowieso wel direct slapen maar ze laten een kindje niet op bed liggen krijsen hoor !
    Als je je echt zorgen maakt, wat ik zeker geloof als je altijd bij binnenkomst kinderen hoort huilen :( Dan zou ik eens in gesprek gaan met het kdv. Als je je er niet goed bij voelt, dan een andere opvang zoeken

3. Tessa1991

He Veera. Dank je voor je snelle reactie :) Ik ben heel benieuwd naar verdere ervaringen. Ik heb er zo ongeveer nachtmerries van, dus dit is fijn bericht :)

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hoi Tessa, ik wil je niet ongerust maken, want ik weet dat er ook hele goede en lieve leidsters zijn. Maar ik heb jaren op verschillende kdv's gewerkt en daar heb ik helaas toch echt mee moeten maken dat er leidsters waren die kinderen dus wel echt lieten krijsen in bed onder het mom van; je moet slapen, dus punt.
    Ik zeg dit omdat je naar eerlijke reacties opzoek bent.
    Ga uit van je moedergevoel, en vraag er naar (alhoewel dit zeker niet altijd zin heeft). Geef je ongerustheid aan. En nogmaals; zo zijn natuurlijk, en gelukkig!, niet alle leidsters, maar ze zitten er helaas wel tussen.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Eerlijk? Ligt compleet aan de leidster...heb jaren op kdv gewerkt..ik was en ben er een tegenstander van en deed dat dus niet. Sommige collega's ook niet, maar er waren er ook die het wel deden.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik zou het heel uitgebreid bespreken op het kdv zelf, wat is hun beleid en hoe gaan ze daarmee om? Zeg ook eerlijk wat je hebt gezien of gehoord.

Als ik overdag bij onze kdv binnenliep viel me juist die stilte op, vooral op de baby groepen. Ook gedimde licht, babys sliepen in schommels, hangmatten, kinderwagens, op schoot, in bedjes enz. Zeker niet allemaal huilend op een rij in de slaapzaal.
    En ze hebben heus wel moeten wachten af en toe, maar het beleid was om niet te laten huilen. En dat heb ik in 3jaar bijna nooit gezien.

7. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Ik werk zelf ook in de kinderopvang, babygroep. Wij hebben het beleid dat we nooit langer laten huilen dan 10 minuten. In de praktijk wordt daar ook echt aangehouden, voor zover ik weet ook alle collega's. Ikzelf laat t vaak niet tot de 10 min komen, maar je leert de baby's ook kennen, en sommige vallen na 8 min huilen toch echt in slaap, ik bedoel maar dat je de baby's zelf leert kennen als leidster bedoel ik, en ook de leidsters moet je vertrouwen, als dat niet lukt, dan moet je er goed overna denken of je wel opvang wilt voor je kindje.

Uiteraard moet je dit meteen aangeven in je intake gesprek, dan zeg je dat je niet wilt dat ze jou baby laten huilen, zo gek is dat niet. Ik heb juist ook weleens ouders gehad die vonden 10 min te kort en wouden dat we 15 min lieten huilen omdat hij dan wel in slaap viel, eigenlijk alkes gaat in overleg bij ons dan.

8. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Bij ons hoogstens een paar minuten als ze even hun handen vol hebben. Normaal gesproken wachten ze alleen heel even af of de kleine niet verder wil slapen na een klein huiltje, maar dat houden ze in de gaten door het raampje in de deur. Zeker bij de hele kleintjes laten ze die echt niet huilen.

Betekent overigens natuurlijk niet dat er nooit een kindje huilt :D met tien kids is er altijd wel een die net wakker wordt, en schone luier wil, omvalt of z'n speelgoed moet delen :D

9. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Hier hetzelfde.

10. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Ik zou het ook op het kdv bespreken.

Op mijn kdv zijn er drie vaste leidsters en ik weet zeker dat ze mijn kindje niet zouden laten huilen als ik aan zou geven dat ik dat echt niet zou willen. Op mijn kdv is het trouwens zo dat ze de baby's weleens laten huilen om in slaap te vallen, maximaal een minuutje of tien. Maar als ze zich echt overstuur huilen, halen ze ze er echt wel uit. Ze hebben trouwens ook een schommelwieg aan het plafond, waardoor ze baby's die echt in slaap moeten worden gewiegd niet allemaal zelf hoeven vast te houden (want dat is denk ik niet realistisch).

De enige reden dat baby's weleens liggen te 'krijsen' (dat is iets anders dan mopperen, vind ik) is omdat ze bezig zijn met de luier van de een terwijl de ander een flesje wil. Dit duurt dus hooguit een paar minuten.

Succes met je keuze. Het ligt denk ik heel erg aan het kdv (groot/klein, beleid etc)

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het verschilde bij ons op het KDV, dat ging in overleg. Natuurlijk komt huilen voor omdat ze soms even met de handen vol staan. Maar verder werd het afgestemd met de ouders.Voor de ene is dat 5 minuten, voor de andere een kwartier en een derde laat het aan de leidsters over..

12. Tessa1991

Ha dames, thanks voor de reacties. Het stelt me in ieder geval wat gerust. Ik ga het bespreken op het KDV :)

13. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Fijn dat je t gaat bespreken, ben benieuwd wat voor reactie ze geven, kom je dat ook nog even delen ;)

14. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad bespreekbaar maken op het kdv. Mijn zoontje was er bv 1 die je even moest laten huilen en viel dan snel zelf in slaap. Als we dat niet deden..sliep hij zo een hele dag niet maar was dan wel ontzettend moe en niet te genieten.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou dit zeker op het KDV bespreken, wat hun hanteren. Ik ben gastouder en heb een dreumes van 1 die we niet laten huilen. Bij het naar bed brengen huilt hij soms flink maar voordat ik beneden ben van zolder is hij meestal al stil. Zo niet, dan ga ik troosten, wiegen etc. Als het allemaal niet lukt, neem ik hem weer mee en valt hij bv op schoot, in de draagdoek of in de buggy in slaap.

16. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Wij laten kinderen niet bewust huilen, feit is wel dat je vaak maar twee paar handen op twaalf kindjes hebt, dus soms moet een kindje even wachten. Er zijn kinderen die standaard huilen wanneer ze in bed worden gelegd. Als zij het fijn vinden dat we bij hen blijven doen we dat, maar sommige kindjes worden hier extra onrustig van. We laten hen dan even huilen en gaan regelmatig kijken. Ook de oudere baby's die de hele dag op schoot willen, moeten er toch aan wennen dat dit op een kdv niet kan en moeten leren om zichzelf even te vermaken. Zij zullen dus ook af en toe even moeten huilen. Maar in principe worden alle kindjes gewoon getroost als ze verdriet hebben op een goed dagverblijf. Maak het inderdaad even bespreekbaar, dan zul je vast al wat gerustgesteld zijn.

17. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier een dochter die sinds ze 7 maanden is naar de crèche gaat. In 't begin vond ze moeilijk haar slaap en huilde ze in het bedje.
    Ze zochten dan naar oplossingen. Ze legden haar de 1ste 2 dagen in de maxicosi, wiegden haar en zo viel ze in slaap.
    De dagen daarop bakerden ze haar in in het bedje, ze viel meteen in slaap. 2 weken later legden ze haar gewoon in bed (Zonder in te bakeren) en nu slaapt ze daar al enkele maanden als een roosje

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Ligt aan de kdv een kennis werkte ook in de kinderopvang en daar huilde ze veel en lang.

19. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dit is ook mijn ervaring. Maar bespreek je angst op het kinderdagverblijf. Zij kunnen je vast geruststellen. Heb je een KDV gekozen waar je je goed bij voelt? Want dat is echt heel belangrijk en dan kun je dit soort dingen ook met een goed gevoel bespreken.

20. Tessa1991

Ha dames. Inmiddels gaat de kleine erheen. Ik heb het bespreekbaar gemaakt en voel me er op zich wel oké bij. Ze hebben wel alles wat ik als tips wat helpt om hem slaap te krijgen zonder te huilen meegenomen en passen ze toe. Dat is wel fijn. Ik ga het binnenkort wel een keer weer in gesprek hierover en over het voeden (doe ik op verzoek en dat snappen ze nog niet zo goed). Maar tot nu toe nog geen klagen of een niet-oke gevoel. Altijd als ik hem ophaal krijgt hij fles, zit hij lekker te spelen of wordt hij beetgehouden :)

Deel Deze Pagina