Wanneer inschrijven kinderopvang?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door WhoseMe, 14 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WhoseMe

    WhoseMe Lid

    21 okt 2017
    34
    3
    8
    Vrouw
    Hi,

    Wanneer schrijven jullie je in voor de kinderopvang (in deze tijd met enorme tekorten 2022)?

    Ik kan online geen recente artikelen vinden.

    Als je zwanger bent, hoe snel in je zwangerschap?

    En wat zijn jullie ervaringen met wanneer er plek is?

    Laat ook even weten of dit bij een kinderdagverblijf of gastouder is.
     
  2. Ballyss

    Ballyss Bekend lid

    18 aug 2018
    508
    598
    93
    Vrouw
    Ik heb de nieuwe baby ingeschreven toen mn test droog was, ik was toen 1 dag overtijd. De tekorten zijn hier enorm, gelukkig had ik al een kind op het kinderdagverblijf en daarom kreeg ik voorrang en heb ik een plekje. Maar eerste kindjes die op het zelfde moment zijn ingeschreven hebben nog geen plekje.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  3. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    In 2018 was het hier al gebruikelijk om minimaal 6 maanden van tevoren in te schrijven.
    Voor nu zou ik je aanraden dit meteen te doen. Waarschijnlijk is er al een wachtlijst dus eerder is zeker beter dan later. Vergeet ook niet het contract te tekenen als je dit binnen krijgt. Eerder is er niks definitief.
     
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Asap!
    Wij hebben A bij 20wk zwangerschap ingeschreven.

    Edit. Dit was bij het kdv. Eerder gastouder gehad en die wist het natuurlijk ook vrij snel en hield het plekje gewoon vrij. Alle keren gewoon plek direct na mn verlof.
     
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Toen ik rond de 11 weken zwanger was.
     
  6. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.204
    1.048
    113
    Het liefst nog gisteren maar anders is vandaag ook ok ;) Niet wachten dus!
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.042
    3.503
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook zsm doen. Contract wwer opzeggen kan altijd nog...
    Ik hoor om me heen wachttijden van een jaar momenteel.
     
  8. ClaireUnderwood

    ClaireUnderwood Actief lid

    19 okt 2021
    412
    468
    63
    Vrouw

    Toen de test net 1 dag droog was.
    Betreft een kdv voor drie dagen per week, heb al twee dochters op t kdv. Houdt ook nog rekening met de populaire ma-di-do ten opzichte van de rustigere woe-vrij. Hartje randstad hier.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.796
    14.141
    113
    6 weken, direct na "intakte zwangerschap".

    Hier ma, di en dat zijn moeilijke dagen voor de randstad. BSO is ook zo'n drama voor die dagen.
     
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.550
    7.365
    113
    Bij de 1e waren we niet heel vroeg, rond 16 weken? Maar toe was er net een nieuwe kinderopvang gestart, dat ging toen prima. En ik moest ook eerst weten wat mijn werkdagen gingen worden, ging van fulltime naar parttime en het was bij mijn werkgever niet vanzelfsprekend dat je je wensdagen kon krijgen i.v.m. bezetting, dus dat moest eerst rond zijn.

    Bij de 2e keer wist de opvang het eerder dan de familie :D ze kon geplaatst worden op 2 van de 3 wensdagen, 1 dag zat vol, dan zou ze tijdelijk op een andere dag moeten totdat er weer een plekje op die dag was.
    Toen ze uiteindelijk heen ging was er plek op die dag, dat viel dus mee.

    Lang verhaal kort: zodra je zwanger bent en intake hebt gehad bij de verloskundige ... Erachteraan!
     
  11. WhoseMe

    WhoseMe Lid

    21 okt 2017
    34
    3
    8
    Vrouw
    Zucht, nou de boodschap is dus "nu meteen".

    ...

    Net bericht naar eerste gastouder, meteen bericht dat ze vol zit!

    Nu andere afwachten

    Dit is voor april 2023.
     
  12. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Gelijk aangegeven bij gastouder dat er een kindje bij kwam na de eerste echo.
    In 2017 binnen no time flex contract bij het kinderdagverblijf, 2018 ook geen wachttijd voor gastouder, maar nu zit ze sommige dagen vol. Wij hebben flex opvang met 3 kinderen.
    Peuterschool was na 6 weken al vol, daar staan nu nog wat kinderen op de wachtlijst, er zou een extra medewerker bij kunnen, maar geen personeel te vinden.
     
  13. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.965
    17.010
    113
    Vrouw
    Ik zou dat direct doen zodra je weet dat je zwanger bent. Er is een enorm tekort.
     
  14. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.589
    3.972
    113
    in 2013/2015 was het al zo snel mogelijk, afhankelijk van waar je woont is er meer aanbod. maar ook mogelijk meer vraag. ik zou ook niet op 1 paard wedden, maar bij meerdere inschrijven. dus KDV en gastouder, dan heb je nog keuze.
    keuze laten afhangen van locatie, en of het er goed uit ziet, ik zou absoluut niet gaan voor 1 die nog 15 minuten rijden/fietsen de andere kant van je werk op is, want dat kost dan zoveel extra tijd boven op je reis tijd.
    Wij hadden ook absoluut geen keuze of we dit wel of niet nodig hadden, wij hadden 3 dagen nodig di/wo/do wel pas vanaf 10 weken na de bevalling. want daarvoor heb je nog verlof. en je wilt graag gaan laten wennen tijdens je laatste verlof weken, zodat jullie hier beide klaar voor zijn als je weer gaat beginnen.
    Wij hadden voor beide wel plek bij de gewenste locatie en op de gewenste dagen.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik ben gastouder, hoorde van een ouder toen ze zwanger was (september) dat ze het kindje in januari 2023 wilde brengen, maar daar heb ik dus geen plaats voor.
     
  16. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    ik had op woensdag en vrijdag opvang nodig en dat was inderdaad geen enkel probleem.
    Dat zijn geen populaire dagen.

    ot : ik heb L destijds al ingeschreven toen ik 10 weken zwanger was.
     
  17. WhoseMe

    WhoseMe Lid

    21 okt 2017
    34
    3
    8
    Vrouw

    Ook fijn om van een gastouder zelf te horen. Maar bedoel je dus te zeggen dat ze vorig jaar september 2021 al contact met jou opnam voor een plaats bijna 1.5 jaar later, en dat je toen al wist dan je geen plek zou hebben?

    Werk je als gastouder ook met wachtlijsten?
     
  18. WhoseMe

    WhoseMe Lid

    21 okt 2017
    34
    3
    8
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties, dusver. We waren dus eigenlijk al een beetje laat, maar ja. Ik heb hoop dat we wel wat vinden voor die tijd.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ja dat bedoel ik inderdaad. Deze ouder heeft al kinderen bij mij en moet deze maand bevallen, maar wil het kindje pas in het nieuwe jaar brengen, tot een maand of 9 blijft het thuis. Toen zij zwanger was vroeg ze dus al een plaatsje aan.

    Ik heb dus inderdaad een wachtlijst.
     
  20. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.042
    3.503
    113
    Vrouw
    Overigens is er best een kans dat er toch nog ergens een plekje vrij komt. Dus ook al is er een wachtlijst, ik zou gewoon inschrijven.
     

Deel Deze Pagina