ik open dit onderwerp omdat er veel vragen komen over bloedverlies vroeg in de zwangerschap, wat ik zelf ook een paar keer heb gehad, b.v. na mijn ontlasting, na het vrijen, of een onverwachte beweging, zijn er zwangere vrouwen die hun ervaringen kunnen delen, wanneer kan het het nou echt mis zijn?? veel zwangere vrouwen hebben bloedverlies tijdens de zwangerschap, wanneer is het niet goed? als het helder bloed verlies is, of donker bloedverlies, of bloedverlies met stolsels, het bloedverlies wat ik heb gehad, was heel weinig gemengt met witte uivloeiing dus was licht roze zonder stolsels en was maar bij een keer plassen, heb het met de vk over gehad en dat kon geen kwaad, maar zijn er vrouwen die het mee gemaakt hebben dat het wel fout was, en hoe begon dat dan? gelijk heel heftig? met stolsels of zonder? was dat gelijk veel of begon het met een klein beetje? kreeg je eerst buikpijn af pas later? ik denk dat er veel zwangere vrouwen zijn die hier iets aan hebben, omdat als je zwanger bent en je verliest wat bloed wat wel een voorkomt veel denken dat het gelijk mis is!!
Ik denk dat je bij bloedverlies altijd aan de bel moet trekken. Ik ben nu 24 weken zwanger en heb tot nu toe twee bloedingen gehad: een met 8 weken en een met 23 weken, beide keren helder rood, de tweede keer ook met stolsels. Er zit een groot verschil tussen een bloeding in het eerste tremester (dus tot ongeveer 12 weken) en een bloeding daarna. De gyneacoloog vertelde me dat een bloeding in het begin van de zwangerschap in de helft van de gevallen tot een miskraam leidt. In de andere helft van de gevallen kunnen ze meestal geen verklaring vinden. De bloeding die ik vorige week heb gehad, heeft te maken met een te laag liggende placenta. Daardoor is de aanhechting zwak en kunnen er gemakkelijker bloedingen ontstaan. Je schrikt gigantisch als je in een keer bloed verliest. In de meeste gevallen is het onschuldig, maar ik zou altijd de vk bellen (al is het maar voor je eigen gemoedsrust).
Ik heb zelf nooit bloedverlies gehad tijdens de zwangerschap, maar ik zou zeggen: - bloedverlies en buikkrampen = altijd bellen - bloedverlies en zorgen er over = gewoon bellen (ben je gerustgesteld) - bloedverlies in de laatste weken = even afwachten, misschien is het je slijmprop. - bloedverlies en stolsels hoeft nog niet altijd iets ergs te betekenen, maar je moet wel even bellen als dat in de eerste 12 weken gebeurd. Bellen kan nooit kwaad. Beter te veel voor je eigen gemoedsrust, dan dat je jezelf op zit te vreten van de zenuwen. Meestal komt het gewoon goed, maar het is natuurlijk wel een spannende situatie.
Ik heb 2x een mk gehad. De eerste keer begon het met een kleine beetje bruinverlies wat zeg maar door de dag heen steeds erger en helder rood werd en daarna stolsels, ( ik bloede de 1e mk echt heel veel ,waardoor ik dus ook naar het ziekenhuis moest) De 2e keer viel het wel meer, het begon gelijk met een beetje roze verlies en het werd wel meer, maar niet zo heftig als de eerste keer zeg maar en ook daar verloor ik aan het eind van de dag stolsels, maar hoefde toen niet naar ziekenhuis. Heb allebei de keren dus anders ervaren, ik was trouwens bij de 1e keer 11 weken zwanger en bij de 2e keer 10 weken. Ik zou ook zeggen bij bloedverlies altijd ff bellen.
Ik heb met 31 weken bloedverlies gehad (helderrood zonder stolsels). Ik was de dag ervoor al niet lekker en erg misselijk en duizelig. De volgende dag tegen de avond zat ik op het toilet en verloor ik bloed. Nou hier schrok ik echt behoorlijk van. Na lang aandringen van mijn vriend heb ik toch de vk gebeld en kon meteen komen. Ze zag idd flink wat bloed zitten en ze vertrouwde het niet dus meteen doorgestuurd naar de gyn in het ziekenhuis. Daar aangekomen eerst 1 uur aan de ECG gelegen en met de beeb was alles goed gelukkig. Een inwendige echo gehad en ze zag dat mijn placenta een stuk voor de baarmoedermond lag. Waarschijnlijk was er een haarvat geknapt ofzoiets wat een bloeding veroorzaakte. Op lang aandringen mocht ik gelukkig toch naar huis maar moest wel 1 week totale bedrust houden zodat de wond kon genezen. Ik moest wel onder controle blijven van de gyn. en uiteindelijk is mijn placenta net voldoende verschoven zodat ik toch natuurlijk kon bevallen en de bevalling is me wel zo meegevallen!!