Wanneer is groei achterstand 'ernstig'

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door PCOmama, 12 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Dag,

Het onderwerp zegt het eigenlijk al. Gisteren heb ik een 3d echo laten doen en toen bleek dat onze beeb achter loopt met de groei.

Het hoofdje was 26 weken, de rest rond de 25 weken terwijl het dus minimaal 26 weken en 4 dagen had moeten zijn..

Toevallig moet ik morgen naar de VK en heb hen ook maar gisteren gebeld. Zij gaven aan dat ik dus wel moest melden morgen en de papieren mee moet nemen. Ze gaan dan verder kijken waarschijnlijk.

Maar iemand dit ook meegemaakt en wanneer is het 'ernstig'?

De schatting qua gewist zou bij 40 weken zijn circa 2800 gram, en ze zou nu ongeveer 830 gram zijn (na veel zoeken, lijkt dat niet te laag te zijn toch?)

2. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hebben ze een P met een nummer genoemd? Een groeiachterstand is ernstig als het op of onder de P5 zit.

P staat voor Percentage. De P5 zijn de 5% kleinste kindjes. Dus de 5% kleinste kindjes hebben een ernstige groeiachterstand. Of zijn jij en je man ook toevallig heel klein en tenger? Dan kan het nog meevallen.

Is je bloeddruk hoog? Rook je? Eet je genoeg?

3. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Dat is dus niet genoemd, want het was slechts een 3d / pretecho...dus jah, ik hoor dat morgen denk ik.

En mijn man is bijna 2 meter, en ik ben 1,68 m.. zoonlief was bij de geboorte (wel bij 41,5) 3780 en 54 cm groot... dus vandaar dat ik toch wel zoiets heb van ok...dat is een klein meisje... verder was alles goed gelukkig...

Voeding gaf ze ook al aan, maar in mijn beleving zit dat wel goed. Bloeddruk was hele tijd gewoon goed dus dat is het 'denk' ik niet.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.999
    15.618
    113
    Nabij Utrecht
    Elk kindje groeit in een eigen tempo.
    Het kan zijn dat je net voor een groeispurt zit en dat alles volgende week weer is rechtgetrokken.
    10 dagen achterstand mag.
    2 weken wordt in de gaten gehouden en vanaf 3 weken is het ernstiger (vaak bedrust of (tijdelijke) opname).

5. mamsie86

mamsie86 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.635
    0
    0
    MIjn dochter liep op een echo rond de 30 weken 2 weken voor in groei, daar maakte de vk zich toen totaal geen zorgen om. Ik wel een beetje, mn dochter is uiteindelijk met 9 pond geboren.

6. mamavang

mamavang Niet meer actief

Ik ben nu 37w1d
    Groeiecho gehad met 36w2d en daarop was meisje ook te klein
    Geschatte gewicht: 2150 gr.
    Dus ik lees even mee..
    Xje

7. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Wij hebben met beide meiden ook een groeiachterstand gehad. Bij ons werd ook genoemd dat ze vanaf 2 weken groeiachterstand het in de gaten blijven houden (dan zit je rond de p10 volgens mij) en vanaf 3 weken (kleiner dan p5) dan is het ernstig en inderdaad had ik toen opname en vervolgens thuismonitoring met bedrust.
    Ze kunnen er met echo's nog zo'n 10% naast zitten dus dat is best veel.
    Ben benieuwd wat de vk morgen zegt. Succes!!

8. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Thanks voor de reacties, ja wij zijn ook benieuwd. Als je mijn buik ziet geloof je er niks van hoor haha, maar ik schijn erg veel vruchtwater te hebben dus ze zwemt vrolijk mijn hele buik rond. Ze is ook überhaupt druk en dat vind ik erg fijn, wat dat betreft doet ze het gewoonprima i, hou jullie op de hoogte. Morgenmiddag om 15 uur moet ik, dus even geduld.

@ linneke, wordt dit gewicht nu bij haar geschat of bij de 40 weken? Is ook een kleintje idd

9. Zally

Zally Bekend lid

3 okt 2012
    602
    1
    0
    Hier ook 1 met een groeiachterstand en een behoorlijke. Mijn moppie weegt nu 1648 gram en groeit gem 100 gram per week. Heb elke week een echo en ze moet 100 gram groeien ze zit dus wel ver onder de lijnen maar houdt haar eigen tempo aan. Lig ondertussen al vanaf week 32 op bed met elke week een echo. Moet zeggen dat ze de vorige groei echo ruim 100 gram was gegroeid dus het helpt wel die bedrust.

Ik weet niet precies wanneer ze het ernstig vinden maar tegen mij is gezegd door de gyn dat als ze niet 100 gram per week zou groeien ze haar gingen halen dus... ach ik moet nog een paar weken en als ik dat op bed moet doorbrengen prima. Als dat dan betekend dat ze over de 2000 gram gaat dan heb ik dat er met alle liefde voor over. Oh geschat gewicht bij 40 weken was 2400 gram maximaal en lengte 42 cm maximaal

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    Mijn 1e zou ook een kleintje worden. Die liep met 1 of 2 dingen een week achter maar dat was op zich niet erg. Het is een paar keer nog na gekeken in het ziekenhuis en madam is met 42 weken geboren met 3670 gram.
    Bij deze baby een pretecho gehad met 27 weken. Ze is toen geschat op 1050 gram. Dit was goed. Maar goed, het is een schatting. Ze hoeven het pijltje maar een mm te ver te zetten en de baby loopt zo een week achter of voor. Daarnaast maken ze vaak nog een inhaalslag.

11. Porsche

Porsche Niet meer actief

Hoi meid

Jeetje dat is schrikken hè ..
    Bij ons kwamen ze er met de 28 weken achter dat ze veel te klein zou zijn.. En idd ze was ook erg klein moest complete rust houden mocht niets meer doen in bet h h boodschappen doen was een " uitje "
    Moest drie keer per week op controle ..
    Uiteindelijk hoefde dat allemaal niet meer en was ze bij de geboorte 2800 gram maar jeetje wat heb ik me zorgen gemaakt zeg..

Hopelijk heb je snel duidelijkheid

12. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Jeetje dat is ook heftig, magie vragen hoeveel je dochter achterloopt?

13. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Ik voelde me er niet lekker bij nee, maar ik hoop dat ze morgen iets meer duidelijkheid kunnen geven. Ik zit dan gelijk met alles in de rats ben ook zelfstandige dus word moeilijk om rustig aan te gaan doen of volledig bedrust te houden, maar als het niet anders is verzin ik daar ook wel weer iets op.

14. Lievema

Lievema Lid

22 jan 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn prinsje had ook een groeiachterstand. Op een gegeven moment daalde zijn gewicht in mijn buik. Ben opgenomen voor 2 weken en met 37.2weken is hij gehaald. Hij woog 2400kg. Hij is inmiddels 8 maanden en heeft de achterstand volledig ingehaald. Wat was het toen een zware tijd. Maar gelukkig is het goed gekomen. En de bedrust werkte toch wel.

15. BiancaElisabeth

BiancaElisabeth Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Onze dochter is spontaan geboren met 37.6.
    Met 35 weken had ik al 2 cm ontsluiting.

Ze werd erg klein geschat en had een groei achterstand van 6-8 weken.
    Toen ze werd geboren was ze 35 cm en woog ze 2005gr.

Wij moesten toen der tijd elke week komen voor een echo en gedurig werden alle doorbloedingen goed gecontroleerd.

Toen onze dochter geboren werd heeft ze tot de uitgerekende datum in de couveuse gelegen.

Nu verwachten we weer een kleintje... de ene week loopt t voor de andere week achter, het hoeft dus (nog) niets te zeggen.
    Wel wordt ik nu extra in de gaten gehouden omdat de eerste ook vrij klein was maar goed aan t gewicht, tweede was dus veel te klein en te vroeg, en nu na de 20 weken echo en de GUO blijkt in principe alles goed te zijn alleen heeft beeb twee vaten in de navelstreng ipv 3, waardoor het risico op een vroeggeboorte en te kleine beeb toe neemt. Ben benieuwd! ;)

16. mamavang

mamavang Niet meer actief

Hoihoi!
    Dit was haar gewicht geschat vorige week maandag..
    Over geboortegewicht wordt niets gezegd tot nu toe..
    Ook had ik wat verminderd vruchtwater en zelf n hoge bloeddruk.
    Moet nu om de 2 dagen op controle, ctg en bloeddruk
    En komende vrijdag weer groei-echo..
    Sowieso over 2 weken geplande keizersnede ivm stuitligging
    en zo nodig halen ze haar eerder..

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Op basis van 1 meting kunnen ze niet echt zeggen of er achterstand is. Ze doen meestal meerdere groei echo's en op basis van die trendlijn doen ze een uitspraak. Omdat, zoals al eerder gezegd, kindjes soms met spurten groeien.

Ik las dat je kindje nu een achterstand van een week lijkt te hebben? Dat klinkt me nog niet dramatisch in de oren, maar wel goed als ze het even in de gaten houden. En dan vooral de ontwikkeling van de groei, niet de momentopname. Ze hoeven idd maar 1 slordige meting te doen en je kindje lijkt gekrompen (is serieus gebeurd bij mij ;))

Maar zelfs als je kindje klein is komt het meestal toch goed hoor! Mijn dochtertje was prematuur en dysmatuur. 1400 gram bij 33+2 weken. En het is helemaal bijgetrokken, ze is nu een vrolijke grote kleuter van 4.

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Als ze zeggen dat je kind zoveel weken achterloopt, kunnen ze ook die P-waardes zien. Een week achterstand lijkt inderdaad niet heel ernstig. Bel gewoon aar het echo bureau en vraag de P-waardes na.

19. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Dag dames,

Vooralsnog maakt de VK zich geen zorgen, dus wij ook maar niet ;)
    Volgende week woensdag heb ik een extra groei echo en dan gaan ze de waardes bepalen. Zij gaf idd aan dat als er minimaal 14 dagen verschil is dat er dan daadwerkelijk actie wordt ondernomen, maar dat is bij mij niet het geval 'nog'. En daar gaan we ook maar niet vanuit.

Ze vond een schatting van 2800 gram ook helemaal niet 'te' laag, want onze zoon was immers bijna 2 weken later geboren en dat houdt in dat hij bij 40 weken circa 3200 gram had gewogen. Ze blijft er dus bij dat het 'normaal' is.

De kleine meid doet het ook goed, dus ik ben al weer iets meer gerust gesteld ;) Op naar volgende week en dan merken we het wel weer!

20. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Gelukkig! En fijn dat je een extra echo krijgt om de groei in de gaten te houden.

Vind wel dat zo'n echobureau een beetje te snel paniek zaait. Wij zijn toch ook niet allemaal even lang/zwaar?

Deel Deze Pagina