Wanneer is het genoeg geweest?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Zuul, 19 mei 2025 om 07:20.

1. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.875
    3.622
    113
    Vrouw
    Een tijdje terug besloot ik te stoppen met werken, echter vrij snel, door een hele goede aanbieding toch besloten wel weer te gaan werken.
    Ik heb echt een leuke baan nu, waar ik normaal gesproken energie uit haal.
    Echter nu ik zwanger ben, ben ik blij als ik mijn werkdag weer heb overleefd.
    Ik heb een vroeggeboorte meegemaakt, 2 spiraaltjes verloren en een miskraam gehad. Deze zwangerschap sta ik dus onder extra controles van zowel de verlos als de gyn en gebruik ik utrogestan om mijn baarmoeder rustig te houden.
    Deze zwangerschap zijn we dus extra alert op complicaties. Ik heb weer heel veel harde buiken, ik slaap nauwelijks tot niet omdat ik extreem veel en heftige nachtmerries heb en als ik die niet heb dan schieten mijn kuiten in de kramp. Ik ben gewoon echt een beetje op en dat maakt mij er niet gezelliger of productiever op.
    Eigenlijk wil ik de stekker eruit trekken op mijn werk en lekker thuis uitrusten zodat deze baby misschien wel op een normaal termijn geboren wordt.

Maar kan ik dit maken richting mijn werkgever? Ik twijfel echt heel erg, ik heb al aangepaste werkzaamheden en hoef bepaalde dingen dus niet te doen. Ondanks dat heb ik nog veel harde buiken. Er is eigenlijk ook geen tijd om de extra pauzes op te nemen waar ik recht op heb.
    De bedrijfsarts gaat met pensioen en is aan het afronden dus heeft de komende weken geen tijd voor mij....

Komende woensdag heb ik een cervixmeting en controle staan, die kan ik afwachten, maar wat als daar niks bijzonders uitkomt? Ik weet het even niet meer en kan wel wat tips gebruiken.

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.174
    14.929
    113
    Vrouw
    Hmmm, ik lees dat jouw lichaam behoorlijk signalen afgeeft dat je het zwaar hebt. Te zwaar zelfs denk ik.
    Je gezondheid en die van je baby moeten voor alles gaan. Ik denk dat rust nemen, en dus stoppen met werken, de beste optie is. Jammer voor jouw werkgever, maar als je nu doorloopt en plotseling echt helemaal uitvalt (met misschien wel desastreuze gevolgen voor jezelf en je baby) je moet er niet aan denken.

Sterkte!

3. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.875
    3.622
    113
    Vrouw
    Het probleem is dat mijn werkgever niet echt toegankelijk hiervoor is:o:
    Ik heb het met 7 weken zwangerschap al gemeld zodat er rekening mee gehouden kan worden. Tot nu toe is er nog geen vervanger voor mij aangenomen.
    Ik weet dat rust nemen voor mij en de baby het beste zou zijn maar ik weet niet of ik dat juist kan verwoorden richting mijn werkgever. Die kan op dit soort dingen nogal heftig reageren helaas...
    Ik heb al regelmatig in gesprekken met mijn werkgever en roosteraar aangegeven dat het mij zwaar valt en daar word eigenlijk niet op gereageerd of op gehandeld.
    Ik ga denk ik toch een bericht sturen naar de bedrijfsarts om op korte termijn een afspraak te plannen. Dan krijgt die er maar een casus bij vlak voor pensioen, jammer dan.

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.174
    14.929
    113
    Vrouw
    Wat naar sat he daar niet goed over kan praten met he werkgever!

Ik zou zeker de bedrijfsarts benaderen. Lekker boeiend dat hij binnenkort met pensioen gaat. Nu heb jij zijn hulp nodig en is hij nog aan het werk.

Neuzeke en Zuul vinden dit leuk.
  5. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Actief lid

22 apr 2025
    104
    146
    43
    Vrouw
    Jouw lichaam geeft aan dat het voor nu genoeg is. Zeker met wat je al mee heb gemaakt met een vroeggeboorte, zou ik zelf geen risico’s durven nemen..
    Kan je verloskundige hierin niet wat voor je betekenen? Ik kreeg 7 jaar geleden een briefje mee ondertekend van haar, weet nu even niet of dat voor de dokter was of voor m’n werkgever. Daarna ben ik ook de ziektewet deels ingegaan.

Jammer van je werkgever dat hij/zij er zo op reageert. Maakt het voor jou niet makkelijker. Toch zou ik in deze situatie aan jezelf en de baby denken en de ziektewet ingaan. Ze hebben je thuis ook nog nodig.

Sterkte!

Zxcvb en Zuul vinden dit leuk.
  6. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.875
    3.622
    113
    Vrouw
    Goeie van dat briefje! Ik heb geen idee of dat gebruikelijk is maar het zal wellicht helpen om begrip van mijn werkgever te krijgen.
    Mijn huis is inderdaad, voor mijn doen, een bende op het moment omdat ik niet de energie heb het bij te houden:oops:

7. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.244
    17.265
    113
    Wettelijk gezien heb je niets aan een briefje van je VK/gyn. Enkel de bedrijfsarts mag iets vinden van je belastbaarheid.

In jouw situatie lijkt het me heel helder: de belastbaarheid is er niet of nauwelijks. Ik begrijp je loyaliteit naar je werkgever, maar je moet absoluut om je eigen gezondheid en die van de baby denken.
    Je hebt gewoon recht op een consult met een bedrijfsarts, dus ik zou die vooral met spoed aanvragen, zodat je kan bespreken of je gedeeltelijk of zelfs volledig stoppen kan met werken.

Sterkte!

8. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.875
    3.622
    113
    Vrouw
    Nadat ik mijn openingsbericht plaatste heb ik inderdaad een mail gestuurd naar hrm voor een consult op korte termijn. Hopelijk willen ze daar nog in meewerken.

Sado vindt dit leuk.
  9. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.244
    17.265
    113
    Goed gedaan! Hoop dat je gauw een consult krijgt.

Zuul vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina