Wanneer is een kindje een dysmatuur

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Beebylove, 16 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    hij was net 45 gram te licht voor een 2e kindje, daarom controleerde ze 24u..
     
  2. kwebbel86

    kwebbel86 Niet meer actief

    Mijn dochter heeft de kenmerken van dysmatuur, als ik het zo lees op wikipedia, maar ook niet alles klopt. Curve qua gewicht is nog steeds -1.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    de oudste een dysmatuur: 2570 gram na een zwangerschap van 38 weken en 4 dagen. Heel snel moe, weinig zuigreflex in de eerste dagen.

    zoontje is gewoon een kleintje 3040 gram na 38+5.
     
  4. BeertjeS

    BeertjeS Actief lid

    2 aug 2012
    286
    0
    0
    Ons zoontje zat bij de zwangerschap onder de onderste lijn in de groeicurve. Was vanaf 28 weken al bekend dat we waarschijnlijk een dysmatuur kindje zouden krijgen. Is uiteindelijk gehaald met 37 weken, aangezien het buiten de buik beter bijgevoed kan worden. Onze zoon was bij de geboorte 2300 gram en is afgevallen tot 2100 gram. Was na 2,5 week weer terug op geboortegewicht. Ze zeiden dat het dysmatuur is, aangezien het voor de duur van de zwangerschap ruim 3 kilo had moeten wegen. Ook spraken ze van randprematuur, aangezien de kleine met 37 weken geboren is. Onze zoon heeft de eerste dagen niet gehuild, vrijwel niet gedronken en moest daarom in het ziekenhuis blijven.
     
  5. Mystify

    Mystify Bekend lid

    24 mei 2011
    938
    0
    0
    Er zijn tabellen voor:
    baby - Geboortegewicht, mijnkinderarts.nl, gids voor kindergeneeskunde

    Rekening houden met jongen of meisje, eerste of tweede kind!

    Ze kijken echt naar gewicht vs zwangerschapsduur. Lengte laten ze voor zover ik weet niet meespelen. Kindjes die in -1 of +1 vallen en het goed doen, hoeven over het algemeen geen extra controles. +2 is te zwaar en dan kan het zijn dat ze suikers etc extra controleren en -2 dan moet je vaak nog keertje of vaker terugkomen bij de ka om te zien hoe de ontwikkeling gaat.
     
  6. Crazycat

    Crazycat VIP lid

    21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    onze dochter bij 40 weken 2146 gram
     
  7. Romlo

    Romlo Lid

    15 nov 2012
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn dochtertje was met 38+1 2100 gram en 42 cm. duidelijk dysmatuur werd er gezegd. hield zich zelf wel goed warm en hoefde niet in de couveuse, maar in een warmhoud bedje. drinken lukte ook prima maar verslikte zich in de borst voeding omdat deze zo snel liep.
    zij heeft 6 dagen moeten blijven. (mede door dat ze onder de lamp moest vanwege geel zien, anders was het waarschijnlijk al twee dagen eerder)
    later is daar wel weer opname bij gekomen, omdat ze bloed transfusies nodig had vanwege een zeer lage hb. dit heeft zich helaas 4x herhaald. maar gaat nu sinds drie maanden een stuk beter gelukkig.
    nu is ze 8 maanden en weegt 7200 gram, en is 63,5cm.
    een tevreden en vooral bewegelijk kindje
     
  8. wolfje89

    wolfje89 Niet meer actief

    Ons zoontje was 2760 gram en 47 cm en dysmatuur was 41 weken zwanger.
    Hij is nu vijf dagen oud en 80 gr afgevallen nu al twee dagen stabiel hopen dat ie morgen wat aangekomen is hij drinkt als een malle vandaag al begonnen met 60 cc
     
  9. Linlala

    Linlala Actief lid

    27 feb 2012
    341
    0
    0
    Eindhoven
    Mijn dochter is geboren (door inleiding i.v.m mijn hoge bloeddruk en haar gestagneerde groei) met 38+3 met een gewicht van 2475 en +/- 48 cm. Dysmatuur baby lijkt me, hoewel dit niet als zodanig is benoemd. Heeft 24 uur een glucose programma moeten volgen in het ZH, daarnaast eerste week geslapen in een verwarmd bed.

    Nu zijn we bijna drie maanden verder. Ze doet het hartstikke goed, groeit als kool en is een pittige dame. Ik verwacht dat ze nu ruim 4,5 kg weegt. Zit in maat 56.
     
  10. Luja

    Luja Niet meer actief

    Hier zijn ze geboren met 37+5 en ze wogen 2080 en 2650 gram.
    De kleinste viel sowieso onder de noemer dysmatuur, de ander was volgens de artsen een 'grensgeval'

    Als ik dat vergelijk met het dikkerdje dat ik nu in mijn buik heb (geschat op 3600 gram....:D )
     
  11. Saartje2

    Saartje2 Lid

    10 jun 2013
    11
    1
    3
    We wisten bij beide kids dat ze te klein zouden zijn hier kwamen ze rond de 24e week in de zwangerschap achter,

    Zoontje was 2130 gr en 47 cm met 37+1 hij is afgevallen tot 1980 gr we hebben hem met dit gewicht ook mee naar huis gekregen hij heeft 1 weekje in een warmtebedje gelegen op de couveuse afdeling.

    Dochter was 2280 en 40 cm met 37 weken, zij heeft het moeilijker gehad heeft de eerste dag in de couveuse gelegen daarna nog een week in een warmtebedje aan de monitor omdat ze vergat adem te halen, ze had erg veel moeite met drinken, kon zich niet warm houden haar suikers waren ook steeds te laag.

    Onze zoon heeft de schade goed ingehaald al blijft hij ook aan de kleine kant (98 cm met bijna 5 jaar)

    Ons dochtertje blijft ook klein (10 kilo en 81 cm ze is bijna 3) maar ontwikkeld zich verder prima
     
  12. Brondy

    Brondy Fanatiek lid

    23 jun 2011
    3.660
    438
    83
    Overijssel
    Ons zoontje was bij geboorte 2630 gram en 46 cm, bij 38 weken ben ik ingeleid, omdat ze vonden dat zijn buikje niet goed mee groeide. Of hij dysmatuur was weet ik niet, heb ik ze niet over gehoord, denk net niet dan.
    Nu is hij nog steeds een kleintje, hij is nu 8,5 maand en past nog steeds maat 62 (shirts). Maar groeit wel mooi op zijn eigen lijntje en volgens mij zit hij nu in een groeispurt, hij kan ineens veel meer eten ;)
     
  13. natasja1986

    natasja1986 Nieuw lid

    18 jun 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn dochtertje was dysmatuur tijdens de geboorte,
    ben bevallen met 30weken ze was 38cm en woog 1145 gram
     
  14. Ises

    Ises Actief lid

    26 mrt 2012
    255
    0
    0
    Hier ook randje dysmatuur, 2700 gram bij 40+5. We hebben ook bijvoeding gegeven en mochten naar huis toen ze aan kwam, dat was na 3 dagen. Vanaf toen heel hard gegaan met drie maanden was ze 5.5 kilo bij 56 cm :D

    Ben ook wel benieuwd hoe dat bij een tweede zal gaan...
     
  15. senna999

    senna999 Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    hier eerste ook dismatuur, 2400 gram bij 38,4 weken.
    idd problemen met temperatuur, voeding, viel continu weer in slaap en suiker was niet goed.
    nu de tweede loopt alweer 4 weken achter en wordt onder of rond de 2 kilo geschat bij 40 weken. dus ben benieuwd of ze hem/haar eerder gaan halen.
     
  16. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier de jongste een dysmatuur met 40 weken geboren met een gewicht van 2710 en lengte 47 cm. Was thuis bevallen, maar moesten direct na de bevalling naar het ziekenhuis voor een dag om haar glucose 24 u lang te prikken. Dit was allemaal goed, en ook ging de BV gelijk al goed.

    De VK zei toen tijdens de zwangerschap dat ze een thuisbevalling doen vanaf 2800 gram. Mijn dochter was 90 gram lichter, en moest voor die 90 gram lichter naar het ziekenhuis pfff.

    Kinderarts had haar bekeken en vond haar helemaal niet te klein, ze was wel klein zeiden ze, maar de verhoudingen klopte en ze was zeker niet mager, dus mochten we de volgende dag gewoon naar huis.

    Nu weegt mijn jongste met 6 maanden 5800 gram, nog steeds een kleintje, maar zeker niet mager. Is gewoon haar bouw.
     

Deel Deze Pagina