wanneer is diesel rendabel

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 19 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

ben ik weer met een auto vraag ondertussen hebben we andere auto maar ik wil nu toch een audi a4/s4 avant hebben.

nu zijn wij aan het twijfelen over een diesel wanneer dat rendabel is de een zeg bij 15.000 de ander zegt bij 30.000 kilometer.
    nu rijden we ongeveer een 20000 km per jaar kan 3000 hoger zijn. is dan een diesel niet goedkoper / speel je dan niet gelijk.

er zijn hier vast wel mensen die diesel rijden en mij iets meer kunnen vertellen.

2. valhalla

valhalla Niet meer actief

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja die had in gedaan. maar werd er niet veel wijzer van ( ben blond misscien ligt het daar aan ;) ) ik zal nog even kijken

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

Overschakelen naar Diesel zou met deze gegevens in totaal: € 5.306,67 opleveren.
    Per jaar zou dat zijn: € 1.061,33

deze gegevens komen uit die test dus zou een diesel echt veel goed koper zijn

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.139
    113
    Ik had laatst gelezen dat het pas rendabel is bi 45000 km per jaar..

6. hummeltje2009

hummeltje2009 Actief lid

5 jan 2009
    362
    0
    0
    haarlem
    enig tijd geleden (3 maanden) waren we aan het twijfelen voor een diesel of niet. ons werd aangeraden om dit pas te nemen bij 25.000/ 30.000 km per jaar. we hebben dus maar toch weer voor benzine gekozen.
    Ik heb 2 jaar terug een diesel gehad en ik reed heel erg veel voor het werk, ik vond het echt heel erg schelen. als je onder deze km zit word het wel veel duurder door die wegenbelasting...

7. Trees

Trees Niet meer actief

Net Diesel gekocht en zelf alles uitgerekend. We hebben twee berekeningen gemaakt. Een voor exact dezelfde auto in benzine-variant en de andere berekening voor de diesel-variant van deze auto. Alles meegenomen van aanschafprijs, benzine-dieselkosten, afschrijfkosten, belastingen etc. Het omslagpunt lag toen bij ons op 25.000 km en met minimaal 28.000 km dat wij op de weg zitten aantrekkelijk voor ons. In vergelijking met onze oude slurp-volvo benzine scheelt het hier per maand rond de 180 euro. Als we een zuinige benzine hadden gekocht dan lag de beparing rond de 150 euro per maand. Nu schijnt de richtlijn van 25.000 als omslagpunt voor de meeste auto's wel op te gaan.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb zelf eens zitten rekenen.
    het verbruik is 2,5 tank in de maand a 80 euro per tank dus 200 euro de belasting is 48 euro
    de audi die wij willen rijd 1000 km op 1 tank dus zouden we 1,5 tank van ca 55 euro nodig hebben m. de belasting van de audi licht op 98 euro per maand

alle 2 zijn gebaseerd op een minimum van rijden

de benzine zou in de maand dus 248 euro in de maand kosten
    de diesel zou in de maand 170 euro kosten.

reken in nou zo raar of klopt het zo.

het onderhoud van een diesel is ook goedkoper enkel de keuring is 20 euro duurder ivm de roet meting

9. Trees

Trees Niet meer actief

Blusvrouw je moet geen vergelijking maken met je huidige auto. Dan lag bij ons het omslagpunt ook al rond de 10.000 km. Je moet weten hoeveel kilometers je per jaar rijdt en dan twee berekeningen maken voor de audi diesel en de audi benzine. Als je het heel simpel wilt doen. Je moet je aantal jaarkilometers weten en het verbruik van de auto in beide brandstofvarianten. Dit getal deel je en vermenigvuldig je met de literprijs benzine of dieselprijs en daarbovenop de wegenbelasting per jaar tellen. Bijv. auto rijdt gemiddeld 1 op 10 bij diesel en je rijdt 20 km per jaar. 20:10=2 uitkomst x literprijs bijv. 2 x 1,00 (literprijs diesel)= 2,00 euro per jaar aan brandstofkosten etc.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

een a4 avant zelfde leeftijd etc op benzine rijd 1 op 12 gecombineerd
    diesel is 1 op 18 gecombineerd

dit op een 22000 km per jaar ( excl evtentueele vakanties en dergelijke)

dus 22000:18=1222,22 1222,22 x 0.98 =1197,77
    22000:12=1833,33 1833,33 x 1,45 = 2658,32

2658,32+528,00=3186,32 per maand 265,52
    1197,77 +1192,00=2389,77 per maand 199,14

ik weet nu niet of ik het goed heb gedaan hoor maar dan hoor ik dan wel. als ik het zo uit reken kom ik met een diesel veel goed koper uit?

11. Trees

Trees Niet meer actief

Volgens mij heb je het goed uitgerekend en lijkt Diesel inderdaad een goede (en goedkopere :D) optie! Bij jullie auto ligt het omslagpunt veel lager dan bij ons, omdat diesel al zuiniger is bij de A4. Bij ons was dat niet het geval, omdat ze beiden even zuinig waren.

Scheelt een hoop centen per maand zeg! Ik werd er ook heel blij van toen ik alles uitgerekend had :p

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben er uit denk ik,
    ik ga toch voor een diesel qua kilometers kunnen we het makelijk hebben.nooit geweten dat het zoveel scheelde.

Deel Deze Pagina