Wanneer is een naam "geknutseld?"

Discussie in 'Babynamen' gestart door Islah, 17 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik dacht ook: he! Die ken ik 😂

2. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Ik vind namen niet super snel gekunsteld.
    Ik lees hier af en toe dat sommige dames een bestaande naam 'geen naam vinden' omdat het toevallig niet een (oer)hollandse naam is.
    Terwijl sommige namen in andere landen heel vaak voorkomen.

Maar wat velen al hebben genoemd ben ik het wel mee eens.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou....ik lig anders in een deuk hier....:)
    Ik blijf het ook belachelijk vinden dat een ambtenaar dit goedgekeurd heeft.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Eens! Ik vind die letter H dus helemaal niet overbodig, het is gewoon een heel ander type naam.

5. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Over de letter H: wisten jullie dat veel namen juist met H de originele schrijfwijze is? Zo heet mijn oudste Joshuah. Dit is de originele herbreeuwse schrijfwijze. Later hebben ze pas de H weg gelaten. En zo is dit ook met andere namen gebeurd.
    Daarnaast vind ik namen met en zonder H inderdaad totaal verschillend. Als er nu een meisje komt gaat ze Sofia heten ipv Sophia. Puur omdat ik het zonder H de naam liever vind uitstralen.

Wat ik onder geknutselde namen vind zijn al die onnodige trema's en begin letters met ' er tussen.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Inderdaad, in het Arabisch moet Sarah eigenlijk ook met een h. En de Arabische equivalent van Jacob hoort geschreven te zijn als Ya'qub, dus met de '. Dat gebeurt vaak niet maar als het wel gebeurt staat die ' er dus niet om "leuk" te doen ofzo.
    Ik las ook iets van Baz i.p.v Bas, maar dat is ook gewoon een andere naam. Ik ken wel een Baz en die is Koerdisch.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ben wel benieuwd wanneer de eerst B@s geboren wordt... of zou dat echt niet mogen ;)

8. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ik heb willekeurig de letter M gekozen in de namenlijst van 2015.
    Toonbeeld voor mij van gekunsteld en geknutseld:

Mallackiahntgelly (hoe?)
    Marjo-lae'neiy (Gewoon Marjolein was niet bijzonder genoeg?)
    Marleyzabeth (kon niet kiezen?)
    Marlley (waarom dubbel L?)
    Mi-primera (vast haar eerste)
    Miviënthaily (ok...)

Maar ik kwam ook de naam van mijn dochter (Manouk) tegen geschreven als Manouck. Die snap ik ook niet helemaal...
    Maar blijkbaar doe ik er zelf aan mee want ik heb mijn jongste dochter een naam gegeven die zowel in 2014 als in 2015 niet aan een meisje gegeven is. Ze heet Miron, gewoon Miron voor ons. Maar toch vind ik dat geen knutselnaam. Je kunt ook bijzonder en uniek zijn zonder 36 letters, 5 lettertekens of onnodige letters te gebruiken.

9. Mj89

Mj89 Fanatiek lid

28 nov 2011
    2.591
    655
    113
    Groningen
    Ik denk dat dit ook zeker te maken heeft met cultuur. In de familie/vriendenkring van mijn vriend is het normaal om een naam te geven die begint met D' .... Hij is van Antilliaanse afkomst. Daar hoor je veel vaker dit soort namen, net zoals de voorbeelden hier. Die worden vaak niet door 100% Nederlanders gegeven. Op de Antillen is dat helemaal niet raar. Neemt niet weg dat ik het niet mooi vind. 😁

10. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Bijzonder, Miron voor een meisje. Ik ken een Miron en dat is een jongen. En zelf had ik Myron (zelfde uitspraak) op mijn lijstje staan voor een jongen.
    Voor een meisje nooit gehoord. In 2015 kregen 2 jongens de naam Miron en 8 jongens de schrijfwijze Myron.

11. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Tenzij de naam die dan ontstaat een normale naam is, dan vind ik het wel mooi. Kennissen van mij hebben een dochter Lilia, vernoemd naar Linde en Julia. Lilia is gewoon een bestaande naam dus ik vind hem mooi gevonden zo, en helemaal niet geknutseld.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had vroeger een meisje in de klas en die heette Miron, dus ik vind het een echte meisjesnaam ;)

13. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    En nog even over de h. Van Norah en Hannah geen idee (Hannah komt in de Bijbel voor toch? Dan kan ik het opzoeken). Sarah heb ik gevonden in de Hebreeuwse Bijbel. Heb ooit Hebreeuwse gestudeerd dus ik ken de regels voor het schrijven van Hebreeuwse namen in Latijns schrift. Sarah hoort volgens de Bijbel zonder h geschreven te worden, als Sara dus.

14. Logan

Logan Niet meer actief

De 'dj' namen vind ik geknutseld. Djayliano, djezzlyn.
    Maar namen die even anders geschreven zijn. Dafne, Esmeé, Renz.

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar ik vraag me altijd af waf daar de beweegredenen van zijn.

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Dan vraag ik me toch als eerste af of die ouders echt niet weten hoe je deze naam schrijft. Of bang zijn dat andere mensen niet weten hoe je het uit moet soreken en ze alvast helpen. :)

16. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    misschien zijn ze vaak in de war met ea of ae..
    dus micheal of michael? :D:D

17. Veera

Veera Niet meer actief

Ik zag ook eens een geboortekaartje met Vajén. Va-jeen dus.
    Wat mij niet de bedoeling leek. Ik vind dat zo dommig staan, zoek dat dan eerst even uit hoe dat streepje werkt

18. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha!

19. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008