Onder rug pijn !!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Bloem, Jul 22, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bloem

Bloem Actief lid

Dec 21, 2005
    417
    0
    0
    Ede
    Wie heeft dit nog meer? sinds een paar weekjes heb ik erg snel last van mijn onderrug, Als ik maar even aan het werk ben (veel Bukken ed) dan krijg ik veel pijn. volgens de verloskundige zijn het mijn bekken die verweken en dat er niet veel aan te doen is als alleen rust nemen... Ik heb ook een holle rug, altijd al gehad en heb zelf het idee dat dat er wel wat mee te maken heeft ook..
    Ik werk in de zorg dus het is lastig om bep. werkzaamheden te laten.. maar als dit erger wordt zal ik toch aan de bel moeten trekken..
    Herkend iemand hier iets in en weet iemand tips om het te verzachten...
    Ik hoor graag van jullie..

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik heb het ook. Goed opletten hoe je gaat zitten en op de juiste manier tillen. Verder is er inderdaad weinig aan te doen. Ja, je kunt eventueel naar een fysio gaan voor oefeningen.

3. cristel1986

cristel1986 VIP lid

Feb 25, 2006
    5,200
    0
    0
    bij nijmegen
    ja wil je niet vrolijker maken dan je al bent.. maar dat wordt alleen maar erger vooral de laatste weken... wat helpt zijn masages en warm water.. warme doekjes maar verder niet echt het komt wel goed wanneer je bevallen bent

4. Bloem

Bloem Actief lid

Dec 21, 2005
    417
    0
    0
    Ede
    Wel fijn te horen dat het na de bevalling over zal gaan maar ja daar heb ik nu nog niet heel veel aan... maar we houden vol...

5. slingding

slingding VIP lid

Apr 9, 2006
    5,425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    hoi,
    Ik zit ook in de zorg en ik werk alleen in de nacht en alleen op een groete groep mensen en is dus moeilijk om hulp te vragen, als ik 's morgens thuis kom en dan naar bed ga heb ik zeer veel last van banden pijn onderin mijn buik. Mijn vk gaf de tip om met een baby belt te gaan werken en deze dan alleen te dragen als ik werk dat ondersteund je rug en buik.
    Ben er vandaag 1 wezen halen bij prenatal (zijn die dingen duur zeg 36,95) want maandag ga ik de nacht weer in voor 7 nachten en dan ga ik het eens uit proberen. ben benieuwd.

6. Pluisje

Pluisje Lid

Mar 15, 2006
    85
    0
    0
    Hier hetzelfde, ook lager ruppijn en dan vooral links van m'n stuitje.

heel vervelend, want voel het zelfs zeuren als ik rustig zit. Morgen voor controle en zal dan eens vragen wat ik eraan kan doen.

GR. Sandra

7. Deb

Deb VIP lid

Jul 19, 2005
    7,394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Arts-onderzoeker Jan Mens (52), verbonden aan het Spine & Joint Centre van het Academisch Ziekenhuis Rotterdam-Dijkzigt, heeft een lange staat van dienst. Al tien jaar lang behandelt hij in dit kennis- en revalidatiecentrum vrouwen met lage rugpijn tijdens en na de zwangerschap.

1. Pijn middenvoor in het bekken in de kraakbeenspleet tussen de twee schaambeenderen. De normale afstand van 4 millimeter tussen de twee bekkenhelften is verbreed tot maximaal 10 millimeter. Dat rekt de banden wat op. Vrouwen hebben daar niet zo veel hinder van. Er is nog geen sprake van bekkeninstabiliteit.

2. Een vermoeiende pijn in de bil, iets links of rechts naast het heiligbeen. Dit wijst op irritatie van de twee sacro-iliacale gewrichtjes (SI-gewrichtjes) tussen de wervelkolom en de linker- en de rechterbekkenhelft (zie afbeelding bekken). Dit is ernstiger en gaat vaak gepaard met instabiliteit. De pijn wordt al snel erger na inspanning en kan uitstralen naar het been. Soms ontstaat een tintelend gevoel en ook kan gevoelloosheid optreden en enig krachtsverlies, waardoor het been wat sleept. Staan houden deze vrouwen niet lang vol. Lopen en fietsen gaat iets beter. Zitten levert weinig problemen op. Liggen gaat het beste.

3. Pijn in de middenlijn onder in de rug. Dit wijst op een aandoening van de lendenwervelkolom. Als ook de SI-gewrichten opspelen (zoals beschreven in 2) dan worden de vierde en de vijfde lendenwervel enigszins van hun plaats getrokken door trekkrachten in de banden tussen de wervels en de lossere bekkenhelften

Het is volgens Dr Mens vooral de combinatie van slappe spieren en soepele bekkengewrichten die de problemen veroorzaakt. De behandeling is dan ook gericht op versterking van de bekkenspieren, de 'tuigage van het zeilschip', speciaal die spieren die steun geven aan het bekken.

dus meiden onderschat je pijn niet want deze klachten "kunnen" bekkeninstabiliteit veroorzaken :( en daar weet ik maar alles van

platte schoen , je buik niet naar voren laten hangen een goed lichaamshouding is erg belangrijk
    en niet te zwaar tillen of bukken
    als je til of bukt probeer dit met een rechte rug te doen en goed door je knieën

sterkte

8. Bloem

Bloem Actief lid

Dec 21, 2005
    417
    0
    0
    Ede
    Klinkt toch wel ernstig allemaal zeg.. ik hoop dat het niet zo erg gaat worden..

Zijn er al mensen die hierdoor thuis zijn komen te zitten??

9. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ja ik...
    Ik ben in april al moeten stoppen met werken omdat ik niet meer kon lopen/zitten en alles...
    Toen ik 26 weken was ben ik in het ZH terecht gekomen met weeen en mocht ik niet meer gaan werken, terwijl het vanaf toen wel wat beter ging met mij bekken...
    Sinds een week of 3 is het om te huilen zo erg, alles gaat heel langzaam, lopen kan bijna niet, opstaan van een stoel springen me de tranen in de ogen... Ik heb ook t gevoel dat ik bij de bevalling mijn benen niet uit elkaar kan krijgen... T trekt door mijn bovenbenen naar beneden. Heel pijnlijk...

10. Bloem

Bloem Actief lid

Dec 21, 2005
    417
    0
    0
    Ede
    oo dat klinkt echt heel ernstig sweet angel, dat lijkt me echt niet leuk nee en nu die warmte ook nog... heel veel sterkte.. Maar als ik zo je banner zie is het wel goed gekomen met de bevalling, gefeliciteerd meid met je dochter en wat een leuke naam, alles goed met haar en ben je er zelf ook nog vredig door gekomen??
    liefs

11. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Als ik dat zo lees komt het vooral veel voor als je al over de 20 weken zwangerschap zit met die onderrugpijn!

Ik ben net 7 weken zwanger en heb er nu al veel last van! Gelukkig niet zo heel erg, maar zoals net ben ik even naar de stad geweest en daar merkte ik wel na een stuk lopen dat het behoorlijk pijn ging doen en ik echt verlangde naar een stoel! En nu dat ik thuis ben blijf ik last van mijn onderrug houden :(

Hebben meer meiden hier last van aan het begin van de zwangerschap of moet ik mezelf toch maar eens laten nakijken?

Gr. Miranda

12. Deb

Deb VIP lid

Jul 19, 2005
    7,394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    als je nu al last hebt van je rug meis zou ik dat zeker even melden bij je huisarts

kan goed zijn dat je een verkeerde houding aan neemt
    onbewust ga je je buik naar buiten duwen omdat je wilt laten zien kijk ik ben zwanger ;)

dus wees zuinig op jezelf en meld je even bij je HA

13. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Ik ben rond week 20 ook naar de fysio gestuurd. Deze kon eigenlijk niet veel meer doen dan een beetje masseren en mij idd wat oefeningen meegeven die ik thuis kon doen. Bij mij had het niets met instabiliteit te maken. Het hoorde er gewoon bij. Het is later wat minder geweest, maar nu, met die enorme buik, is het al te veel werk om de vaatwasser uit te ruimen. Doet echt zeer.

14. missX

missX Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    1,226
    0
    36
    hoi,
    ook ik heb af en toe al behoorlijk last van mijn onderrug...ik heb ook een holle rug en een lichte scoliose (vergroeing). Ben benieuwd hoe dit verder in mijn zwangerschap, zodra ik een echte dikke buik ga krijgen, zal gaan uitpakken.

15. pooh7605

pooh7605 Actief lid

Apr 20, 2006
    178
    0
    0
    Zweden
    Het kan zeker eerder dan 20 weken. Ik zit in de 17e week en ben nu geheel in de ziektewet. Had al last van mijn rug voor de zwangerschap en dan heb je er ook meer kans op.
    Bij iedereen verweken de bekken de één heeft er alleen last van en meer last van dan andere.
    Ik ken zelfs vrouwen die al bij de 8 / 9 weken last hebben dus het is mogelijk.

16. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ook ik heb er al vanaf het begin af aan last van.
    Moet er wel bij zeggen dat ik al jaren last heb van mijn bekken!!!
    Tijdens de zwangerschap verweken de verbindingen in het bekken, het wordt als het ware allemaal wat losser, bij mij is het allemaal van zichzelf al wat losser dan normaal!

Ik heb hier Fysio voor gehad en kon er nu goed mee leven, had er alleen last van aan het einde van een inspannende dag (grote schoonmaak, tuinieren enz.) nu heb ik er dus vanaf week 5/6 elke dag last van :(
    Als ik veel rust neem valt het wel mee, maar als ik ook maar 'iets' meer doe dan is het gelijk goed loos!! Kan moeilijk opstaan, lopen, bukken en ga zo maar door. Ik heb al een verwijzing voor een speciale bekken therapeut maar die is nu nog met vakantie.

Neem deze klachten dus alsjeblieft serieus. Deze pijn is echt niet leuk en het belemmerd je ontzettend in je doen en laten!!
    Zoek dus tijdig hulp van een goede therapeut die je kan helpen de klachten te verminderen en/of op te vangen!!!!

17. Bloem

Bloem Actief lid

Dec 21, 2005
    417
    0
    0
    Ede
    Ik ben gisteren voor het eerst bij de fyso geweest speciaal op bekken gericht en het zijn dus duidelijk mijn si gewrichtjes (?).. Ik moet erg op mijn grenzen letten. ze heeft me veel tips gegeven hoe bepaalde houdingen aan te nemen en wat de meest ontspanne houding is.. dit is dus liggend op je rug en met je voeten tegen de muur of met je onderbenen op hoge kussens zodat je knieen op 90gr zitten. We zullen het merken, als het erger wordt moet ik aan de bel trekken anders de gemaakte afspraken volgen..
    Succes meiden,

18. Niet meer actief

ik heb ook regelmatig last van mijn onderrug...
    en als ik erg veel gelopen ofzo heb, veel inspanning...
    als ik dan ineens op me rechterbeen of linker ( iedere keer verschillend) steun dan lijkt het net of er een spiertje klem zit en ik gewoon door me rug zak, zo pijn dat het doet, voorheen nooit gehad...
    soms best lastig hoor... hopen dat het allemaal snel overgaat

Share This Page