Hallo uwv-care team, Ik heb een vraag omtrent zwangerschapsuitkering. Ik werk al jaren bij een baas in loondienst. Nu ben ik zwanger en zou op 1 maart met verlof kunnen als in 6 weken voor uitgerekende datum ga. Ik heb de optie om na het bevallingsverlof bij een nieuwe baas aan de slag te gaan en als plan dat te gaan doen als zzp-er. Dit wordt zwart op wit vastgelegd. ( kan vanaf 1 maart contract krijgen daarvoor) Als ik mijn huidige baan op zeg en mijn ontslag per 1 maart in laat gaan en dus na verlof bij nieuwe baas als zzp-er start, houdt ik dan recht op het normale verlof uitkering? En ook dezelfde hoogte van uitkering? Mvgr, Mam2be
Hallo Mam2be2016, Je hebt recht op een volledige zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) als je werkt of hebt gewerkt in de tien weken voor je uitgerekende datum. Als je dienstverband eindigt op de eerste dag van het verlof, heeft dat dus geen invloed op het verlof zelf. Ook niet als je zelf het dienstverband opzegt. Dit is wel het geval bij werkloosheid of ziekte, in dat geval krijg je meestal geen uitkering als je zelf je dienstverband opzegt, omdat je dan een onnodig beroep op de uitkering doet. De WAZO wordt echter altijd door UWV betaald, ook als je je contract niet had opgezegd. Er is daarom geen sprake van een benadelingshandeling. Als je tijdens je verlof werkt (in je nieuwe baan als zzp-er) heeft dat geen invloed op je verlof. Dat wordt dus niet gekort. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je volgens de Arbeidstijdenwet niet mag werken in de vier weken voor je uitgerekende datum, noch in de eerste zes weken na de bevalling. Wil je weten wat de gevolgen zijn als je dit wel doet, dan kun je contact opnemen met het informatienummer van de Rijksoverheid. (De Arbeidstijdenwet wordt niet door UWV uitgevoerd of gecontroleerd.) Actuele informatie over de WAZO-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel succes met je nieuwe baan! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Hoi robert, Bedankt voor je heldere uitleg. Als ik het dan goed begrijp word de hoogte van de uitkering gewoon berekend op mijn verdiensten van het afgelopen jaar wat ik gewerkt heb bij mijn huidige baas? Kan ik de uitkering zelf aanvragen en regelen met uwv? Want ik weet niet of mijn huidige baas dit dan nog gaat doen voor mij als ik ontslag neem. Groetjes Mam2be
Hoi Mam2be2016, Je uitkering wordt inderdaad berekend over het loon van de twaalf maanden voorafgaand aan de maand voordat je met verlof gaat. Oftewel, over de periode van 1 februari 2015 tot en met 31 januari 2016. Actuele informatie over de berekening van de WAZO-uitkering vind je hier. Omdat je niet meer in dienst bent op het moment dat je met verlof gaat, hoeft je werkgever het niet voor je aan te vragen. In dat geval kun je het zelf doen. Overleg wel even met je werkgever om te voorkomen dat het dubbel gebeurt. Neem acht weken voor je uitgerekende datum contact op met 0900-9294 om het verlof telefonisch aan te vragen. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team