Wanneer ingrijpen bij ruzie(tje) kinderen 4, 5, 6 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door goblins, 20 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wanneer grijpen jullie in bij ruzietje kinderen.
    Gisteren kwam mijn oudste van 6 naar me toe dat er gedreigd werd met stenen gooien.
    Tja, dan loop ik even mee.
    Daar krijg ik te horen dat dat de kinderen met elkaar aan het botsen waren met de fietsen enzo.
    Mijn zoon en vriendje waren al regelmatig bij zijn moeder geweest.
    Het is geëscaleerd en de oudste die er rond liep (8) zei dat helemaal niet gezegd is dat er met stenen zou worden gegooid. Ik wilde het net geloven wat ze zei en toen zei vriendje ook dat dat wel gezegd is.
    Ineens krijg ik de wind van voren van zijn moeder dat ik me daar niet maar gelijk heen moet gaan om verhaal te halen over het stenen gooien maar dat er voor die tijd al veel gebeurd was en mijn zoon al 6 keer was komen zeuren bij haar over de ruzietjes en dat ze hem heeft weggestuurd met zijn geklik. En dat kinderen het zelf maar moeten uitzoeken.

Ik heb mijn kinderen weggehaald daar, dat ze dit weekend daar niet mogen spelen omdat ik niet wil dat ze spelen met kinderen die dreigen met stenen gooien.

Ben ik nu overbezorgd en moet ik de kinderen laten gaan of is ingrijpen goed?
    Ik ben van mening dat kinderen van 4,5,6 nog veel moeten leren en dat ingrijpen ook moet, en niet het zelf laten uitzoeken.

Ik heb wel meer. Oordeelden van dingen die in mijn ogen niet handig zijn dat die moeder dat doet, maar hierdoor kan ik juist een teveel gekleurd beeld hebben. Dus graag jullie visie hierop.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Ik snap niet helemaal hoe het zit met de kinderen en de moeder ed (van wie het de moeder is ed), maar dat doet er ook weinig toe. Natuurlijk ga je mee als er gedreigd wordt met stenen te gooien. En niet per se beschuldigend, maar wel om in gesprek te gaan over hoe het (verder) gaat ed.

3. Wollig

Wollig Bekend lid

25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Kinderen van die leeftijd experimenteren op sociaal gebied en ze ontwikkelen niet allemaal op dezelfde manier. Dreigementen kúnnen helpen om je zin te krijgen, dus dat kun je proberen bij je vriendjes. Ook iemand pijn doen is vaak niet om het pijn doen maar omdat de ander iets doet wat ze niet leuk vinden en ze nog niet de social skills hebben om het op een positieve manier op te lossen.

Ik vind het dus hartstikke goed om dat proces te begeleiden zodat kinderen leren hoe je sociaal met elkaar om gaat. En dan inderdaad niet direct partij kiezen, of je eigen emoties in het gesprek gooien, maar optreden als mediator. Wat is er gebeurd? Wat vond jij daarvan? En wat deed jij toen? En wat vond de ander daarvan, en wat deed die toen? En denken we dat onze acties hebben geholpen om onze zin te krijgen/het probleem op te lossen? Enzovoorts.

Niet elke volwassene kan zelf problemen oplossen op een constructieve manier, dus dat kun je dan ook niet verwachten in de opvoeding.

Lafelife en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    1 voorbeeld verder is dat de kinderen altijd naar buiten worden gestuurd (ze heeft er twee, 4 en 5 jr oud, geen papa in beeld, wel opa en oma en twee ooms).
    De kinderen worden al naar buiten gestuurd vanaf hun2e en zonder dat ze mee ging. Ik ben ze ook al in het centrum tegen gekomen.. incl drukke weg.
    Ik heb ze terug gebracht en het enige wat ze te horen kregen was dat ze daar niet mogen komen.
    De oudste van haar ken ik niet anders als hij hij is, maar op verjaardagsfeestje kreeg ik dus van een andere moeder te horen dat hij echt niet op haar dochters verjaardag mag komen omdat hij zo vervelend en dwingend is aan anderen toe. (Als jij niet aardig doet tegen mij dan scheur ik jou verhaal in mijn vriendenboek eruit).
    Beide kinderen worden dus totaal niet gestuurd op sociaal vlak. Wel heel vervelend voor de kinderen en ik probeer ze wel iets bij te brengen, maar ze weten ook dat ze hier ook terecht worden gewezen. Dus ze komen al minder.

Ik vind het lastig hiermee om te gaan.
    Wanneer ben ik te soft en wanneer ben ik te streng. Wanneer ingrijpen vind ik dus als lastig om te beslissen.

Wollig vindt dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier komen ze naar mij bij ruzie en stimuleer ik ze om dan zelf tot een oplossing te komen, desnoods loop ik even mee om de andere kant van het verhaal te horen. Een keer was een buurjongen bv telkens de schep van mijn dochter aan het verstoppen, zij kwam huilend thuis, maar die buurjongen beweerde dat ze het eerst juist grappig vond en ze nooit had aangegeven dat ze het niet meer leuk vond - gewoon even rustig over gepraat, bv een ‘hoe kan je de volgende keer zeggen dat je het niet meer leuk vindt?’, opgelost. Een andere keer had een buurjongen met een nerf-pistool die pijltjes tegen de nek van mijn dochter geschoten - ze had echt afdrukken van pijltjes in haar hals en nek. Dat vond ik iets voor z’n moeder, en zij was het daar grondig mee eens - hij was een week z’n nerf-wapens kwijt.

Het ligt hier zo enorm aan de context dat ik niet echt kan zeggen dat ik 1 ‘plan van aanpak’ heb.
    Hier ook kinderen in de wijk die al vanaf heel jong alleen de straat op werden gestuurd, en ouders die dan gewoon boodschappen gaan doen ofzo. Ik trof een meisje van 2 ooit met luier op haar knietjes aan vlakbij een drukke spoorwegovergang, haar naar huis gebracht en daar was dus niemand thuis. Belachelijk toch? Bij oudere kinderen van vergelijkbare gezinnen die bv ruzie gaan zoeken, ga ik niet naar hun ouders, want die zijn of niet thuis, of het interesseert ze he-le-maal niks. Sterker nog, waarom bemoei ik me met hun kind? Gelukkig spelen die kinderen meestal niet op ‘ons’ pleintje, en mijn dochters voelen er ook niks voor met ze te spelen - jammer dat er zo’n sociale kloof is hoor, maar ja, dat is de realiteit.

6. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Ik zou niet bij alles meelopen, maar bij iets als stenen gooien wel.
    Mijn oudste van 7 heeft de neiging om bij alles meteen naar mij toe te komen, ook bij kleine dingen. Haar probeer ik wel echt actief te leren het zelf op te lossen en dat lukt steeds beter.

De jongste van 4 is meer van het zelf oplossen, maar daar hou ik echt nog wel een oortje open als ze buiten speelt. Zeker als er oudere kinderen bij zijn die ik niet zo goed ken.

7. Wollig

Wollig Bekend lid

25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Dan heb je aan de moeder helaas weinig.

Zoals iemand anders al zei, zou ik inderdaad niet overal mee gaan "bemoeien", rondom die kinderen. Proberen je kinderen gezellig met anderen te laten spelen, hen de sociale vaardigheden aanleren zodat zij zelf goed leren oplossen (en niet meer met iemand spelen hoort daarbij) en je wel erin mengen als het om iets serieus gaat. Zoals dat met stenen gooien. Dat is gewoon ronduit gevaarlijk dus daarin mag je best je kinderen beschermen door andermans kinderen aan te spreken. (En dat kan dus pedagogisch verantwoord, kan die andere moeder je ook niks maken.)

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.331
    10.295
    113
    Prima gehandeld. Ook oudere kinderen kunnen zelfs wat ondersteuning gebruiken. Voor corona tijd hielp ik op school als overblijft moeder. Ook kinderen een uit groep 5 en 6 kwamen langs omdat ze er niet uit konden komen.

Nu lekker ergens anders spelen maar dat is niet leuk. Misschien een keer met een boek in de buurt zitten. Kun je zelf ook kijken wat je kind doet. Misschien doet hij wat opvallends en lokt dat onbewust wat uit.

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #9 hummeltje5, 21 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2021
    Vwb. je laatste alinea: misschien ben ik te simpel hierin, maar ik persoonlijk zou me er niet zo druk om maken en zou in dit geval denken 'ons huis, onze regels'.

Vwb. je OP: met stenen gooien, met stokken slaan of dat soort dingen is gewoon iets wat gevaarlijk kan zijn en snel (onbewust of bewust) uit de hand kan lopen.
    Je mag er vanuit gaan dat je kind de waarheid spreekt, maar het is ook zéker goed dat je hebt geprobeerd andere kinderen erover te spreken, want ook eigen kinderen zijn niet altijd zo eerlijk/lief/netjes als we graag zouden willen :rolleyes:

Als op een constructieve manier praten niet helpt en er (in dit geval met de moeder) niet te praten valt, tsja, dan begrijp ik wel dat je ervoor hebt gekozen om je kinderen in dit geval daar weg te halen ja.
    Jij hebt je best gedaan. Meer kun je niet doen.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.944
    113
    Ik vind ten eerste dat kinderen van 4,5,6 jaar niet zonder toezicht buiten eigen terrein kunnen spelen. Ik vind dat niet verantwoord. Dus ik zou sowieso op die leeftijd toezicht willen houden. Afhankelijk van de situatie hoe dat toezicht eruit ziet.
    Ik keek zelf altijd bij een ruzietje tussen wie het ging. Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd? Mooi uit laten zoeken, zolang ze elkaar niet verwonden ;)
    Maar als een kind van 6 een emmertje van mijn peuter afpakt, ja daar zeg ik dan wel even wat van. Of een kind van twee koppen groter wat mijn kind even uit de rij duwt voor de glijbaan, dan grijp ik ook even in.

11. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik heb dit allemaal gelezen en ik ben niet helemaal gek.de moeder van die van 4 en 5 vindt dus dat ze het zelf moeten oplossen... daar zijn ze te jong voor en zo krijg je hele vervelende kinderen.
    Ik ben nu mijn kinderen aan het leren dat als 1 van die kinderen weer dreigt met wat dan ook dat ze weg moeten lopen en duidelijk zeggen dat ze niet willen dat ze dat zeggen.
    Ik moet ergens beginnen....
    Ik kan ze niet overal voor beschermen maar dit gedrag wens ik niet naar mijn kinderen toe.
    Ik hoop dat ze ik daarin wat goeds mee kan geven.
    (En ik ben hypergevoelig voor pestgedrag met mijn pestverleden.. dit heeft diepe sporen nagelaten)

Deel Deze Pagina