ZEZ gegevens van welk jaar invullen?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Danda, Jan 5, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Danda

Danda Lid

May 27, 2015
    81
    0
    6
    grafisch vormgever
    Beste UWV webcare,

De wachttijden bij de telefoon zijn zo lang dat ik het hier maar probeer.

Ik ben ZZP'er en wil graag begin februari met verlof. Nu vraagt het ZEZ aanvraagformulier dat ik de gegevens van mijn IB 2015 invul, maar deze is zo vroeg in het jaar nog niet ingediend.

Welke gegevens kan ik nu het beste invullen? De IB van 2014, of een schatting / boekhoudverklaring van 2015?

Ook is mij niet helemaal duidelijk hoe jullie de hoogte van de uitkering berekenen. Aan de ene kant hebben jullie mijn inkomensgegevens nodig waaruit ik concludeer dat de hoogte afhankelijk is van mijn inkomen, aan de andere kant spreken jullie van een maximum van het minimumloon wanneer aan het urencriterium is voldaan, waaruit ik begrijp dat de hoogte wordt berekend op basis van mijn aantal gewerkte uren met een maximum van het minimumloon.

Bedankt alvast voor de opheldering!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Danda,

Het klopt dat we telefonisch minder goed bereikbaar zijn; door de weersomstandigheden in het noorden van het land zijn we momenteel telefonisch minder goed bereikbaar.

Als je in 2016 met verlof gaat, moet je inderdaad je gegevens over 2015 invullen. Als je die nog niet hebt, geef je daarvan een schatting op.

De hoogte van de ZEZ is maximaal even hoog als het Wettelijk Minimumloon. Je krijgt de maximale uitkering als je aan het urencriterium voldoet: je moet dan 1225 uur als zelfstandige hebben gewerkt in 2015.

Actuele informatie over de hoogte van de ZEZ vind je hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Share This Page