Hoi dames, ik vroeg mij af... wat zou je kiezen een combinatie test of een vruchtwater punctie test? en welk waarom... Zo heb ik gelezen dat een ''late''leeftijd een vergrote kans heeft, maar is dat wel betrouwbaar? Wat zijn de nadelen als je zwanger bent en ouder dan 30+ bent? Groetjes, Ashley
Gezien de risico's die een vruchtwaterpunctie met zich meebrengt zou ik in eerste instantie kiezen voor de combinatietest. dit is in feite niet meer en niet minder dan een kansberekening, maar geeft op zich wel veel duidelijkheid. Op basis van de berekening van de combinatietest is het een optie om alsnog een VWP te doen, maar die wordt in principe alleen vergoed bij een hoge kans. Ik heb vorig jaar een VWP laten doen, nav een slechte echo. De nekplooi was 4,5 mm en het neusbotje was te kort. Moet er bij vermelden dat ik toen krap aan 38 was. Helaas kwam uit de VWP naar voren dat ons zoontje trisomie 18 had en hebben we de zwangerschap moeten afbreken.
Ik zie dat je al meer vragen hebt gesteld mbt zwangerschap en alles er om heen. De verloskundige zal je bij de eerste afspraak ook al veel vertellen hoor.
Marjanneke, bedankt voor je snelle reactie, inderdaad ik heb zoveel vragen dat ik niet weet waar ik moet beginnen. ik zal binnenkort kijken naar een verloskundige bij mij in de buurt, maak mij enigszins toch wel zorgen..vooral om dat ik 34jaar ben.
Begrijpelijk natuurlijk. maar op zich hoeft het nog altijd geen problemen te geven dat je 34 bent hoor. Ik was ook 34 bij de eerste, 36 bij de tweede en bij de derde zwangerschap was ik nog net geen 38. De combinatietesten van de eerste twee waren prima, helaas was nummer drie dus geen "succes", maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook meteen slecht moet zijn.
Als je 34 bent kom je in Nederland niet zonder meer in aanmerking voor een vruchtwaterpunctie. Als je meer zekerheid wilt hebben dan de kansberekening van de combinatietest kun je in Belgie een NIPT laten uitvoeren. Maar ik zou inderdaad eerst maar eens een afspraak maken met een verloskundige en al je vragen aan haar eerst op papier zetten.