Gisteren vertelde een vriendin van me dat je na een keizersnede nooit meer buikspieroefeningen mag doen. Dit omdat tijdens de operatie je buikspieren doorgesneden worden en dat ze niet meer bij elkaar komen omdat ze dan kapot zijn. Dat je een spierscheur of buikwandbreuk kunt krijgen als je na een keizersnede je buikspieren traint. Ik vroeg me hardop af hoe je dan weer een plattere en sterkere buik krijgt "niet meer, je buik blijft altijd een beetje zwangerschaps-bol staan omdat er geen spieren meer zitten die de boel stevig houden" was het antwoord. Ik kan dit gewoon niet geloven, overal lees ik van mensen die wel gewoon buikspieroefeningen mochten doen, het zelfs in het ziekenhuis al aangeraden kregen om langzaam wat te oefenen na een ks. En ik zie ook wel eens patiënten op mijn werk die in het verleden een ks gehad hebben met mooie platte buik. Wat is nu waarheid? Ik hoop dat ik er geen ervaring mee krijg maar als ik dit zo hoor dan zie ik er nog meer tegenop.
Volgens mij sneden de vroeger bij een KS een beetje dom, maar snijden ze tegenwoordig slimmer. Verticaal versus horizontaal oid. Meen ik ergens gelezen te hebben (geen ervaring verder).
Dat mag wel, als je maar die 6 weken afwacht zodat alles weer wat op zijn plek zit. En dan heel rustig opbouwen.
Wat Mrs Blossom zegt klopt, ze snijden je buikspieren niet meer door. Ze snijden nu verticaal en alleen het bindweefsel dat er tussen zit en dat wordt weer gehecht (dus eerst horizontale snede in je bikinilijn en daarna verticaal tussen je buikspieren door ) Omdat dat dat litteken kan scheuren als je te vroeg traint moet je 6 weken wachten. Daarna weer rustig opbouwen, tot je weer op je eigen niveau zit.
Okay, dus dat is het, ik vond het al zo'n raar verhaal dat je altijd een zwangerschapsbuik blijft houden...dank jullie voor de reacties
Die zwangerschapsbuik wordt veroorzaakt door een diastase recti als je die hebt. Helaas hebben veel mensen dit, niet eens alleen vrouwen die bevallen zijn. Blijkbaar ook de mannen met het welbekende bierbuikje hebben waarschijnlijk een diastase.